Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:08

Naar aanleiding van wat eigenlijk een banale discussie was op Facebook, ben ik benieuwd of mijn beeld van de paardenmarkt nu echt zo onreëel is.
PS: moest iemand die deze discussie gelezen heeft, dit topic zien, dit topic is allesbehalve bedoeld om "mijn gelijk te krijgen", maar dus louter om te kijken of ik nou zo'n verkeerd beeld heb van de huidige paardenmarkt.

Waar gaat dit over?
Mijn mening is dat je voor een paard dat op een zeker niveau loopt en/of goede kwaliteiten heeft (om bv op latere leeftijd de hogere proeven/niveaus te lopen) toch aardig wat geld mag neertellen.
Graag zou ik dus eens jullie mening weten:

Wat is de huidge verkoopprijs (bedrag of prijsklasse) voor een paard dat:
even lijstje kopiëren en invullen

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ...
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder)
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40)

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George)
- Dressuurpaard Grand Prix niveau

Het is een heel lijstje, maar ik ben wel eens benieuwd wat jullie denken dat dergelijke paarden waard zijn/tegen welke prijven deze paarden ze verkocht worden. Het gaat er niet om of je dit wel of niet aan een paard zou geven, louter of paarden die op dat bepaald niveau lopen tegen "hun prijs" worden verhandeld of niet.

En dan nog een verder discussiepunt:

Als je een paard zoekt dat op een bepaald niveau loopt of potentieel heeft om een bepaald niveau te zoeken, ga je dan echt op zoek naar een paard dat als dusdanig (met bijbehorende prijs) verkocht wordt? Of neem je de gok om gewoon een leuk paard dat misschien wel nog wat kan worden (maar niet als topper in spe wordt verkocht, en dus ook niet aan die prijs) te kopen en te kijken wat hieruit voort komt? Zoek je dus wel of niet tussen de paarden die (op het eerste zicht)niet de kwaliteiten hebben van het type paard waar je naar op zoek bent?

Verder wil ik afsluiten met dit:
Je kan altijd geluk hebben en een buitenkansje tegenkomen, en uiteraard er zijn zeker paarden op de markt met dezelfde kwaliteiten en voor veel minder geld, maar het gaat mij over wat er over het algemeen op de markt voor zo'n paard wordt gevraagd én betaald.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:17

Om even te kijken of ik zo onreëel ben, begin ik alvast zelf het lijstje in te vullen:
Citaat:
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen €2.500-3.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ... €4.000-6.500
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger €4.000-6.500

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard €2.500 - 4.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen €5.000-10.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger €6.000-12.500

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder) €4.000-5.500
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd €8.000 - 15.000
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40) €10.000 - 15.000

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60 +€25.000 of zelfs +€30.000
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) +€30.000
- Dressuurpaard Grand Prix niveau +€40.000

Even klein nota: ik ben van België en ons landje is dus erg gegeerd om springpaarden... Die worden hier dikwijls voor grof geld verkocht terwijl dressuurpaarden dikwijls veel minder verkocht worden (volgens mijn ervaring, België is niet zo'n dressuurland als Nederland helaas) Dus mijn schattingen van springpaarden kunnen voor jullie misschien ietwat aan de hoge kant liggen :+

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:28

__Astrid schreef:

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen
4.000-6.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven",
12.500-20.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger
Geen idee, heb geen verstand van springpaarden

4.000-6.000
10.000-20.000 uitgaande van een paard op niveau. Je leeftijdscategorie is nogal breed. Een 6-jarige in de B is heel wat minder waard dan een 4-jarige in de L

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder)
4.000-8.000
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd
Op 6 mogen ze al Z zijn, dan ga je gauw naar 20.000+ als ze waanzinnig lopen

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George)
20.000+ mits goede leeftijd (geen paard van 18 o.i.d.)
- Dressuurpaard Grand Prix niveau
25.000+ mits zie hierboven

Ik heb alle springpaarden opengelaten. Als ik wat zou invullen zou dat echt puur een wilde gok zijn en daar heb je niet zoveel aan. Ik heb namelijk echt geen flauw idee.

Wbt je discussiepunt: als ik een paard zoek met potentie voor hogere dressuur dan zoek ik daar bewust op ja. Geloof me maar dat als je een paard hebt met GP potentie de huidige eigenaar dat ook wel weet ;) . En de kans dat je toevallig tegen zoiets aanloopt voor een zacht prijsje heeeeeeel klein (of zeg maar nihil) is.

__Astrid

Re: Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:31

Thanks Gruis! Zit er op het eerste zicht toch zo ver niet naast...
Alleen de €12.500 - €20.000 voor een hele goede 3/4j verbaasde me echt, zijn er echt mensen die dat betalen aan een paard wat amper gepresteerd heeft?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:33

Ik zou het niet weten, maar vind het wel interessant! Dus ik blijf even volgen.

