motivatie, waar halen jullie het ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

motivatie, waar halen jullie het ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:52

hoi bokkers,

ik ben 18 jaar heb een eigen paardje + een verzorg paard
ik volg leercontract in de paardenhouderij.. (sinds begin september)
heb maandag school en van dinsdag tot zaterdag werk ik op de manege van 9 tot 5 enkel op donderdag en zaterdag van 9 tot 1. mijn paard en verzorgpaard staan niet op de manege maar op een weide wat verder van mij thuis (ongeveer 10 minutjes met de fiets. ik ben 1u30 onderweg naar de manege en terug naar huis 's avonds.

ik ben vaak dus echt erg moe, heb last van mijn benen en voeten en moet dan nog naar de paarden de energie en motivatie om er naar toe te gaan is er nauwelijks maar eens ik er ben wil ik niet meer weg, hoe moe ik ook ben.. het probleem is enkel om echt die motivatie te vinden om naar de paarden te vertrekken.

waar halen jullie je motivatie vandaan ?

edit: ik heb jaren met depressies gevochten en ben nog steeds elke dag aan het vechten tegen de downs en terugvallen: dit is dus ook soms een reden dat ik de motivatie niet heb

Veegman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:05

Niet, die is er. Een meisjes droom die uitgekomen is.
Wordt het teveel gehaast om te rijden, dan ben ik er even snel.
Even de stal doen, even een borstel erover heen.
Mijn energie en ontspanning krijg ik op stal van mijn paard door alles wat hij mij geeft.
Als jij weet dat als je er eenmaal bent en het leuk vind omdat je dan niet meer weg wilt, dan moet je zelf gewoon de discipline kunnen opbrengen om te gaan. Omdat je weet wat je ervoor terug krijgt.
stap uit de negatieve situatie en stap een leuke situatie in.
Of vraag jezelf af of je zonder ze zou kunnen.....
Laatst bijgewerkt door Veegman op 18-09-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:06

ga eens een keer iets compleet nieuws met je paard doen. Koop een goedkoop touwhalster en een goedkope neckrope en ga vrijheidsdressuur doen: dat hoeft niet lang, je paard wordt er beter in en rustiger van, gaat beter zijn/haar best doen en het is leuk! Of ga vlechten, helemaal poetsen, lange buitenrit, etc etc...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:10

Zo te lezen neem je veel te veel hooi op je vork.

Vind trouwens wel dat je veel uren per week stage moet lopen.
Moet je echt zoveel uren per week draaien, of draai je extra uren.

Wat betreft je verzorgpaard, ik zou zelf deze laten gaan. School gaat ten alle tijden voor.
Je eigen paard, toch proberen een aantal dagen per week je er heen slepen en voor de andere dagen een verzorgster zoeken.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:15

myk_en_shant schreef:
Zo te lezen neem je veel te veel hooi op je vork.

Vind trouwens wel dat je veel uren per week stage moet lopen.
Moet je echt zoveel uren per week draaien, of draai je extra uren.

Wat betreft je verzorgpaard, ik zou zelf deze laten gaan. School gaat ten alle tijden voor.
Je eigen paard, toch proberen een aantal dagen per week je er heen slepen en voor de andere dagen een verzorgster zoeken.

dit zijn de verplichte uren eigenlijk werk ik zelf te weining ik moet normaal van 9 tot 5 beginnen maar stop 10 minuten vroeger en begin 10 minuten later omdat ik met de bus ben :j plus men middagpauze nog natuurlijk.
verzorgpaard laten vallen is een beetje moeilijk.. ik moet alles zelf betalen en door haar te rijden is mijn stalling voor mijn paard goedkoper.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:31

Anniek22 schreef:
ga eens een keer iets compleet nieuws met je paard doen. Koop een goedkoop touwhalster en een goedkope neckrope en ga vrijheidsdressuur doen: dat hoeft niet lang, je paard wordt er beter in en rustiger van, gaat beter zijn/haar best doen en het is leuk! Of ga vlechten, helemaal poetsen, lange buitenrit, etc etc...

we doen eigenlijk alles al. grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelingen, springen of dressuur, gewoon knuffelen. we houden van afwisseling

Jessix

Re: motivatie, waar halen jullie het ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:36

Ik heb vroeger ook op een privé stal gewerkt en was dan vaak te moe om nog veel thuis te doen, waar ik mijn eigen paard had staan. Je had dan al de hele dag tussen de paarden gelopen en vooral winterdag viel het me erg tegen om dan nog de stal uit te mesten en te gaan rijden. Ik moest me er echt toe zetten, maar heb het wel altijd gedaan. Eenmaal bezig is het vaak toch wel weer leuk en ontspannend.

