blaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maritXlily

blaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 16:19

hoi allemaal!

ik heb door het paardrijden elke keer allemaal blaren op mijn handen zitten. :(
ik weet dat er gewoon wat eelt op moet komen, maar het wordt nu toch echt wel heel irritant.
ik heb het geprobeerd met pleisters, maar die lieten los door de wrijving.
ook heb ik met handschoentjes geprobeerd, maar dat vindt ik eigenlijk maar niks.

hoe lossen jullie dit op? ideeën? :j

groetjes Marit

Caira

Re: blaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:21

Blaren op je handen van het rijden? Eelt? Tijd voor een andere manier van rijden, ik train 2-4 paarden op een dag maar de enige eelt die ik heb is van het vegen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:28

ik gebruik handschoentjes omdat ik een pony rijdt die in een onbewaakt ogenblik als ze ontspannen lijkt te lopen en je lichter wordt met je handen haar kans grijpt, neus naar onder en dan met een grote zwaai naar boven, waardoor je dus ieder stukje van de hele springteugel met flinke vaart langs je huid voelt branden voor je reflex inkickt en je je hand sluit, maar tegen die tijd heeft ook minimaal 1 stop van de teugels je tere velletje gepasseerd. met handschoenen jodel ik minder hard op zo'n moment en houdt ik ook betere grip. gevolg was meteen dat mijn teugels ook niet meer 'gestolen' werden omdat ponylief dus minder succes had met haar acties.

liefst zou ik zonder rijden omdat ik voor mijn gevoel beter 'voel' met mijn blote huid tegen de teugel.. maar ik houdt ook graag mijn tere huidje heel.

eelt heb ik verder niet en wil ik ook niet, want dan zou ik de teugels gewoon te klemvast hebben..
het enige eetltje dat ik daar heb is van de paar blaren die ontstonden doordat de teugel 'gestolen werd'.

grijnss de andere twee van recent vegen inderdaad zoals Caire ook zegt..

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:34

Ik heb het zelfde probleem. Ik had er nooit last van, maar met mijn eigen paard altijd.
Ik weet niet waar het aan ligt, andere paarden zijn geen probleem, maar zodra ik haar ga rijden moet ik handschoenen aan omdat anders mijn handen open liggen.
Ik denk dat het komt omdat ze steeds de teugels "steelt", ongemerkt worden ze steeds langer, dus ik denk dat ze ze langzaam uit mijn handen trek.

De enige tip die ik je dus kan geven is, handschoenen aan en elke keer controleren of je je handen nog in de juiste houding hebt, zodat de teugels niet zullen schuiven.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:36

probeer sporttape is wel glad ik heb van die wollen handshoentjes de vingers afgeknipt rijd stukken beter

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:41

Ik heb rubberen teugels, lekker dik, en nooit last van blaren bij bakwerk. Met een buitenrit wanneer het en koud is, ik geen handschoenen aan heb, en meneer de kolder in de kop heeft wil het nog weleens voorkomen dat ik iets een blaar heb.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:41

handschoenen vind ik verschrikkelijk... vond ik verschrikkelijk..

gebruik roeckl handschoenen, dan merk je niet eens dat je handschoenen aan hebt.

maar als je continue blaren hebt, is niet goed.

janlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:33

Raar dat je de hele tijd blaren hebt.. Je hebt geen handschoenen aan of wel? ik denk dat handschoenen nog wel eens de oplossing kunnen zijn tegen je blaren en eelt. Succes verder, ik hoop dat je er niet zo veel last meer van hebt als je handschoenen gaat dragen want ik snap dat dat heel erg vervelend is!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:59

Zitten er geen scherpe randjes aan de teugels waardoor je blaren krijgt? Ik rij op een manege en sommige teugels zijn zo versleten dat ze helemaal ruw zijn geworden.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:26

Andere teugels aan je hoofdstel doen. Webband teugels met stops zijn een ramp voor je vingers. Gladlederen dressuurteugels of smalle rubberen teugels (geen webband en zonder stops!) schelen een hoop tegen blaren op je handen.

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:10

ik had er ook last van totdat mn hele rijstijl veranderde en mn zus en ik meer relaxter rijden zodat ook machteld (mn paard) relaxter is en dus niet telkens trekt aan de teugels! :-) dat is heel moeilijk maar we hebben ons nu een beetje gericht op dresuur en dat wil echt beter ik weet niet of je aan een hele andere rijstijl doet maar met dressuur leer je je paard echt begrijpen ook al is het maar een beetje :-)

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:10

wat doe je nu of gewoon recreatie?

Lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:59

Het zou inderdaad misschien aan je teugels kunnen liggen... Maar ik zelf rij hoe dan ook altijd met handschoenen. Vind ik gewoon prettiger...

maritXlily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:45

bedankt voor de reacties allemaal!! ik ga eens wat dingen uit proberen en kijken wat het beste werkt!

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:48

Ik zou idd ook met handschoenen gaan rijden en aangezien je dat niet zo prettig vind kan je ook van een ander merkt proberen die zitten misschien beter (sluiten beter aan)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:16

Caira schreef:
Blaren op je handen van het rijden? Eelt? Tijd voor een andere manier van rijden, ik train 2-4 paarden op een dag maar de enige eelt die ik heb is van het vegen...

+1

Handschoentjes zie ik bijvoorbeeld echt als symptoombestrijding...... Zelf heb ik het vermoeden dat je met teveel kracht in je handen rijdt. Dat deed ik vroeger ook. Sinds al weer een heel aantal jaren ben ik op een andere manier gaan rijden. Met minder kracht in mijn handen. Resultaat; geen blaren meer.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:30

Tja, handschoenen! ik had het tot bloedingen aan toe.
Met handschoenen is er niks aan het handje, neem roekcl of hv POLO.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:40

Inderdaad Roeckl! Ik heb altijd blaren, ook als ik alleen met lange teugel stap dus het hoeft echt niet te betekenen dat je heel de tijd in je paard zn bek zit te trekken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:22

Gevoeligheid voor blaren is per persoon heel verschillend, dat hoeft echt niet met een verkeerde rijstijl te maken te hebben.

Ts wat voor handschoentjes had je uitgeprobeerd? Roeckls zitten echt als een soort 2e huid.

celinetsjil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:08

Ik heb ook best vaak blaren eigenlijk altijd als ik niet met handschoenen rij !
Je moet echt handschoentjes aandoen dan is het een stuk minder en als dat niet werkt
Moet je ff dure handschoenen kopen !

maritXlily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:03

ik draag liever geen handschoenen :(
mijn Oma kwam met speciale pleister die aan een kant langer zijn zodat ze goed blijven zitten, dit werkt heel goed, maar ik wil natuurlijk niet altijd met pleisters blijven rijden. dus ik rijd met pleisters tot het goed geheeld is. ik kijk dan of handschoenen nodig zijn, zo ja dan moet ik toch maar handschoenen gaan zoeken!

allemaal heel erg bedankt voor de tips!!! :D

wat voor handschoenen gebruiken jullie en waarom? ik kwam al een paar namen tegen :)

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:17

Handschoentjes :)