Paard gaat liggen in trailer/vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarianneW

Paard gaat liggen in trailer/vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:46

Zijn er meer mensen die een paard hebben (of kennen) dat gaat liggen in een trailer of vrachtwagen?

Korte situatieschets:
Merrie van 16 jaar
Was altijd prima te laden, nooit problemen gehad met ritjes.
Heeft trailerritten van ruim anderhalfuur prima gedaan (op vakantie en terug).
Heeft alleen op de trailer gestaan en samen, in anderhalf en in tweepaardstrailers. Voldoende ervaring dus.

Is anderhalf jaar geleden een keer weggeweest met mijn exverzorger naar het strand.
Is op de terugweg gaan liggen (gevallen?moe?) en heeft met omhoog komen hoofd gestoten aan stang voorin. Was een ervaren chauffeur, paarden stonden samen in trailer.

Was vanaf dat moment bang voor de trailer. Na veel oefenen uiteindelijk trailerlaadcursus gedaan en die zeer positief bevallen. Paard liep er weer blij in.
Zusjelief op vakantie geweest met paard, laden ging oke. Kwam wel bezweet uit trailer (tweepaards, samen met ander paard)

Afgelopen april met 4 andere paarden in een vrachtwagen naar het bos geweest, laden ging super, ze was wel behoorlijk nat. Opvaller was staart: "pleeborstelstaart" door het evenwicht zoeken tegen de zijkant vd vrachtwagen (stonden overdwars).

Afgelopen zaterdag opnieuw weggeweest met dezelfde vrachtwagen en paarden, laden ging moeizaam!!! Niet bang maar echt dwars. Uiteindelijk gewoon ineens naar binnen gelopen.
Is op de heenweg meerdere keren gaan liggen in de vrachtwagen. Hierdoor waren de ander paarden ook onrustig, dus allemaal nat uit vrachtwagen.

Terugweg laden helemaal drama :( Gelukkig uiteindelijk toch gelukt.
Op de terugweg niet gaan liggen.

Moraal van het verhaal, waarom gaat ze liggen??
Ik heb altijd gedacht dat ze de eerste keer in de trailer is gaan liggen omdat ze te moe was (van de strandrit). Ik was er toen ook niet bij (was op vakantie).
Maar dat kan het dus niet zijn... want nu is ze op de heenweg gaan liggen! Ze stond op de heen en terugweg tussen exact dezelfde paarden. Chauffeur vd vrachtwagen heeft het kunnen zien via camera. Hij zegt dat ze niet bang is, maar dat het ene paard nu eenmaal een beter evenwicht heeft dan het andere...

Klinkt aannemelijk, maar daarmee help ik mijn paard niet. Chauffeur is trouwens een chauffeur uit duizenden, rijdt echt fantastisch. Dus daar ligt het niet aan.

Doel van het topic, stukje verhaal delen, hopelijk ervaringen horen.
Geen idee wat ik nu moet, ik vind het geen prettig idee dat mijn paard gaat liggen...
Dus nooit meer een trailer in?
Zou ik ook zonde vinden... maar een paard dat zichzelf ernstig bezeerd vind ik nog veel erger....

muppetmayo

Re: Paard gaat liggen in trailer/vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:29

Phoeh wat een lastig verhaal! Ik heb helaas niet direct een oplossing voor je. Wel weet ik dat er onlangs een paard met hetzelfde probleem perfect geholpen is door Petra Vlasblom van 2moons. Wellicht is het een optie om haar te benaderen?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:10

Bedankt! Ik ga eens op haar site kijken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:13

Yup, ik had er een die ook ooit op haar dooie gemak was gaan liggen.
Zij was makkelijk te laden, maar ik denk dat ze gewoon te lui was om in de bochten te corrigeren, ze is er toen bij gaan liggen.
Bij aankomst lag ze echt op haar dooie gemak hooi te kijken en door het deurtje naar buiten te kijken toen we het open deden, geen stress, niets aan de hand. Bij mijn weten heeft ze het daarna nooit meer gedaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:14

