vertrouwen, met ups en downs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

vertrouwen, met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:50

hoi bokkers,

ik zit even met de handen in het haar..
ondertussen zullen enkelen onder jullie mij wel al kennen (paard dat heel erg afvalt in de winter)
dus ik kom nog eens naar jullie om tips en ervaringen van jullie te horen.
Ik heb mijn merrie Tsarina nu iets meer als 2 jaar heb haar gekocht toen ze 7 was.
Veel over haar verleden weet ik niet ze werd zadelmak gemaakt en opgeleerd maar de vrouw moest ermee stoppen omdat ze zwanger was. Paard verkocht en daar heeft ze 2 jaar als weidepaard gestaan.
Toen ik haar daar ging halen had ze dringend nood aan een hoefsmid, haar manen moesten helemaal kort geknipt worden omdat ze zo aan elkaar geklit waren en ik heb haar meermaals moeten wassen voor ik ze echt schoon had.
Het rijden? het was niet zo wauw het heeft me een aantal maanden gekost tot ze onder het zadel wou galoperen. ze bokte vaak en begon te crossen. (zadel past, osteopaat, tandarts en da zijn allemaal al meerdere keren geweest de afgelopen 2 jaar) dit gaat nu een stuk beter. Maar ook met ups en downs soms loopt ze maanden heerlijk onder het zadel is ze lekker ontspannen en komt ze mooi zelf aan de teugel. andere maanden is ze ontzettend moeilijk en niet ontspannen..
dit gaat ook zo in de omgang soms komt ze maanden lang met plezier naar me toe andere maanden moet ik haar echt gaan halen en is ze heel de tijd zenuwachtig tot ze terug de weide op mag.
Ze is vaak stresserig en heeft van alles schrik; water, sprays tegen vliegen of ontklitter, geluiden, noem maar op.

Ik doe al 2 jaar grondwerk met haar en ook dit gaat met ups en downs maar het lijkt gewoon alsof ze tijdens de downs echt alles vergeet. ze kan volgen, kusje geven, stoppen, achteruit lopen, cirkelen, ergens op gaan staan, mee draven maar ze is zo moeilijk om dingen aan geleerd te krijgen.. ze lijkt gewoon echt niet geinteresseerd en het gaat als een slak vooruit. ik heb het gevoel dat er tijdens de downs echt vertrouwen bij haar mist maar ik vind het zo raar we hebben verder een goede band en tijdens de ups komt ze naar me toe gegalopeerd en is ze heerlijk ontspannen ik krijg ze dan ook amper bij me weg als ze terug op de weide mag..

iemand die me kan helpen ?

Anoniem

Re: vertrouwen, met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:26

Zou jij misschien wisselend in je gedrag kunnen zijn? Dat je dat op haar reflecteert?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:39

Joolien schreef:
Zou jij misschien wisselend in je gedrag kunnen zijn? Dat je dat op haar reflecteert?

stiekem vreesde ik hier al voor.. ben zelf heel wisselend heb jaren in een depressie gezeten, zij heeft mij er deels uit geholpen omdat ik me op haar concentreerde maar natuurlijk heb ik nog steeds periode's dat ik wat terug val

TsarinaZ

Re: vertrouwen, met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 17:49

nu gaat het bevoorbeeld wel weer heel goed ikzelf voel me ook een stuk beter dan enkele tijd geleden..
begin augustus hebben we ook een accident gehad op buitenwandeling, ze lijkt er verder geen problemen aan overgehouden te hebben maar we zijn sindsdien ook nog niet terug buiten geweest

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:09

TsarinaZ schreef:
Joolien schreef:

stiekem vreesde ik hier al voor.. ben zelf heel wisselend heb jaren in een depressie gezeten, zij heeft mij er deels uit geholpen omdat ik me op haar concentreerde maar natuurlijk heb ik nog steeds periode's dat ik wat terug val

Dan zou ik dit voor jezelf in de gaten houden. Voel je je niet zo lekker? Ga dan ook niet werken met je paard. Maak er een lekkere poets/kriebelsessie van, ga buiten wandelen of een lekkere stapbuitenrit.
Je mag je namelijk down voelen, maar gun jezelf en je paard dan even de rust en ruimte om weer tot jezelf te komen en van elkaar te genieten. Dan duren die downperiodes misschien ook wat minder lang, omdat je geen terugval hebt in het werk met je paard.