Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:09

Hallo,

Wij hebben maandag een shetlander opgehaald een echte kinderpony.
Op de advertentie stonden mooie foto's met lange manen.

Toch voor de zekerheid via de telefoon en App gevraagd of hij niet schuurde.
Antwoord: nee hij zou niet schuren.

eenmaal daar zagen we toch degelijk dat hij wel geschuurd had halve manen er af.
Ze gaf aan dat hier geen plek voor hem was zodat hij de hele dag naar buiten kon en daarom stond hij de hele dag op stal max 2 a 3 uurtjes buiten.
Ze gaf aan dat dit dus uit verveling kwam.

De manen zijn boven aan helemaal weg achter de oren is alles kort verder nog wel lengte in de manen, staart en voorpluk zijn goed.
Dus haar verhaal geloofde wij.

Gisteren gereden, en gelijk de pony helemaal gewassen, kwam er achter dat hij onder de staart wortel wel degelijk geschuurd had want hij had daar een wondje zitten met oude korstjes er op.

Gisteren rond 17:00 werd hij gek in zn weiland rollen schuren krabben etc.
Binnen gezet en alles is over.

Vandaag met de kont in het hek, rollen schuren krabben het word erger en erger
Hij schuurt tegen onze kinderen etc.

Zei verteld dat ze dit niet wist en dat ze echt dacht dat dit uit verveling kwam.
omdat er een vaccinatie boekje bij zit en daar dus 2 eerder eigenaren stonden ingeschreven heb ik die gebeld
en die gaven te kennen dat dit dus een echte fanatieke schuurder is.

Omdat we geen schuurder willen en dit nu toch hebben.
willen wij de pony naar 2 dagen terug doen.
Dit wil zij niet.

Wie kan mij helpen?

Wij willen gewoon een leuke kinderpony zonder problemen!. Waar onze kinderen van kunnen genieten.
Laatst bijgewerkt door daphneM op 17-09-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Re: Shetlander gekocht, zou niet schuren doet dit toch wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:11

Heb je een contract?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:11

Je hebt hem maandag pas opgehaald? Dan lijkt het mij dat je hem gewoon terug kunt brengen :-)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:13

Nee geen Contract, ik weet dat die niet rechtsgeldig zijn als het niet via de advocaat is gespeeld.

Verder heb ik wel in mn App staan dat ze echt zei dat ze niet schuurde.

Maar ik kan mij herinneren dat je gewoon verplicht ben om je verkochte product terug te nemen.
Volgens mij is dit ooit bij Radar geweest.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:13

Apple: Dat dacht ik dus ook!..Dit vertikt ze!..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:14

Dat is onzin. Een contract is gewoon geldig. Ook als er geen advocaat bij is geweest.
Je zal lief moeten vragen of ze de pony terug nemen.
Heb je de pony bij een particulier gekocht of bij een handelaar?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:15

Lastig... Kijk het kan heel goed dat de vorige eigenaresse dit echt niet wist. Mijn pony schuurde bij de fokker niet, op de stalling ern wel en waar ze nu staat nooit.. Voeding, verveling en schuurmogelijkheden spelen een grote rol. Zoals jij het omschrijft heeft de pony er veel last van.. Overgang naar ineebs veel gras en daarmee eiwitten kan schuren goed veroorzaken. Elke pony die je koopt kan dys beginnen met schuren ook al heeft ie dat eerst nooit gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:16

Ik weet niet wat je er voor betaald hebt(alsof dat iets uitmaakt) maar je kunt veel aan het schuren doen. Heb je daar geen zin in en de vorige eigenaar wil de pony niet terug(die is blij er af te zijn) dan kun je je verantwoording nemen door er voor te zorgen dat het dier een plekje krijgt waar zeer weinig knutten voor komen of de slager, alles beter dan weer de handel in te gooien.
En verder, iets minder goed van vertrouwen zijn wanneer je weer op een pony te koop gaat, alleen al het verhaal dat hij maar een paar uurtjes buiten stond en toch schuurplekken geeft al aan dat er wat niet oke was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:17

Ik weet niet hoe je het wilt spelen, maar je kunt er dan ook nog voor kiezen om de pony gewoon op te laden en daar in de wei of in de stal te zetten.
Dan is de kans dat je je geld terug krijgt ongeveer 0 ( :+ ), maar je bent wel van de pony af.

Wat je zou kunnen doen is even langs het juridisch loket, daar een briefje laten opstellen dat je de pony dan en dan komt terugbrengen en dat je je geld terug wilt. Dan inderdaad pony terug brengen en vanaf dat moment achter je geld aan gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:18

Als je zag dat hij daar schuurde en wondjes had. Al dan niet oud of nieuw, dan neem je hem toch niet mee :? .
Ik zou dan zo'n paard al niet meenemen. Ook al zegt de eigenaar dat hij denkt dat het uit verveling komt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:19

Contract kan nog op een bierviltje, dus dat maakt niet uit. Er is via de app duidelijk dat het paardje niet zou schuren, dat doet het toch, dat is dus voorliegen van de koper, en reden om de koop te ontbinden. Maar ja, als de verkoper daaraan dan niet mee werkt... dan heb je wel een probleem, wat is je keus dan nog?

1) vragen om deel geld terug en pony dan houden (een schuurder is minder waard)
2) het erbij laten zitten
3) een rechtzaak starten om de verkoper te dwingen de pony terug te nemen

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:19

Volgens mij heb je sowieso het recht om binnen 20 dagen af te zien van de koop na aankoop...

