[BEL] Trailer in de zaak, wat bij faillissement?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

[BEL] Trailer in de zaak, wat bij faillissement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 17:54

Beste bokkers,

Even geleden heeft mijn moeder een paardentrailer gekocht, die in de praktijk voor mij bedoeld was. De afspraak was dat ik die zou terugbetalen eens ik afgestudeerd was en werk had. Inmiddels ben ik aan het werk, en wordt het dus tijd om op deze afspraak terug te komen.

De trailer is echter momenteel ingeschreven in de BVBA van mijn moeder, dit kon makkelijk omdat zij ook een kleinschalige pensionstalling uitbaat. Daardoor kon deze gekocht worden aan de aankooprijs excl. BTW.
Nu stelt zij voor dat ik de trailer gewoon aan haar privé terugbetaal, maar dat deze wel ingeschreven blijft in de zaak. Dit om te vermijden dat ik de trailer aan de verkoopprijs incl. BTW moet aankopen.

Nu vraag ik me echter af wat er dan met de trailer gebeurt als de zaak in de problemen komt. De trailer is dan zogezegd van de zaak, kan ik mijn trailer dan zomaar kwijtraken als er een faillissement wordt uitgesproken? Of bestaan er afspraken/contracten waarmee deze situatie kan worden vermeden?

Het is helemaal niet zo dat er een faillissement dreigt, de zaak is tot op heden jaar na jaar winstgevend en er zijn geen schulden. Maar ik wil toch weten waar ik sta voor ik aan zoiets begin...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:08

1) Artikelen die in de boeken van een bedrijf staan vallen bij faillissement onder dat bedrijf. Punt.
2) Als een btw plichtig bedrijf een artikel verkoopt moet het daarover btw rekenen en die btw afdragen aan de staat. Echter het betreft in dit geval inmiddels een gebruikt artikel en mag de verkoper (het bedrijf) in principe zelf weten voor welk bedrag dat artikel verkocht wordt. Hooguit kunnen er door de belastingdienst vragen gesteld worden als de verkoopprijs vrij onredelijk is.

Stel de trailer was 8000 euro ex btw, dan heeft de Bvba 9680 euro betaald aan de verkoper (bvba = België? Zo uit het hoofd al langere tijd 21% tarief) en de 1680 btw na aankoop bij de eerstvolgende belastingaangifte teruggevorderd.

Nu is de trailer ? jaar oud en zou misschien voor zeg 4000 euro ex btw verkocht kunnen worden. Een factuur van 1 of 2 tientjes zal de fiscus niet intrappen, maar 3000 moet kunnen. Misschien zelfs minder als de trailer inmiddels voor minder in de boeken staat (heb geen idee wat de afschrijvingstermijn op trailers is). Betaal jij de bvba dus 3000 + 630 = € 3630. Die 630 moet bij de eerstvolgende btw aangifte opgegeven en afgedragen worden. Of jij ma dan nog privé een vergoeding geeft voor de tijd dat je de trailer hebt gebruikt toen ie op naam van de bvba stond is jullie zaak...

Eline91

Re: [BEL] Trailer in de zaak, wat bij faillissement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:17

Oké, bedankt voor de uitleg!

Ik zal even zien met mijn ouders hoe we een regeling kunnen treffen waarbij de trailer niet in de zaak blijft.