grondwerk leuk maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

grondwerk leuk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:18

hallo,
ik ben bezig met grondwerk. (leiden)
maar volgens mij verveelt ie zich snel. hoe kan ik het leuker maken?

faunty

Re: grondwerk leuk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:21

werken met atributen , zoals pionnen, balkjes , voeTbal/jollybal .
ben zelf ook aan het kijken

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:24

faunty schreef:

balkjes is wel een goed idee. ik liep met hem over een balkje en was duidelijker meer amused

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 15:25

faunty schreef:

maar het probleem is dat die best duur zijn (atributen) en groot om mee te nemen

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:31

Je kan palen bij de bouw markt halen , en de action heeft een hoop spullen om te gebruiken.
Ik weet niet waar je helemaal naartoe moet en anders met een stalgenootje kopen en op stal laten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:39

Misschien moet je je meer verdiepen in vrijheidsdressuur of horse agility. Of lessen nemen in grondwerk/vrijheidsdressuur etc, dan kan je veel meer dingen leren, en zo meer dingen doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:22

Niet teveel met je paard zitten frutselen maar vooral voor hem logische dingen doen zoals lange wandelingen maken, een lekker galopje, een sprongetje in het terrein.
Het z.g. "grondwerk" is een middel om de communicatie tussen ruiter en paard te installeren of te verbeteren, het is geen doel.
Het is net als bij jouzelf, als iemand je iets uitlegt en je heb het begrepen, dan verder niet zeuren.

En denk altijd hier aan:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, duizenden, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf, zijn paarden werken met plezier.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom dacht even na en kon het heel kort samenvatten:
"Always quit at the right moment."
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:14

Simpelman schreef:
Niet teveel met je paard zitten frutselen maar vooral voor hem logische dingen doen zoals lange wandelingen maken, een lekker galopje, een sprongetje in het terrein.
Het z.g. "grondwerk" is een middel om de communicatie tussen ruiter en paard te installeren of te verbeteren, het is geen doel.
Het is net als bij jouzelf, als iemand je iets uitlegt en je heb het begrepen, dan verder niet zeuren.

En denk altijd hier aan:
Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, duizenden, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf, zijn paarden werken met plezier.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist Tom een vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom dacht even na en kon het heel kort samenvatten:
"Always quit at the right moment."
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

wat een mooi verhaal :)

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:22

balkjes, slalommen, achterwaarts, schriktraining, misschien leren volgen zonder halstertouw, figuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:28

@ Simpelman: Precies zoals het is. Geduld is helaas ver te zoeken bij veel - zoniet de meeste paardenmensen -, terwijl dat het grootste goed is en waar het meeste mee bereikt wordt. Stoppen als het goed gaat en niet overvragen of door zeuren. _/-\o_

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:12

EvaLoveyouxx schreef:
hallo,

Grondwerk is zoooooooveel breder dan alleen maar leiden. Ga dus nieuwe dingen doen, leuker kun je het niet maken ;)

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:20

beloon je paard ook op het goede moment, als je wilt dat hij je een voetje op commando geeft bijvoorbeeld beloon hem dan al als hij zijn gewicht iets verplaats. beloon ieder klein stapje. als jij je paard niet op het juiste moment beloont weet hij ook niet wat hij moet doen of wat van hem verwacht word. en wees een lijder een paard is een kudde dier en heeft dus een lijder nodig. als jij die lijder kan zijn wil hij ook dingen voor je doen.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:42

Sassol schreef:
EvaLoveyouxx schreef:
hallo,

Grondwerk is zoooooooveel breder dan alleen maar leiden. Ga dus nieuwe dingen doen, leuker kun je het niet maken ;)
hahaha dat weet ik wel maar een paadd zal toch met de basis moeten beginnen. Jij kon bijvoorbeeld ook niet rennen toen je nog niet had leren lopen :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:45

EvaLoveyouxx schreef:
hahaha dat weet ik wel maar een paadd zal toch met de basis moeten beginnen. Jij kon bijvoorbeeld ook niet rennen toen je nog niet had leren lopen :P

Maar je kunt ook te lang bij een oefening blijven hangen. Het hoeft niet perfect te gaan, dat komt later wel. Afwisseling van spijs doet eten. Afwisseling van oefeningen houdt het leuk en interessant voor het paard.

Wil je afwisseling, verdiep je in Parelli. In alle 7 games!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:00

Ik wil me ook verdiepen in grondwerk. Heeft iemand tips waar leuke oefeningen in staan en hoe je dingen aanleert?
Zo vind ik clickertraining ook erg leuk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:06

Wat je allemaal wel níét kan doen!! Dan moet je jezelf af gaan vragen.

Koop een skippybal, laat hem/haar er aan wennen.
Leg m neer, loop er omheen en langzaam er naar toe.
Op den duur aan laten tikken met de voet, en belonen. Hoef niet met snoep.
Kriebelen op de juiste plaats is al voldoening.

Pylonnen. Vlaggetjes. Zeiltjes. Een verhoging verstevigt met anti slip.
Je kunt het zo groot maken, als jij dat wilt!

Wissel veel af, en lach.
Want als jij lacht, merkt het paard bij jou onstspanning.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:35

Ik koop altijd van alles en nog wat als we weer eens een WK verloren hebben. Alles in de aanbieding. Toeters, ballonnen, vlaggetjes, Ratel. Mijn paard vind inmiddels alles leuk. Verder kan je ook heel veel met een stuk bouwzeil. Leg het op de grond en loop/draaf eroverheen. Je kan ook een smalle doorgang maken met het zeil en zelfs een tunnel. Dit zijn allemaal dingen waar het paard je voor moet vertrouwen.

Ikheb geen idee nog hoe ik een fotokan uploaden maar ik kan hier wel een link plaatsen naar een van onze "gekke/leuke" filmpjes.

http://youtu.be/Y3JHBopSIvs?list=UUOrCt ... KWwf8A1WfQ