Ik denk dat het stamboek (dus bloedlijnen) ook meegerekend moet worden. Feit dat het een ruin, merrie of hengst is heeft ook invloed op de prijs.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:33

__Astrid schreef:
Alleen de €12.500 - €20.000 voor een hele goede 3/4j verbaasde me echt, zijn er echt mensen die dat betalen aan een paard wat amper gepresteerd heeft?

Wij hebben ruim 15.000 neergelegd voor een paard wat nog niet eens zadelmak was ;) . En daarmee zijn we echt niet de enige. Een goed paard is gewoon heel veel waard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:35

Gruis schreef:
__Astrid schreef:

Wij hebben ruim 15.000 neergelegd voor een paard wat nog niet eens zadelmak was ;) . En daarmee zijn we echt niet de enige. Een goed paard is gewoon heel veel waard.

Maar hoe weet je van een niet-zadelmak paard dat het veel gaat presteren?
Heeft misschien goede ouders maar dat zegt ook niks. Voor hetzelfde geldt heeft het paard een hekel aan dressuur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:36

__Astrid schreef:
Als je een paard zoekt dat op een bepaald niveau loopt of potentieel heeft om een bepaald niveau te zoeken, ga je dan echt op zoek naar een paard dat als dusdanig (met bijbehorende prijs) verkocht wordt? Of neem je de gok om gewoon een leuk paard dat misschien wel nog wat kan worden (maar niet als topper in spe wordt verkocht, en dus ook niet aan die prijs) te kopen en te kijken wat hieruit voort komt? Zoek je dus wel of niet tussen de paarden die (op het eerste zicht)niet de kwaliteiten hebben van het type paard waar je naar op zoek bent?

Ik haak even in op het laatste gedeelte van je vraag. Als je zelf een handige ruiter bent, danwel faciliteiten hebt of ondersteuning dan kun je wellicht een hoop verbeteren aan een paard. Je kunt dan wellicht een paard kopen dat het nu nog niet zo laat zien, maar waar je zelf het idee van hebt dat je er nog wel iets mee kunt doen (bijvoorbeeld kijkend naar afstamming).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:38

Dat 'weet' je niet. Maar wat je wel weet is inderdaad afstamming, of het paard correct gebouwd is of niet en het belangrijkste: hoe het paard beweegt. Een goed bewegend paard met potentie voor het hogere werk herken je. Of hij nu al zadelmak is of niet. En natuurlijk neem je een risico(tje), maar dat neem je eigenlijk altijd bij de aankoop van een paard.
Ik kan jullie wel een filmpje PBen van het betreffende paard, wellicht schijnt dat een ander licht op de zaak.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:40

Gruis schreef:
__Astrid schreef:

En met welk doel heb je dit paard gekocht? Welk niveau hoop je dat dit paard zal bereiken/wat zijn je plannen ermee? (Als het wat betweterig oid zou overkomen, dat is helemaal mijn bedoeling dus niet he, maar kan het niet anders formuleren :D)
Als je een paard voor €15.000 koopt, dan hoop je toch dat hij later nog een heel stuk meer waard wordt, toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:41

Ook dat hangt af van je doel. Koop je een paard van 15.000 euro om daarna weer te verkopen (met winst) of koop je een paard voor dat bedrag met als doel dat je zelf verder komt in de sport (en niet zozeer verkoop). In het tweede geval is het 'meer waard worden' niet zo van belang, maar is het 'kun je er je doel mee bereiken' veel belangrijker.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:45

Een "duur" paard kopen om er een doel mee te bereiken vind ik ook een betere reden om een "duur" paard te kopen dan om er winst uit te halen. :j
Maar het één hangt wel samen met het ander, niet?
Als je een 3j koopt die nog niet zadelmak is, gaat die uiteraard in waarde stijgen naarmate z'n niveau omhoog gaat... En meestal zijn dergelijke paarden voor de juiste prijs altijd te koop...

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:45

Ben ik de enige die de prijzen een beetje 'droom maar raak' prijzen vind?

De meeste opvanghuizen krijgen nog dagelijks gratis gezonde!!! paarden aangeboden omdat er een overschot aan paarden is. De gemiddelde prijs voor gezonde maar niet ideale paarden (15 jaar of ouder, beetje heet, net te klein) is net boven de slachtprijs. Tussen de 500 en de 1000 euro.

De paarden die wel voor goed geld weg gaan zijn de potentiële toppers tussen de 4 en 6 jaar oud. Een handelaar in toppaarden zal daar tussen de 5000 en 10000 voor geven. De bewezen paarden wisselen voor wat hogere bedragen van eigenaar.

