Hoe "snel" gaan jullie met je 3 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Hoe "snel" gaan jullie met je 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:58

Sinds vorig jaar December heb ik een ontzettend lieve painthorse merrie in mijn bezit.
Toen ik haar kocht was Ice 2.5. Ik kocht haar rechtstreeks van de opfok en ze was dus eigenlijk niks gewend.
Bij mij kwam ze op het land te staan met 2 soortgenootjes. Januari en Februari heeft ze snachts op stal gestaan. Dit was ze ook niet gewend en vond ze allemaal best spannend.

In het begin ben ik veel met haar gaan wandelen, ik merkte eigenlijk gelijk al dat ze snel aan alles wende. Wat een eerste keer spannend was, werd de 2e keer al minder en bleef de 3e keer weg.
Heerlijk.

Hierdoor merkte ik wel dat dingen haar snel begonnen te vervelen. Ze was blij als we is een andere route namen en vond weinig meer spannend. In een aantal maanden is ze aan alles gewend en heeft ze nergens meer spanning bij.

15 april werd ze 3, Ik ben een maand geleden rustig begonnen met inrijden en heb er inmiddels 15 keer opgezeten. Ook dit pakt ze echt super snel op. Ze is afgelopen weekend mee gegaan naar de veluwe om lekker recht uit grote stukken te rijden. Hier was telkens een ander paard bij. Ze genoot daar zichtbaar van.

In de bak kent ze het sturen, stap draf en galop. Kwa grondwerken kent ze eigenlijk ook al heel veel. Ik wandel veel, doe aan vd, loop balkjes en maak mijn eigen mix van parelli en roberts.

Nou mijn vraag; Doordat ze alles echt zo snel op pikt ben ik bang dat ik te snel met haar ga. Ik merk als ik dingen vaak herhaal, ze zich snel begint te vervelen. Ze vindt het snel niet meer interessant en verliest dan de energie bij de oefeningen. Ze volgt ze wel braaf op maar niet meer vol enthousiasme. (Het klinkt heel menselijk als ik het uitleg :') ) Ze oogt dan echt verveeld.

Ik weet nu niet meer zo goed hoe ik haar moet blijven uitdagen, zonder te snel te gaan. Ik vraag me af hoe snel jullie beginnen met lessen? Of buiten rijden zonder ander paard erbij?
Ik wil haar ook weer niet teveel belasten maar vindt het moeilijk om een schema te maken, waarbij ze zich niet verveeld maar waarbij ik haar ook niet overvraag. :o

RavenIris

Re: Hoe "snel" gaan jullie met je 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:02

Als bij een 3-jarige de basis erin zit zou ik gewoon lekker vakantie geven.
Overvragen vind ik geen optie, en verveling ook niet, daar gaan ze alleen van klieren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:02

ik zou haar de winterperiode rust gunnen, dan kan ze alle nieuwe indrukken verwerken, want ze heeft sinds ze bij jou is, nogal wat nieuwe indrukken opgedaan.

Ik zou haar na de winter weer oppakken. Tegen die tijd is ze vier en dit vind ik een mooie leeftijd om lekker aan de slag te gaan.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:05

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken.
Het probleem is alleen dat ze deze winter niet meer het land op mag. Door de kleigrond in deze regio wordt het land 1 blubber zooi.
Ze zal dus overdag in de paddock komen met een maatje, en 's avonds weer op stal.

Ze zal dan weinig beweging hebben. Ik kan haar natuurlijk wel losgooien of longeren, maar juist die kleine rondjes vind ik zo funest op deze leeftijd.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:08

Ik zou het in jou geval in elk geval wel iets rustiger aan doen want in een maand 15x erop is bijna om de dag en vanuit het niks gewend zijn is dat volgens mij wel vrij veel :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:08

overdag in de paddock en in de nacht op stal is toch prima? Longeren zou ik idd niet teveel doen, maar losgooien zodat ze flink kan rennen wel!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:13

_Zoe: Dat valt wel mee. Ik ben in het begin van de maand augustus begonnen en het is nu al bijna oktober.. dus dat is nog minder dan 2 keer per week.