Ik zette mijn paard daar later vaak tijdens de wintermaanden op stal. Dan kon ik daar direct na het werk trainen en de stal deed ik samen met alle andere stallen mesten. Meestal valt er wel wat te regelen wat kosten betreft omdat je toch het meeste zelf doet. Misschien is dat voor jou ook een optie? Ik ging daar ook twee keer per week lessen waardoor je weer ergens naar te toe te werken had en dat geeft dan weer extra motivatie.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:36

Jessix schreef:
Ik heb vroeger ook op een privé stal gewerkt en was dan vaak te moe om nog veel thuis te doen, waar ik mijn eigen paard had staan. Je had dan al de hele dag tussen de paarden gelopen en vooral winterdag viel het me erg tegen om dan nog de stal uit te mesten en te gaan rijden. Ik moest me er echt toe zetten, maar heb het wel altijd gedaan. Eenmaal bezig is het vaak toch wel weer leuk en ontspannend.

Ik zette mijn paard daar later vaak tijdens de wintermaanden op stal. Dan kon ik daar direct na het werk trainen en de stal deed ik samen met alle andere stallen mesten. Meestal valt er wel wat te regelen wat kosten betreft omdat je toch het meeste zelf doet. Misschien is dat voor jou ook een optie? Ik ging daar ook twee keer per week lessen waardoor je weer ergens naar te toe te werken had en dat geeft dan weer extra motivatie.

paardlief kan spijtig genoeg niet op stal :n heeft sinds veulen altijd op de weide gestaan toen ik haar kocht stond ik eerst op een stalling waar ze in de winter binnen gingen resultaat: graat mager paardje met stress en werd agresief naar alles en iedereen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:03

Oh dat is dan inderdaad niet de oplossing. Mijn paard stond daar op de dag gewoon met een groep op de wei en 's nachts op stal, maar ik begrijp uit jouw post dat ze daar alleen stallen hebben en geen weidegang (in de winter)? 24/7 op stal zou ik ook niet vrolijk van worden...

Nou dan moet je je motivatie thuis zien te vinden. Heb je wel les? Ik merk zelf dat ik door regelmatig te lessen meer focus heb en dus meer gemotiveerd ben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:06

Als je veel last van stemmingen hebt dan voel je vaak geen motivatie. Het enige wat je dan kunt doen is er op vertrouwen dat je dit leuk vind en gewoon toch gaan. Geef jezelf maar een schop want anders eindig je op de bank. Die vermoeidheid wordt ook wel minder als je een half jaartje of zo aan het werk bent. Je lijf moet er gewoon nog aan wennen.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 21:39

Jessix schreef:
Oh dat is dan inderdaad niet de oplossing. Mijn paard stond daar op de dag gewoon met een groep op de wei en 's nachts op stal, maar ik begrijp uit jouw post dat ze daar alleen stallen hebben en geen weidegang (in de winter)? 24/7 op stal zou ik ook niet vrolijk van worden...

Nou dan moet je je motivatie thuis zien te vinden. Heb je wel les? Ik merk zelf dat ik door regelmatig te lessen meer focus heb en dus meer gemotiveerd ben.

als het weer het toe laat gaan ze daar wel buiten maar dus niet zo veel en voor de rest staan ze dus op stal.. dit kan mijn merrie echt niet aan :n ik heb geen les maar zal hier wel mee moeten beginnen voor mijn examens af te kunnen leggen op school

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:16

Het lijkt er idd op dat je nu even teveel hooi op je vork neemt door alles te combineren... Misschien iets geks maar heb je niet een vriendin die leuk kan rijden die tijdelijk 1 van de 2 of allebei kan rijden of dit samen te doen door de dagen te verdelen? Dan kun jij wennen aan het werken en kun je zelf aangeven wat je aan kunt. Als je in de avond dan toch nog zin hebt kun je altijd gaan om lekker even te tutten ofzo... Dan heb je niet zo de verplichting om alle dagen te gaan en kun je toch alles bijhouden en gaat het niet ten kosten van de paarden... Als je dan gaat weet je dat je nergens aan vast zit en dat je paardjes er goed bij staan. Een keer extra aandacht vinden de paarden vaak niet erg haha! Het enige wat je moet doen is goede afspraken maken met een (2e) bijrijder....