En volgens mij zoals eerder gezegd is er ook iets bij radar hierover geweest..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:20

Het is vrij simpel op te lossen met een dekentje, als dat beest daar de hele dag op stal staat zou ik hem al niet terugbrengen...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:21

Ze wil hem niet terug, en wij willen er vanaf.

FriesWytske: Nee klopt beetje dom achteraf, maar had dit niet verwacht omdat de staart en de voorpluk wel goed zijn.

Dus ik geloofde haar. Tja naïef misschien.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:24

Marlinde: Ook met een deken is het niet altijd op te lossen, de echte schuurders schuren dit is bij ons uit ervaring gewoon zo.

We wouden een leuke kinderpony zonder gebreken.
Waarom nu schuurt hij tegen onze kinderen aan( 3 jaar),

Als hij vast staat na het rijden wil hij rollen omdat het allemaal zo kriebelt, Als hij dat straks ook doet met een kind er op..

Tja

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:25

Door de warmte schuren pony's ook, als zijn staart wel goed is dan kan het inderdaad zo zijn dat er een andere oorzaak is. Wormen bvb, onze shet schuurt ook maar dat is de warmte en niet de vliegen.
Om vijf uur ben je ook al te laat met binnen zetten. Was hem vandaag nogmaals met goede teershampoo, dekentje er op en na negen naar buiten en voor vier weer binnen.
Tegens mensen aan schuren is een kwestie van afleren en door zweten kunnen paarden ook veel jeuk krijgen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:26

Je wilde denk ik een kinderpony zonder gebreken? Gebreken heb je nu...t schuren namelijk :)

Ik zou melden dat er gebreken zijn die zich nu al tonen en je de pony terug komt brengen, en ook je geld uiteraard terug wilt krijgen. Als zij dit niet wilt doen kan je misschien proberen met een harde hand dit over te brengen, dan bedoel ik van als jij de pony niet terugneemt en t geld niet teruggeeft, ga ik het via juridische wegen regelen of politie of iets dergelijks ?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:26

Het is heel vervelend, maar neem je verlies. Doe het diertje gratis weg naar een goed tehuis o.i.d. en ga op zoek naar een "goede" pony voor jullie en de kinderen.
Dit is een goede les geweest.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:27

Ik zou de verkoper opbellen en zeggen dat ze hem terug krijgt direct vandaag nog en dat jij je geld terug eist. En schrijf nu meteen een brief of mail dat je die klachten hebt aan haar en dat je het dier per direct terug wil doen en je geld terug vraagt. Dan heb je binnen het wetterlijk termijn aan gegeven dat het niet oke is wat je nu hebt staan. En als ze niet mee werkt een zaak aan het broek heeft die je zeker gaat winnen! JE hebt bewijs..neem aan appje bewaard?? Dan meot zij terug nemen:0 Is een verborgen gebrek ook nog eens dan...en jij hebt daar naar gevraagd. Hard op je strepen staan of ze wil of niet dat het haar plicht is en niet een vraag van jou of het kan. En als ze niet uit kijkt ook nog op kan draaien voor de gemaakte kosten van halen/brengen en stalling in de tussentijd als zehet zo laat lopen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:31

Is het geen schimmel of mijt.Mijn pony had het ook toen ze kwam en was alleen maar aan het schuren.Na 3 keer in bad te zijn geweest met imaverol was het over.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 12:36

Komt schimmel en mijt ook niet in de vacht voor?

Zit verder te kijken hij is verder super lief!.. Maar we wouden er verder geen zorgen om hebben. ze weet er van heb filmpjes geschuurd dat hij zeker 10 min tegen het hek aan staat te schuren.

Met zn billen.
Zn manen red hij met zn benen.
Heb hem gisteren gewassen met Betadine in de staart en manen en hoopte dat het over zal zijn.

Hij heeft het bij die andere 2 eigenaren ook gedaan 1 eigenaar niet en dat is waar zij hem van gekocht had.

Ik zal eens kijken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:36

Als je hem terug wil brengen:
Zorgen dat je een verklaring van de DA hebt dat de pony ZE heeft.
Samen je app waarin wordt gezegd dat hij niet schuurt, sta je sterk.

Dan de verkoper een mailtje sturen met de copy app en verklaring met het bericht dat je de koop wilt ontbinden.
Stel een ultimatum waarin de verkoper moet reageren (bv 5 dagen) en dat je bij niet reageren/goede oplossing je rechtsbijstand inschakelt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:40

Ik ken 2 extreme eczemers en met goed voer en een deken is het echt in de hand te houden! Geen appels, wortels of snoepjes. En niet al te veel op het gras...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:43

@marlinderooz soms werkt t wel,alleen als je een kinderpony koopt zonder gebreken mag je dit ook verwachten toch? De prijs met gebreken daalt vaak aanzienlijk. Ook kinderen willen snoepjes geven of lekker worteltje, dat mogen ze dan ook niet, dat lijkt me voor TS ook niet fijn

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:45

Denk er aan: als je van een particulier koopt heb je veel minder rechten dan wanneer je van een handelaar koopt. Vraag even na bij Juridisch Loket of zoek even hier op Bokt, er zijn meerdere topics over waar wordt uitgelegd wat de grenzen zijn. Ik ben bang dat je met koop bij een particulier en zonder contract geen poot hebt om op te staan.
En ja: voor een contract is geen advocaat nodig, alleen een goede omschrijving en de handtekening van koper en verkoper. Ook hier zijn topics over met informatie. kan altijd handig zijn voor een volgende keer...