Kort gezegd: Er is een enorm overschot en alleen voor de echte toppers wordt goed geld gegeven. Voor de rest moet je geluk hebben. 'Het is niet de gek die het vraagt, maar die het geeft'. Daarbij zijn er ook een heleboel gezonde dieren naar de slager gegaan.

Het is eigenlijk precies wat Jacob Melissen zei in de docu over Totilas: Een paard is datgene waard wat hij in kilo's op zal brengen. De rest is emotionele waarde.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:48

Tja dit word een eindeloze discussie.

Ik wil wel even meegeven dat het heel veel uitmaakt wie het paard verkoopt. Als ik bijvoorbeeld een hele goede driejarige heb staan kost hij veel minder dan hetzelfde paard verkocht word door bijv anky terwijl dit hezelfde paard is. En dat kan gewoon tienduizenden euros verschillen. Soms zelfs meet

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:49

Zo is het precies Apple. Ik was al meerdere keren Z geweest en was nu op zoek naar een paard die het hogere werk aankon. Hopelijk zelfs tot op GP niveau. En de gedachte om voor meer te verkopen was er natuurlijk altijd, maar dat was niet ons hoofddoel ermee.
Droom maar raak prijzen? Ga gerust eens op bezoek bij een stal als DWH Stables, Stal Brouwer, Stal Laarakkers of Stal GW en probeer een paard mee te kijgen voor 5.000 euro. En paarden zonder afstamming of zonder potentie krijg je misschien nog wel voor een zacht prijsje, denk hierbij aan bijvoorbeeld kruisingen, tinkers, dat soort paarden, maar in het hogere dressuurcircuit ben je niet snel beneden de 10 klaar.
Overigens kan een Huis Tuin en Keukenpaard van pak hem beet 2.500 tot 7.500 prima Z worden hoor :)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:52

Eikenbos schreef:
Ben ik de enige die de prijzen een beetje 'droom maar raak' prijzen vind?

De meeste opvanghuizen krijgen nog dagelijks gratis gezonde!!! paarden aangeboden omdat er een overschot aan paarden is. De gemiddelde prijs voor gezonde maar niet ideale paarden (15 jaar of ouder, beetje heet, net te klein) is net boven de slachtprijs. Tussen de 500 en de 1000 euro.

De paarden die wel voor goed geld weg gaan zijn de potentiële toppers tussen de 4 en 6 jaar oud. Een handelaar in toppaarden zal daar tussen de 5000 en 10000 voor geven. De bewezen paarden wisselen voor wat hogere bedragen van eigenaar.

Kort gezegd: Er is een enorm overschot en alleen voor de echte toppers wordt goed geld gegeven. Voor de rest moet je geluk hebben. 'Het is niet de gek die het vraagt, maar die het geeft'. Daarbij zijn er ook een heleboel gezonde dieren naar de slager gegaan.

Het is eigenlijk precies wat Jacob Melissen zei in de docu over Totilas: Een paard is datgene waard wat hij in kilo's op zal brengen. De rest is emotionele waarde.

Zal even mezelf verduidelijken: ik ben alleen geïnteresseerd in de prijzen voor paarden die moeten dienen voor de sport. Basissport, substop, nationaal, evt internationaal.
Dat je een leuk recreatiepaard/wandelpaard/af-en-toe-een-wedstrijdje-paard genoeg op de markt zijn voor veel minder, daar ben ik me zeker bewust van. :j
Maar zoals je zelf ook zegt, het geld zit daar waar de paarden echt in de sport lopen :j

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:55

bliver schreef:
Tja dit word een eindeloze discussie.

Ik wil wel even meegeven dat het heel veel uitmaakt wie het paard verkoopt. Als ik bijvoorbeeld een hele goede driejarige heb staan kost hij veel minder dan hetzelfde paard verkocht word door bijv anky terwijl dit hezelfde paard is. En dat kan gewoon tienduizenden euros verschillen. Soms zelfs meet

Ook een goeie en zeker waar... Maar laten we dat even achterwege laten en gewoon de prijzen van wat zo'n paard "normaal" gezien waard is nemen :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:57

Ik denk dat een grand prix paard niet "maar" €40000 waard is :))

Mijn lijstje, ik ben niet zo thuis in het springen :)) :

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen 4.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", 15.000 - 20.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger 7.500 - 10.000

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard 5.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen 7.500 - 10.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger 7.500 - 10.000
- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder) 4.000 - 10.000, ligt aan de leeftijd
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd 20.000 - 100.000 vaak zijn dit soort paarden in het buitenland erg gewild
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40) ? Geen idee

