Nieuwe aanwinst introduceren eindigt in klein drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_1983

Nieuwe aanwinst introduceren eindigt in klein drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:50

Situatie;
Merrie met veulen in een weitje. Daarnaast grote, normaal altijd vriendelijke ruin en daarnaast onze nieuwste aanwinst; shetlander merrie.
We hebben haar zaterdag opgehaald en naast de ruin gezet. Geen interesse van beide kanten, gras was interessanter. Vanmorgen ook weer gezellig naast elkaar en inmiddels hadden ze elkaar gevonden. Onze grote reus even vriendelijk als altijd en de kleine opdonder gilde en sloeg iets met de voorbeeldjes. Niks noemenswaardig.
Dus draad los gedaan zodat ze bij elkaar konden en dat ging meteen, op een beetje gegil van de kleine na, super.
Totdat de kleine naar het veulen in het weitje ernaast liep en ze gingen snuffelen.....
Grote ruin haalde haar daar meteen vandaan! Moedermerrie is altijd zijn weide maatje geweest tot veulen kwam dus meneer voelt zich papa☺
En ineens jaagt hij de kleine merrie op. Echt erachter aan al bijtend, probeerde haar naar de grond te werken en al. Weer rust...en ineens ging het weer loos! Dus ik de wei ingesprongen met een bezem die ik toevallig vast had en meneer uit haar buurt gehaald. Ging trouwens erg snel. Draad weer dicht en de rust was meteen weer terug.

Mijn vraag nu;
Ga ik het nog eens proberen om ze weer samen te zetten of is dat gedoemd te mislukken?

capopjekop

Re: Nieuwe aanwinst introduceren eindigt in klein drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:54

Kun je niet eerst de merrie met veulen laten wennen aan de nieuwe shet? En pas als dat goed gaat de ruin erbij te zetten. Tevens zou ik een stuk weide afzetten met een draad waar de shetten onderdoor passen maar je ruin niet. Dan hebben ze altijd een plek waar ze naartoe kunnen vluchten mocht het fout gaan.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:54

ehm ik zou het voorlopig niet meer doen. Mijn vorige paard (e pony) had dit gedrag ook richting mini's en dat is nooit opgehouden. Vooral merries met veulens waren drama.
En dat ging echt hard op hard. Hij heeft er nooit echt normaal mee kunnen doen.
Dus ik zou het voorlopig laten.

Linda_1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 22:05

Capopjekopje, goed idee!
De merrie met veulen staan helemaal in een eigen stukje. De ruin staat in het weitje ernaast.

Merry; hij is nog nooit agressief geweest en er hebben al een hoop andere paarden bij hem gestaan ook kleintjes. Hij is altijd zo vriendelijk dat nieuwe dieren altijd eerst bij hem ingaan.
Ik denk dat hij, ondanks datzelfde gescheiden staan, "zijn" vrouwtje en kind wil beschermen. Best lief eigenlijk maar een reus van 174 tegen een shet van 94 cm is best zielig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:52

Snoepjebokt jouw berichten slaan nergens op. Ik heb getemd.
Ik ga mee met capopjekop. Succes TS

SanD95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:39

Als ik jou was zou ik ze niet nog een keer bij elkaar zetten. De kans dat het grote paard de kleine verwond is te groot en dat risico zou ik niet willen nemen.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:25

Ik zou ze ook uit elkaar houden, het is lastig op te lossen en de kans dat ze elkaar ernstig verwonden lijkt mij best groot

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:28

Wachten tot het veulen gespeend is, dat zou wat meer rust geven hoop ik voor je