Max66: Dat is op zich prima inderdaad. Maar vorig jaar sprong ze uit de paddock omdat ze zich zo verveelde. Dus ik heb het gevoel dat ik haar wel bezig moet houden. Misschien dan maar weer gewoon de hele winter veel wandelen.. En het rijden even laten voor wat het is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:15

staat ze alleen in de paddock dan? Heeft ze genoeg te eten in de paddock? Misschien een slowfeeder zodat ze er meer moeite voor moet doen?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:23

Ah er stond namelijk in de tekst een maand geleden, maar dan valt het inderdaad heel erg mee! :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:34

Al eens een jolly speelbal of ander speeltje in de paddock gehad ?? Dat helpt miss ook wel.
Verder kwa rijden gewoon goed naar je paard kijken , mijn nu 5 jarige fjord zag er op 3 jarige leeftijd echt nog te puppy uit , dus de basis ( stap , draf, galop , logeren , sturen ) en toen lekker de hele winter en stuk van de lente op het land gezet en een beetje bewandelt en gepoetst , dat maar af en toe. Nu is hij 4,5 en alles gaat veel beter , veel meer balans en hij kan mij kwijt op z'n rug zeg maar .
Als je paard er nu wel al aan toe is , van de winter gewoon lekker wandelen en af en toe lekker een buiterritje. Als je een trailer hebt , lekker er op uitgaan met een maatje of zo . Is voor jullie allebei hartstikke leuk ! En vrijspringen is hier echt een waardevol element , heb dan ook een echte crosser !, maar dan kunnen ze ook lekker veel energie kwijt en stemcontrole oefenen . Plus dat het goed is voor de balans en trainen van de achterhand . Hoop dat je hier iets aan hebt !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:00

Ik heb vorig jaar zomer toen mijn Lusitano ruin ruim 3,5 was er voor het eerst opgezeten.
Daarnaast deed ik veel aan de lange teugel en aan de hand met hem en wat longeren.

De hele winterperiode heb ik er 1x in de week even opgezeten en verder het langeteugelen, werken aan de hand, longeren rustig aan wat verder uitgebouwd.
Door hem zoveel afwisseling te geven bleef hij het leuk vinden en leerde hij alles snel en op een speelse manier.

In feb. is hij 4 geworden, ik ben hem vanaf dit voorjaar langzaam aan iets meer gaan rijden, zo'n 2 tot 3x in de week een half uurtje.
daarnaast nog lekker wandelen, longeren, langeteugelen en werken aan de hand.
Hij pakt alles fijn op en houdt van de afwisseling, dus ik houd dit schema voorlopig even zo.

In de zomermaanden staat hij deels met zijn maatjes in de wei en deels alleen in de paddock (omdat hij te snel dik wordt van het gras), in de winter staat hij samen met een maatje in de paddock.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:53

meestal laat ik hen inrijden op 3,5 / vier jaar

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:58

Waar wordt je paard echt blij van? Die van mij vind springen bijvoorbeeld geweldig! Dus veijsprinen doe ik vaak. Ik maak het niet hoger maar soms wel moeilijker met gekke bochten of opeens een vlag naast de hindernis.

Wat bij mij ook geweldig werkt is af en toe een hele week niks. Op mijn stal worst gevoerd dus dan kom ik een hele week niet op stal.

Een week is zat voor haar om helemaal uitgerust te zijn en wat extra energie te pakken. Daarbij vind ze na een week een simpel wandelingetje ook opeens weer geweldig.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:17

Met grondwerk kan je veel leuke en nuttige oefeningen doen om af te wisselen.
Uiteindelijk kan je elke oefening tijdens het rijden een stapje moeilijker maken en zo ook uitdagender. Bijvoorbeeld bij het afwenden eens een paal neer te zetten, waar ze omheen moet lopen. Of met balkjes gaan werken.. Proberen dingen te doen die ze niet verwacht :)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:51

Je kan dan altijd nog met haar wandelen in de winter, toch? Dan strekken de beentjes toch even

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:59

Mijn 3 jarige heb ik met pasen uit de opfok gehaald en heeft deze zomer bij de boer gestaan waar mijn andere paarden ook staan.
Is zadelmak gemaakt (nou ja, geboren.. denk ik) en licht ingereden, maand geleden toen bij ons land te nat werd (ja, ook klei en polder) haar verplaatst naar een paddock Paradise waar ze nu van een lange wintervakantie met leuke nieuwe vrienden geniet.
Kortom de mijne gaat de winter lekker niksen en komt dan in mei misschien weer naar hier, of ik laat haar daar of ze is verkocht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:14

Ik heb mijn merrie op krap drie en een half jarige leeftijd in laten rijden, waarbij ze inderdaad ook zadelmak geboren leek. In een kleine vijf weken is er zo'n tien keer met haar gewerkt, waarna ze onder de man kon stappen, draven en galopperen en is ze steeds na het bakwerk buiten onder de man uitgestapt en er is 1 x een klein buitenritje gemaakt ( nergens bang voor). Ik heb haar als afsluiting van het inrijden-traject zelf 1 keer gereden ( wilde zó graag voelen hoe ze voelde, en het was héérlijk!!) Daarna is ze weer op rust gezet. Ze heeft nu vakantie tot na de winter, in maart/april, als ze bijna vier is, pak ik haar rustig weer op.