paardenvervoer diploma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

paardenvervoer diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 22:36

nu werd ik afgelopen week gewezen op het volgende:
dat iedereen die paarden vervoerd een diploma vergunning daarvoor dient te hebben
volgens zeggen is deze wet er al sinds 2007 of 2008 en begint men nu strenger te controleren

natuurlijk ben ik nu ook al het een en ander aan het uitzoeken, maar misschien zijn er hier mensen die er iets meer van weten

zoals ze zeggen mag je je eigen paard niet verder dan een straal van 65km buiten zijn stal vervoeren
en als je een paard van een ander vervoerd ben je zowiezo in overtreding als je geen vervoersdiploma hebt

tot nu toe heb ik dit gevonden:
[VN] Getuigschrift veetransport volgend jaar verplicht
http://www.vcfopleidingen.nl/?m=13&s=5&/paardenvervoer

https://www.knhs.nl/paard-en-recreatie/ ... ardenvoer/
hier kan ik zelf niks lezen, maar misschien omdat ik geen lid ben..

dus voor zover ik begrijp moet je als je hobbymatig een paard vervoerd verder dan 65km of het paard van een ander meeneemt een diploma hebben hiervoor

nu weet ik dat dit voor veel mensen een onduidelijke materie is, maar graag zou ik echte antwoorden hierop willen
liever geen reactie's waarin gezegd wordt dat dit dom en onzinnig is, dat draagt nl niks bij aan mijn vraag

palousa_boy

Re: paardenvervoer diploma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:53

Ik vraag mij dan eigenlijk ook af of dit vanuit het buitenland ook verplicht is.
Mocht ik dus bijvoorbeeld vanuit hier (Frankrijk) 3 paarden verkopen naar Nederland, en ze daar heen brengen en geen cursus gedaan hebben, ben ik dan strafbaar?
(Ik rijd immers in nl met meer dan 2 paarden, maar ben wel woonachtend in het buitenland)
Simpelste oplossing om dat te omzeilen zou voor mij dan een transportbedrijf zijn :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:12

Hobbymatig vervoer van eigen paarden valt niet onder de transportverordening (oftewel de VO EG 1/2005).

Dit staat in artikel 1 van diezelfde verordening, namelijk het toepassingsgebied:
artikel 1.5 schreef:
5. Deze verordening is niet van toepassing op het vervoer van dieren dat geen verband houdt met een economische bedrijvigheid, en ook niet op het rechtstreekse vervoer van dieren van of naar diergeneeskundige praktijken en klinieken dat door de dierenarts is voorgeschreven.

Mocht je echter paarden voor derden vervoeren, of paarden vervoeren vanuit een economische bedrijvigheid (Een verkocht paard wegbrengen, bijvoorbeeld, ook al ben je geen handelaar! maar ook, een eigen paard naar een slachthuis brengen wordt gezien als commerciele activiteit) dan moet je wel voldoen aan de eisen van de transportverordening.
Bij het vervoeren van dieren over een afstand van maximaal 65 km, gerekend vanaf de plaats van vertrek tot de plaats van bestemming, geldt een uitzondering dat je niet hoeft te voldoen aan de vergunningsplicht en de plicht voor een getuigschrift van vakbekwaamheid. Dit staat in artikel 6.7. Hier komt dus die 65 km om de hoek kijken. Vervoer je nooit verder dan 65 km een paard van een derde, dan hoef je dus geen getuigschrift te halen.
En dit is een Europese verordening, dus geldt in de gehele Europese Unie, ongeacht waar je zelf vandaan komt.
Breng je dus paarden weg die je hebt verkocht, van Frankrijk, naar Nederland, moet je ook in Frankrijk al aan deze regels voldoen, net zoals in België en Nederland.

In Nederland heeft destijds oudminister Gerda Verburg een nota geschreven wat al dan niet tot zgn 'commercieel transport van paarden' wordt gerekend.
En in principe wordt het vervoer van niet meer dan 2 paarden niet als commercieel aangemerkt, daarboven wel, ténzij je kunt aantonen dat je bijv. met je eigen vierspan pony's op weg bent naar het bos voor een leuk trainingsritje. En andersom, als je met een trailer van een handelsstal rijdt, is het aannemelijk dat je wél met commerciele activiteiten bezig bent en zul je, ondanks dat er wellicht maximaal 2 paarden instaan, toch zelf moeten bewijzen dat je echt alleen met je eigen paard een voor de lol ritje aan het maken bent en niet een net gekocht of verkocht paard op de wagen hebt staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:15

zolang je je eigen paard vervoert is er niks aan de hand, zodra je echter een paard voor iemand rijdt en daarvoor betaald krijgt en je gaat met dat paard bijv op wedstrijd dan heb je inderdaad een VCVV certificaat en een vergunning van de NVWA nodig.

Als je een paard verkocht hebt en je gaat m wegbrengen naar nieuwe eigenaar is het in feite ook commercieel, maar zo kun je heel veel situaties verzinnen waarin je zo'n certificaat zodig zou moeten hebben.
Professionele ruiters, fokkers, handelaren etc moeten allemaal zo'n certificaat hebben officieel, maar als je gaat controleren zullen ze vast niet allemaal eentje hebben. Net als heel veel paardentaxi's in NL ook rondrijden zonder papieren.

