Tochten organiseren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Tochten organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:51

Ik en een vriendin lopen met het idee om bij ons in de omgeving tochten te gaan organiseren. Ik zelf heb een kar en vind het altijd leuk om mensen mee te nemen en zou dit meer willen geen opzetten en adverteren. Daarnaast zouden wij graag als gids bij ons in de bossen ritten willen begeleiden waarbij mensen met hun eigen paard komen. Eventueel in de toekomst ook een paard verhuren voor deze ritten. Wij willen dit graag kleinschalig en laagdrempelig houden en willen er ook niet veel voor vragen. Meer een bedrag als tegemoetkoming voor slijtage aan de hoefijzers, tuig etc. Het precieze idee hebben we nog niet maar we zijn nu vooral bezig met het winnen van informatie etc.

Nu zitten wij (ik) echter met de aansprakelijkheid. Als ik mensen op mijn kar mee neem ben ik verantwoordelijk voor hun en voor eventueel letsel mocht er iets gebeuren. Tijdens deze ritten zal een cap dan ook sowieso verplicht zijn. Nu heb ik een aansprakelijkheidsverzekering en ik heb er een gezocht waar mijn paard ook onder valt. Ben ik hiermee genoeg gedekt voor eventuele schade op zo'n rit?

Verder willen wij dus als gids gaan rijden ook. Zijn wij in dat geval aansprakelijk voor de ruiters die met de rit meegaan (op hun eigen paard)? Is deze aansprakelijkheid ook te ondervangen met onze aansprakelijkheidsverzekering? En hoe zit dat als ik mijn eigen paard verhuur?

Ik ben al de hele middag aan het googlen geweest maar kom er niet helemaal uit. Vind vooral veel over bijrijders etc, maar daar dekt een aansprakelijkheidsverzekering wel gewoon voor. Ik heb geen diploma's verder ofzo, maar dat is in Nederland ook niet verplicht voor zover ik weet. Ik heb wel speciale verzekeringen etc voor maneges gevonden, maar die zijn echt heel duur en dat kan nooit uit met mijn plan. Is een verzekering als die toch de enige mogelijkheid om mijzelf in te dekken voor eventuele schade?

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen :Y)
Ben overigens ook van plan om contact op te nemen met mijn huidige verzekeraar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:05

Heel plat door de bocht: geld ontvangen = commerciële bezigheid = bedrijfsactiviteit = aansprakelijkheid bedrijven.

Naast je verzekeraar is het wellicht zinvol om je licht eens op te steken bij de KvK. Ook een kleinschalig bedrijfje als nevenactiviteit kan best verstandiger zijn (ook juridisch) dan als particulier met een uitgebreidere verzekering.

Punt is dat het niet alleen om aansprakelijkheid gaat maar ook om kosten die verrekenbaar zijn (belastingtechnisch).
Er zitten meer kanten aan zo'n plan en het is niet onverstandig om dat goed op een rijtje te zetten zodat je geen verrassingen achteraf hebt.
Als goed doordacht plan is het echter best de moeite waard om te doen. Lijkt me dus wel zinvol om daar wat energie in te stoppen.

bruja

Re: Tochten organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:23

De prijzen van bedrijven liggen oa hierom hoger. Natuurlijk, ze moeten er aan verdienen, maar of jr nu een nieuw setje ijzers verdient of een heel salaris, je bent idd bezig met bedrijfsvoering. Je eigen wa is dan niet voldoende. Meeste van dit soort kleinere initiatieven wordt ondoordacht of van goede trouw gevoerd, heel goed dat jij hier over nadenkt! Meestal gaat het goed natuurlijk, maar je bent idd aansprakelijk wanneer klanten betalen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 23:11

Bedankt voor de info! Ik ga morgen denk ik even rond bellen :)
Weten jullie ook of ik verantwoordelijk ben als gids, wanneer mensen op hun eigen paard rijden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:14

Als je er geld voor krijgt ben je aansprakelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:26

horsies5 schreef:
Bedankt voor de info! Ik ga morgen denk ik even rond bellen :)
Weten jullie ook of ik verantwoordelijk ben als gids, wanneer mensen op hun eigen paard rijden?

Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat eventuele schade altijd bij jou verhaalt kan worden. Dat zijn twee verschillende zaken en dat wordt per geval/situatie bekeken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:39

Ja dat begrijp ik.. iedere zaak is natuurlijk ook weer anders.. maar is wel goed om rekening mee te houden in ieder geval!

Ik bel vandaag met mijn aansprakelijkheidsverzekering.. blijkt mijn paard daar helemaal niet onder te vallen.. ik was not amused kan ik je vertellen..
Ik ben in april dit jaar op mezelf gaan wonen en toen moest ik dus ook een wa verzekering afsluiten. Dus ik ben opzoek gegaan naar wat het goedkoopste was, en het belangrijkste, en waar mijn paard ook onder viel. Heb zelfs nog gebeld of paard eronder viel omdat ze in de polisvoorwaarden spraken over huisdieren, en ik niet zeker wist of ze paard onder huisdieren of vee vonden vallen. De meneer aan de telefoon vertelde mij toen dat paard onder huisdieren valt dus dat dat goed zat. Ik dus die verzekering afgesloten.
Nu had ik vandaag contact, blijkt er in januari dit jaar een verandering van polisvoorwaarde geweest te zijn en (huis)dieren zijn er dus helemaal uitgehaald. Alleen de oude polisvoorwaarden stonden ook nog op de site voor de mensen die al voor jan een wa verzekering hadden. Ik heb dus die polisvoorwaarden gezien (de enigste ook die ik kon vinden) en die man aan de telefoon heeft het nog bevestigd ook.
Dus ik zeg nou lekker dan, dan moet ik op zoek naar een nieuwe verzekering.. ja zegt die vrouw maar let er wel op dat je met ons een jaarcontract bent aangegaan.. nou toen zakte ik echt even door de grond. Ik ga nu opzoeken wanneer ik gebeld heb en hoe laat, en dan hoop ik dat zij het gesprek hebben opgenomen en het terug kunnen luisteren. Zodat er een oplossing gevonden wordt. Schrok er wel van dat ik dus blijkbaar al die tijd al onverzekerd rond rij |o