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60 7.500 - 25.000
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) 15.000 - 100.000 ligt aan leeftijd
- Dressuurpaard Grand Prix niveau 65.000 en hoger, ligt aan leeftijd etc

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:00

Amiigo schreef:
Ik denk dat een grand prix paard niet "maar" €40000 waard is

Je noemde het zelf ook al onderaan, maar is dat niet geheel afhankelijk van leeftijd? En 9 of 10 jarige top-beweger die GP loopt kan je inderdaad een aardige smakker voor neertellen- richting de ton of hoger. Maar een 18-jarige bijvoorbeeld gaat dat bedrag langggg niet halen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:02

Ligt ook aan de afstammeling, karakter, hoe het paard eruit ziet (hoe knap hij is ;) ), wat de conditie op het moment is, stokmaat.

Dan ben ik nog steeds van mening: Paard is waard slachtprijs + emotionele waarde --> wat de gek ervoor geeft. Je kunt bijv. een heel goed paard kopen, maar al je zelf niveau niet heb hal je paard alleen naar beneden (kan dus ook mindere kopen). Het wil niet zeggen dat je met betere meer plezier hebt.
Prijs is ook sterk afhankelijk van waar het te koop staat, dus hoe zijn je contacten en hoe goed kan je zoeken.

Vaak denken mensen ook dat een duurder paard beter is, zo wordt er vaak te veel betaald :D

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:05

En nu we toch bezig zijn, ik ben momenteel hard aan het sparen om binnen enkele jaren mijn eerste eigen paard te kopen, denken jullie dat ik met een budget van €4.500 - €6.500 (evt €7.000 voor een paard dat het echt waard is) goed zit?

Ofwel:
Een 3/4/5j die doorgereden is tot B/L niveau met wat meer kwaliteiten, zegmaar iets meer dan de standaard stap/draf/galop maar niet mega spectaculair, gewoon lekker ruim en wat lichtvoetiger dan een standaard knol. Paard moet leuke sprong kunnen maken.
Verder gewoon echt standaard paard: zwart/bruin/vos, 1m65-1m75.

Ofwel:
Een paard dat iets ouder is 6-10j, maar wel al iets meer ervaren: L/M dressuur en/of springen, evt B/L SGW, maar dan wel met iets minder "speciale" bewegingen.

Doel is om Z dressuur, M/Z springen en M/Z SGW te kunnen rijden ooit. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:07

Kan helaas nu niet uitgebreid reageren, dat doe ik later :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:11

ik zal wel is willen weten of hier een papier ook in mee speelt ?

een papierloos paard kan namelijk ook vaak wel goed mee lopen maar vraag je voor een papierloos paard dan net zo veel?

er zijn ook vaak mensen die een paard kopen op afstammeling ?

3.000-4.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven",
5.000-6.000
4.000 - 5.000

2.000-4.000
4.000-6.000
max 8.000 denkt aan kapot gereden op jonge leeftijd

4.000-5.000
8.000 -10.000

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60 > 10.000
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) > 10 a 15.000
- Dressuurpaard Grand Prix niveau > vanaf 15.000

(ik zie dat ik erg weinig neer tel voor afgaande reacties )
maar bij goed zoeken zijn er leuke goede en gezonden beestjes voor minder geld!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:12

Als je het doel hebt om Z dressuur te rijden kun je eigenlijk elk dressuur-gefokt paard wel nemen. Ik ben van mening dat elk (fatsoenlijk) paard tot de Z kan komen :j . En met fatsoenlijk heb ik geen strenge eisen, dit kunnen ook Friezen, bonte Fries-kruisingen of god mag weten wat voor paarden zijn, maar wel gezond en geen Belgisch trekpaard bijvoorbeeld.

Maar ook een heel goed paard kan wel eens voor een zacht prijsje weggaan en als je niet wil handelen kan je voor die prijs best een goed paard vinden. Bijvoorbeeld een topper die te klein is gebleven, of de situatie die we in PB hebben besproken.

Overigens kan je voor 7.000 echt wel een prima jong paard krijgen waar wat meer bij zit! Of juist een oudere die wat achterloopt qua niveau :)

Ik verbaas me juist weer over mensen die denken met een PAVO- Internationaal potentie paard voor 6.000 euro klaar te zijn. Iedereen die zo'n paard vindt voor die prijs mag me onmiddelijk PB'en want ik koop ze allemaal. :=
Laatst bijgewerkt door Gruis op 22-09-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:12

mensen betalen op een veulenveiling Prinsjesdag al 4000,-

tja het is echt wat de gek er voor overheeft.
kan mobiel ff niet de prijzen invoegen.

en ja papieren en merrie ruin of hengst speelt ook wel mee.