Korte situatieschets:
Merrie van 16 jaar
Was altijd prima te laden, nooit problemen gehad met ritjes.
Heeft trailerritten van ruim anderhalfuur prima gedaan (op vakantie en terug).
Heeft alleen op de trailer gestaan en samen, in anderhalf en in tweepaardstrailers. Voldoende ervaring dus.
Is anderhalf jaar geleden een keer weggeweest met mijn exverzorger naar het strand.
Is op de terugweg gaan liggen (gevallen?moe?) en heeft met omhoog komen hoofd gestoten aan stang voorin. Was een ervaren chauffeur, paarden stonden samen in trailer.
Was vanaf dat moment bang voor de trailer. Na veel oefenen uiteindelijk trailerlaadcursus gedaan en die zeer positief bevallen. Paard liep er weer blij in.
Zusjelief op vakantie geweest met paard, laden ging oke. Kwam wel bezweet uit trailer (tweepaards, samen met ander paard)
Afgelopen april met 4 andere paarden in een vrachtwagen naar het bos geweest, laden ging super, ze was wel behoorlijk nat. Opvaller was staart: "pleeborstelstaart" door het evenwicht zoeken tegen de zijkant vd vrachtwagen (stonden overdwars).
Afgelopen zaterdag opnieuw weggeweest met dezelfde vrachtwagen en paarden, laden ging moeizaam!!! Niet bang maar echt dwars. Uiteindelijk gewoon ineens naar binnen gelopen.
Is op de heenweg meerdere keren gaan liggen in de vrachtwagen. Hierdoor waren de ander paarden ook onrustig, dus allemaal nat uit vrachtwagen.
Terugweg laden helemaal drama
Gelukkig uiteindelijk toch gelukt. Op de terugweg niet gaan liggen.
Moraal van het verhaal, waarom gaat ze liggen??
Ik heb altijd gedacht dat ze de eerste keer in de trailer is gaan liggen omdat ze te moe was (van de strandrit). Ik was er toen ook niet bij (was op vakantie).
Maar dat kan het dus niet zijn... want nu is ze op de heenweg gaan liggen! Ze stond op de heen en terugweg tussen exact dezelfde paarden. Chauffeur vd vrachtwagen heeft het kunnen zien via camera. Hij zegt dat ze niet bang is, maar dat het ene paard nu eenmaal een beter evenwicht heeft dan het andere...
Klinkt aannemelijk, maar daarmee help ik mijn paard niet. Chauffeur is trouwens een chauffeur uit duizenden, rijdt echt fantastisch. Dus daar ligt het niet aan.
Doel van het topic, stukje verhaal delen, hopelijk ervaringen horen.
Geen idee wat ik nu moet, ik vind het geen prettig idee dat mijn paard gaat liggen...
Dus nooit meer een trailer in?
Zou ik ook zonde vinden... maar een paard dat zichzelf ernstig bezeerd vind ik nog veel erger....
) en is daardoor in elkaar gezakt in de trailer. Sindsdien stort hij elke keer weer in als hij in de trailer staat. Het is niet gewoon dat hij gaat liggen maar laat zich echt vallen.