angst van boten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiara_xxx

angst van boten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:20

Hoi bokkers,

Ik heb een probleempje met mijn paard en ik hoop dat iemand tips heeft:)

Ik hou ervan om buitenritjes te maken met mijn paard, alleen is mijn paard nogal kijkerig en vaak gespannen buiten, nu ben ik hier aan het werken en het gaat al vrij goed alleen krijg ik hem niet over zijn angst van boten. Hij geraakt volledig in paniek loopt mij bijna omver als ik ernaast loop en als ik er op zit is hij mega gestresst :(
heeft iemand hier tips voor ?? Zou er graag blijven rijden maar dan wel zonder de stress :)

heb trouwend ook al met een ander paard geprobeerd maar hielp ook niet
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-09-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd, dit kan in het vervolg met de edit-knop

Weggebokt

Re: angst van boten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:50

Rustig aan, je topic staat er nog maar een half uur op.
Bedenk ook dat het avond is en dat mensen minder online zijn :=

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:52

Misschien gewoon er naast gaan lopen en hem lekker een paar minuutjes laten wennen en dat elke keer herhalen. Eerste keren goed belonen, maar dat belonen ook afbouwen anders gaat je paard het uiteindelijk niet zonder belonen meer doen!

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:57

dancer_ schreef:
Misschien gewoon er naast gaan lopen en hem lekker een paar minuutjes laten wennen en dat elke keer herhalen. Eerste keren goed belonen, maar dat belonen ook afbouwen anders gaat je paard het uiteindelijk niet zonder belonen meer doen!

dat dacht ik ook en heb ik ook geprobeerd maar het lukte niet hij liep mij bijna omver als er een boot kwam

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:58

Welke boten? Varende boten? Aangemeerde boten? Boten die liggen te wachten voor de sluis?

Probeer het geheel op te bouwen. Zorg dat jij tussen de boot en je paard staat aan de hand en dat je minimaal 3.5 en liever 6 meter lijn hebt. Dat er geen (druk) verkeer langs komt, ook niet van fietsers of voetgangers en laat hem maar kijken, steeds een stukje dichterbij. En stop op tijd. Als je denkt dat hij voor die dag bijna zijn top heeft bereikt, stop dan, zelfs al heb je maar een zeer kleine vooruitgang met de dag ervoor gemaakt. Liever stoppen als het goed gaat, dan proberen een grote stap te maken en de mist in gaan.

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:03

Mizora schreef:
Welke boten? Varende boten? Aangemeerde boten? Boten die liggen te wachten voor de sluis?

Probeer het geheel op te bouwen. Zorg dat jij tussen de boot en je paard staat aan de hand en dat je minimaal 3.5 en liever 6 meter lijn hebt. Dat er geen (druk) verkeer langs komt, ook niet van fietsers of voetgangers en laat hem maar kijken, steeds een stukje dichterbij. En stop op tijd. Als je denkt dat hij voor die dag bijna zijn top heeft bereikt, stop dan, zelfs al heb je maar een zeer kleine vooruitgang met de dag ervoor gemaakt. Liever stoppen als het goed gaat, dan proberen een grote stap te maken en de mist in gaan.

Bij stilstaande boten kijkt hij wel maar het is pas als ze varen dat hij in paniek raakt, vooral bij speedboten.
zal nog eens proberen zoals jij het zegt alleen wijkt hij niet van mijn zijde, voor wat zou je het langere touw gebruiken ? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:07

Je moet hem de kans geven terug te deinzen en een paar passen te vluchten, een lang touw wat je dan kunt laten vieren is makkelijker. Bovendien, als hij besluit het op een hollen te zetten kun je hem met een langer touw beter stoppen dan met een kort want dat trekt ie zo uit je handen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:10

Je zegt dat hij je bijna omver loopt. Dat betekent dat hij naar jou toe wilt vluchten en daar voorbij, dan sta je aan de verkeerde kant. Als jij/hij aan de andere kant staat, zal hij nog steeds een aantal passen weg willen, alleen dan hoeft hij niet eerst over jou heen, wat toch best prettig is.

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:17

Mizora schreef:
Je zegt dat hij je bijna omver loopt. Dat betekent dat hij naar jou toe wilt vluchten en daar voorbij, dan sta je aan de verkeerde kant. Als jij/hij aan de andere kant staat, zal hij nog steeds een aantal passen weg willen, alleen dan hoeft hij niet eerst over jou heen, wat toch best prettig is.

Dat zou inderdaad prettiger zijn alleen komen de boten van alle kanten dus ik kan niet op voorhand aan de goede kant gaan staan. Maar ga eens helemaal opnieuw beginnen hopelijk helpt dat

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:42

Dat is lastig, je loopt per se tussen twee wateren door begrijp ik? Want dan voelt het paard zich ook extra ingesloten. Oefenen zou ik altijd aan één kant houden (dus links of rechts. Boten van voren en van achteren is minder een probleem, je kan hem er dan altijd met zijn kop er naartoe zetten)

Ik zou inderdaad eens helemaal opnieuw beginnen. Kijk of je ergens een boot op de kant kan vinden, dan kan hij er aan ruiken. Het is niet hetzelfde, maar stapje bij beetje helpt het vaak wel.