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:22

Als je zo last v je benen hebt savonds zou ik eens kijken nr je schoenen dat scheelt vaak al een hoop. Sorry dat is de Fysio in mij die daar direct aan denkt!
Ik heb na me werk ook niet altijd zin. Maar onderweg op de fiets is me hoofd altijd helemaal weer leeg en ik put nieuwe energie uit het rijden wat momenteel heel fijn gaat.
Niemand kan je motiveren dat moet je zelf doen. Daarnaast heb je een verplichting wat soms ook motivatie kan zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:28

Na een hele dag kantoor is er niets fijners dan ff die paardenlucht op te snuiven. Maar als je al die hele dag in die paarden zit ben je blij als je savonds even iets totaal anders kan doen.

Als je nu op jouw leeftijd al last van je lijf hebt na je werk, zou je kunnen overwegen om iets anders te gaan studeren. Paarden blijft de rest van je leven hard werken en weinig verdienen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:37

Moest ik heel de tijd tussen de paarden zitten dan zou mijn motivatie ook heel ver te zoeken zijn...
Ik heb nood aan afwisseling en heb het op dit moment wel fijn geregeld: hogere studies, werk alleen nachtdiensten en dan nog eigen paarden, lesklanten en paarden in training; dit is voor mij perfect qua afwisseling en zo het blijft allemaal leuk en interessant :-).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:44

Ik snap heel goed wat je bedoelt, ik werk op een eventingstal, en als ik Dan de hele dag tussen/met paarden aan het werk geweest ben, verschillende paarden getrained heb, en Dan eindelijk thuiskom, ben ik ook blij als ik even zit en iets anders kan doen, hoe leuk ik het ook allemaal vind.
ik zou je aanraden om Dan toch Te proberen de motivatie op Te brengen, omdat je weet dat je het leuk bent zodra je er bent, maar als dat soms echt moeite kost wil het mij nog welleens helpen om samen met iemand Te gaan, omdat je Dan weet dat er iemand op je rekent, en Dan ga je toch makkelijker! Succes ermee, enneh, probeer niet Te vergeten om Te genieten, want wij die met paarden werken hebben een droom waargemaakt die veel mensen nog elke nacht dromen ;)

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:22

Combinatie met fulltime werken kan soms zwaar zijn. Het is wel een leuk idee om het samen met iemand te doen. Zoek een bijrijder (kost soms wel even tijd./moeite voor je een goede hebt). Het scheelt al veel als diegene 2 dagen van je overneemt, in ieder geval voor de dagelijkse verzorging. Ik ga dan vaak op die dagen nog wel even kijken, maar je hoeft dan zelf niets te doen. De dag erna heb ik dan alweer meer zin, omdat ik het al een hele dag heb moeten missen

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:10

Wij zijn sinds kort naar een andere stal gegaan. Waar we eerst zaten stonden onze paarden halve dag buiten en halve dag op stal. Nu staan ze 24/7 buiten. We hoeven nu niet meer elke avond de stallen uit te mesten en hebben veel tijd over. Ik merk dat er nu veel meer motivatie is om heen te gaan omdat vrijwel alle tijd die we 's avonds bij de stallen/paddock doorbrengen besteed wordt aan onze paarden. Win-win voor beide partijen :D.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:46

Misschien een vriendin of kennis die mee gaat voor de gezelligheid? Ik vind het altijd heel leuk om alles te laten zien en samen te doen. Zo heb ik een periode een nichtje twee keer in de week mee gesleept naar de pony.

Meisje super blij, ik blij en pony blij. Het motiveerde mij extra om dan te gaan.