Het is een Europese regel dus ook in het buitenland is het verplicht. Ik heb mijn VCVV in België gehaald omdat die daar levenslang geldig is en als ik m in NL had gehaald dat was het maar 5 jaar geldig.

edit, net als mijn voorganger dus... :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:20

Er zaten ook mensen die hobbymatig schapen en alpaca's fokken bij mij in de klas, ook die moeten dus hetzelfde VCVV certificaat hebben. De opleiding en het examen voor het certificaat kost overigens 250,-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:42

cissy schreef:
Er zaten ook mensen die hobbymatig schapen en alpaca's fokken bij mij in de klas, ook die moeten dus hetzelfde VCVV certificaat hebben. De opleiding en het examen voor het certificaat kost overigens 250,-

Hmm misschien is dat dan wel interessant om het in België te gaan halen.
Heb je dan een cursus gedaan of is dat thuis studie ofzo?

Edit: ik zie dat het in Nederland ook gewoon levenslang kan, voor dezelfde prijs.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:06

als je op google zoekt krijg ik weinig info, enkele prof vervoerders en een instantie die die cursus geeft en dat is er maar 1, als het inderdaad een verplichting zou zijn om je paard te mogen vervoeren dan werd je er vast mee doodgegooid want 70% van het paardenvolk gaat met zijn paard wel eens op pad

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 23:56

heb vandaag weer aan de telefoon gehangen
lijkt er nu op dat het alleen geld als je meer dan 2 paarden vervoert dat je een diploma moet hebben, of als je economisch vervoert, doe je het alleen hobbymatig dan gelden de km's niet en heb je geen diploma nodig

dus waarschijnlijk was het een storm in een glas water, zal jullie op de hoogte houden als ik weer meer weet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:02

Dat klopt, staat ook in mijn post hierboven.
Met de link naar de wetgeving erbij. Hobbymatig vervoer van eigen paardden valt niet onder de transportverordening VO EU 1/2005.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 14:14

klopt, alleen iemand anders sprak dat tegen, dus wilde ff extra checken :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:01

palousa_boy schreef:
Edit: ik zie dat het in Nederland ook gewoon levenslang kan, voor dezelfde prijs.

waar heb je dat gelezen, bij mijn weten is het in NL maar 5 jaar geldig en moet je dan weer verlengen tegen x kosten.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 16:43

nee, is idd ook levenslang als je zonder S95 doet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:11

Bij een instantie waarvan de naam heel veel lijkt op BLOEM :+ (ivm reclame)

Maar na wat mailen is het naar mijn weten in België wat meer gericht op 1 dier (paard/koe/geitetc) en in nl is het een algemeen certificaat.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:19

Ik ken alleen de BE regels.
Als we hier FAVV bellen, dan leggen ze het heel duidelijk uit.

Wij hebben een vakbekwaamheid gehaald (ineens voor alle dieren) omdat onze reizen naar Frankrijk buiten BE zouden gezien kunnen worden als com. transport.
Omdat het om wedstrijden gaat en het mogelijk de waarde van het paard verhoogd.

Wij doen veel km's door EU, nooit nog geen controle gehad.. maar het moet maar 1 keer voorvallen uiteraard.

De regels omtrent wat wel en niet commerciëel is, zijn niet glashelder. Ook niet bij de instanties.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:54

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 01:08

palousa_boy schreef:
Bij een instantie waarvan de naam heel veel lijkt op BLOEM :+ (ivm reclame)

Maar na wat mailen is het naar mijn weten in België wat meer gericht op 1 dier (paard/koe/geitetc) en in nl is het een algemeen certificaat.

Ik heb m in België gehaald en je kunt gewoon kiezen welke diersoort je wilt gaan halen, je krijgt er 5 en welke je niet invult krijg je ook niet. Ik was er voor de paarden maar heb ook de runderen/varkens/schapen gedaan voor de lol en prompt voor allemaal geslaagd. Heb pluimvee overgeslagen omdat ik never nooit een kip zal vervoeren anders dan ingepakt in plastic jasje in mn boodschappentas :+ Alle diersoorten staan apart op je certificaat.
Je krijgt ze nl allemaal wel op de cursus omdat er uiteraard verschillende mensen deelnemen die allemaal voor een andere diersoort komen. Examen stelde niet zo heel veel voor, ik stond met 5 min weer buiten :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:56

In België kan je idd de dieren kiezen/aankruisen. Dit staat dan ook op je certificaat aangegeven.
In nl is het gewoon algemeen voor alle dieren (behalve kippen)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:01

Toch is het raar dat een EU regel door de landen verschillend wordt uitgevoerd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:38

Als ik nou een boek kon lezen in mijn eigen tijd en voor een normaal bedrag examen kon doen dan haalde ik dat papiertje wel een keer. Maar ik vind het wel erg veel geld voor iets dat ik eigenlijk nooit nodig heb, dan zorgen stalgenoten zelf maar dat ze op concours komen :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:23

@gomir: bij ritten korter dan 65 km vervalt de plicht voor vergunning en getuigschrift.
Dus als je wedstrijden binnen een straal van 65 km vanaf stal start, kun je prima stalgenoten meenemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:28

Voor ons is het tegen die tijd wel een risico, moet toch 2 keer de grens over en langs tolpoorten waar soms ook mensen van de weg geplukt worden voor controle..

Maar dat duurt nog wel even voor we zo ver zijn.

Voorlopig heb ik nog geen trailer dus ga nergens heen ;)