Oornetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:05

In het reglement van de KNHS staat dat oornetjes toegelaten zijn bij dressuur.
Klopt het dan dat ik er ook indoor mee kan rijden?

Zou ik met deze mogen rijden? *Klik*

xMalibu

Re: Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:12

Van die weet ik het niet zeker eigenlijk, volgens mij mag je ook geen proppen ofzo in de oren van je paard doen zodat ie minder hoort..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:59

Een oornetje mag, maar of deze mag???
Denk het niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:46

Die is niet toegestaan, zie ook https://www.knhs.nl/media/5785792/wedst ... e-2013.pdf, artikel 119:

Citaat:
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang, niet voorkomend op de lijst van geoorloofde
bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels,
gogues e.d.*;
- oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere
voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt;

- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere
voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met
uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen.

Zie dikgedrukte, dit oornetje valt onder elke andere voorziening die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:49

Oornetje mag buiten wel. Ideaal bij wind en regen en paarden die wat kopschuw zijn met toiletteren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 02:18

Maar bovenstaand oornetje is niet een normaal oornetje, en deze mag dus niet Anne_GTI. En overigens mogen normale oornetjes ook binnen. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:04

Ik probeer te bedenken waarom je met zo'n oornetje zou willen rijden?
Het lijkt me voor het paard eng om helemaal niets te horen, weg groot deel van het orientatie gevoel. Het lijkt me daarom ook gevaarlijk voor ruiter en paard.

Geluid dempen kan ik me iets bij voorstellen, maar helemaal niets horen niet, dat begrijp ik niet.

Bij het mennen is het sowieso niet handig als je paard niets hoort, hahaha dan roep commando's voor niets.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:35

Janouk, mijn paard komt net helemaal tot rust als het niks meer hoort! Erg vreemd misschien, maar het is zo! bij het minste geluidje dat hij niet vertrouw schiet hij in de stress.

als bovenstaand oornetje niet mag, dan rij ik wel met een gewoon oornetje. Zo zal het ook wel lukken, en als het niet lukt dan blijven we oefenen tot dat wel zo is :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:25

Ik zou persoonlijk er ook gewoon voor kiezen om te oefenen totdat hij geluid normaal vind. Lijkt me lastig als je dat ding vergeet of door een of andere domme reden dat ding niet kunt gebruiken dan zit je daar toch weer mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:25

Zijn de regelementen dan niet anders in België?

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:30

Ik rij wedstrijden in Nederland ;)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 08:29

Ik had voor alle zekerheid nog een mail gestuurd naar de KNHS (met een link naar het betreffende oornetje en de vraag of dit bij dressuurwedstrijden toegelaten was) en dit was hun antwoord:

"Wij hebben de vraag neergelegd bij de afdeling sportontwikkeling en het oornetje op de afbeelding is toegestaan."

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:31

Dan zal ik dat mailtje uitprinten als ik jou was :) ALS ze er wat van zeggen kun je bewijzen dat het mag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:54

Apart dat dat dan weer wel mag van de KNHS , eigenlijk tegenstrijdig met haar eigen regels.

Ik snap sowieso niet waarom mensen met zo'n lelijk ding rijden :+

In jou geval zou ik eens flink gaan oefenen met je paard, oren dichtstoppen is symptoombestrijding, je paard is waarschijnlijk gewoon nog niet voldoende op jouw gefocussed tijdens het rijden.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 09:13

Die mail ga ik zeker uitprinten!

CM, Het is zeker geen wondermiddel hoor en zo dichtgestopt zijn de oren ook niet met dat oortje neem dat maar van mij aan ;) We blijven oefenen en thuis rijden is iedere keer weer een oefening! Ik heb hem nu een jaar en het is al stukken beter als bij de vorige eigenaar. Maar ik vind dat als het een beetje helpt, dat het geen kwaad kan om het te gebruiken.
Het is zo dat ik op een open veld bijvoorbeeld geen enkel probleem heb! Het is alleen als hij zeg maar geen enorme ruimte om hem heen heeft dat hij schrik heeft. Ook van dingen die hij ziet/niet ziet... Dus daar kan je niks aan doen en moet je door rijden! Wees dus maar gerust dat ik zoiezo mijn handen vol heb tijdens wedstrijden! Het is een kwestie van kilometers maken en hem vertrouwen geven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:34

CM_ schreef:
Apart dat dat dan weer wel mag van de KNHS , eigenlijk tegenstrijdig met haar eigen regels.

Ik snap sowieso niet waarom mensen met zo'n lelijk ding rijden :+

In jou geval zou ik eens flink gaan oefenen met je paard, oren dichtstoppen is symptoombestrijding, je paard is waarschijnlijk gewoon nog niet voldoende op jouw gefocussed tijdens het rijden.

Heel handig bij paarden met weinig toef of die de plukken uit de oren/3e oor niet laten knippen. Daarnaast bij buiten rijden in regen en wind voor het paard een stuk comfortabeler bij tegenwind waardoor de training veel soepeler verloopt.

en smaken verschillen. Ik vind het wel "af" staan als het matcht met het dekje en de peesbeschermers. :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:38

Kan me toch niet voorstellen dat het paard compleet doof is met dat netje? :')
Dempt gewoon wat, fijn dat het mag!

Kon dat ding afgelopen concours ook wel gebruiken, mijn paard is zeer ervaren en echt 'bomproof', maar het dak van de binnenbak kraakte zo erg, echt hele klappen tussendoor :') Van het ZZL hadden al veel mensen af moeten groeten.. Soms kan je je paard er niet op voorbereiden.