Vaak bij paarden die gaan liggen, wordt er toch te onrustig gereden. Zoals je zelf al zegt: wat voor het ene paard rustig is, is voor het andere paard nog te 'wild'.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:14

Hoe is de bodem(bedekking) geweest in de situaties waar je paard is gevallen? Van welk materiaal was het tussenschot (flexibel/hard)? Het kan zijn dat je paard simpelweg glijdt op bepaalde ondergrond of meer/minder ruimte nodig heeft om stabiel te staan, daardoor het evenwicht niet kan houden en op een bepaald moment onderuit glijdt.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:18

Jasmijn159 schreef:
Vaak bij paarden die gaan liggen, wordt er toch te onrustig gereden. Zoals je zelf al zegt: wat voor het ene paard rustig is, is voor het andere paard nog te 'wild'.

Er is echt heeeeel rustig gereden afgelopen weekend, ik heb er namelijk met de auto achter gereden. Ik vond het af en toe bijna ergerlijk langzaam, dus dat zit echt wel goed...

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:21

Hilli schreef:
Hoe is de bodem(bedekking) geweest in de situaties waar je paard is gevallen? Van welk materiaal was het tussenschot (flexibel/hard)? Het kan zijn dat je paard simpelweg glijdt op bepaalde ondergrond of meer/minder ruimte nodig heeft om stabiel te staan, daardoor het evenwicht niet kan houden en op een bepaald moment onderuit glijdt.

Het is geen vallen, ze gaat (in ieder geval afgelopen weekend) echt liggen. Is ook niet in paniek oid.
Maar ik vind het gewoon geen prettig idee :o

Het kan eigenlijk niet aan de ruimte liggen, want ze heeft 'vroegah' in zoveel verschillende trailers gestaan waar het allemaal goed ging...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:29

Kennis van ons heeft soortgelijk probleem. Ze kwam een keer bij ons om te lessen en toen bleek dat paard een ijzer had afgetrapt onderweg en in een hoefnagel was gaan staan en een wond had in de voet. Ze moest toen natuurlijk terug naar huis en is daar met heel veel gestommel in de trailer aangekomen. Daarna is het helemaal mis gegaan. Nadat paard genezen was van zijn wond heeft ze hem weer geladen (paard loopt er zo op) maar nadat hij 10 minuten rustig gestaan heeft laat hij zich gewoon vallen. Ze heeft al van alles geprobeerd, voeren op de trailer etc maar dit probleem blijft en ze kan hem gewoon niet meer vervoeren. Paard heeft voordien nooit problemen gehad..... Dus ben ook heel benieuwd naar evt remedie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:50

Jasmijn159 schreef:

Yep, het grote gros van de problemen is daarop terug te voeren. Je weet wel, die goed gevulde mok warme chocolademerk met slagroom.......

Maar ik wil je wel uitnodigen: kom eens langs dan kunnen we kijken of, en zo ja waar, er verbetering in de rijstijl aan te brengen is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:29

kan ook zijn dat ze niet gewend is om anders te reizen dan in een trailer, dus het zijwaarts of achterwaarts reizen in de vrachtwagen dat ze niet leuk vind. De ene keer in de trailer na de strandrit kan ik me voorstellen dat ze daar gewoon moe is geweest.
Heb je daarna nog wel eens in een gewone trailer gereisd?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:34

Ook hier is het probleem zo ongeveer bekend. Paard had magnesium te kort (hoe dit heeft kunnen gebeuren doet er niet toe, het is gelukkig nu opgelost ;) ) en is daardoor in elkaar gezakt in de trailer. Sindsdien stort hij elke keer weer in als hij in de trailer staat. Het is niet gewoon dat hij gaat liggen maar laat zich echt vallen.

Mocht iemand een oplossing weten, dan hoor ik het graag :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 10:44

cissy schreef:
kan ook zijn dat ze niet gewend is om anders te reizen dan in een trailer, dus het zijwaarts of achterwaarts reizen in de vrachtwagen dat ze niet leuk vind. De ene keer in de trailer na de strandrit kan ik me voorstellen dat ze daar gewoon moe is geweest.
Heb je daarna nog wel eens in een gewone trailer gereisd?

Alles staat in de openingspost :)