Moeilijk gedrag pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elske1994

Moeilijk gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 21:07

Hallo,

Ik ben op zoek naar tips voor de omgang met mijn verzorgpony, dit omdat haar gedrag enorm hinderlijk begint te worden.

Eerst iets over Manon,
Ze is een pony van ongeveer 11 jaar, wat ik van haar achtergrond weet is dat ze van een paardenmelker komt en drachtig gekocht is door haar huidige eigenaar, die haar nu al wel een aantal jaren in bezit heeft. Ze heeft altijd samen met een ander b ponytje gestaan een paar dorpen verder op wat eigenlijk altijd wel goed ging, sinds oktober 2013 staat ze nu bij mijn vaste verzorgpony's (2 haflingers), waar ze vanaf dag 1 de baas over was. ik ben op basis van vertrouwen contact met haar gaan zoeken, en ben inmiddels zo ver dat ik haar gewoon los mag poetsen, aaien en aan haar halster mag pakken (ze heeft altijd een halster aan ivb met kopschuwheid, hier werken we aan).

Nu is Manon een erg temperamentvolle pony die snel erg heet is maar ook een enorm nieuwsgierig karakter heeft. ook erg snel over stuur. Ze word niet gereden en kent eigenlijk helemaal niks, behalve het contact en het beetje vertrouwen wat in dit ruime half jaar is opgebouwd.

Nu gedraagt ze zich sinds de laatste tijd echt niet normaal ten opzichte van de haflingers, ook word het gedrag naar het andere kleine pony'tje steeds erger. Ze bijt enorm vaak waardoor de pony's helemaal onder de plekjes zitten, ook schopt ze erg vaak. nu doet ze dit de laatste tijd ook wanneer ik een van de haflingers vast heb staan om te poetsen, dit zorgt natuurlijk voor erg gevaarlijke situaties. Ook vind ik haar gedrag ten opzichte van de mede paarden echt niet normaal.

Ik weet niet meer zo goed wat ik hier nu mee moet dus hoop op tips van jullie:)

fro

Re: Moeilijk gedrag pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:08

Het gedrag in de *kudde* moeten de paarden zelf uitvechten ben ik van mening tenzij er serieus ongelukken gebeuren(door het draad trappen enz.)
Maar als ik 1 van de paarden poets wil ik dat geen van de rest er mee bemoei, die jaag ik op dat moment ook gewoon weg.
In jou geval misschien niet zo handig, eventueel kun je haar wanneer je bezig bent en zij in buurt komt gewoon zelf terug zetten net zolang tot dat zij snapt dat jij bepaald of ze op dat moment erbij mag komen of niet

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:17

Ging het in het begin wel goed met de haflingers waar ze bij staat?
Dat ze de baas is oke, maar het moet niet uit de hand lopen natuurlijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:20

heeft ze pijn en jaagt ze daarom de rest al weg voor ze bij haar kunnen komen?

Elske1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:45

Ik ben inderdaad ook van mening dat ze het zelf uit mogen vechten, alleen word het een gevaarlijke situatie voor mezelf, en aangezien de haflingers voortaan aan de kant springen als ze ook maar dreigend aan komt, en deze mij dan om ver lopen of vol op mijn voet gaan staan (niet erg prettig). Het jammere is alleen dat ze heel snel op de haflingers af komt, en ook heel snel weer weg is. dus echt wegzetten iedere keer is geen optie.
In het begin ging het wel goed, Manon was duidelijk de baas en de haflingers tolereren dit tot op de dag van vandaag. In het begin werd er niet gebeten of getrapt, eigenlijk alleen maar gedreigd met de houding.
Er zijn geen aanwijzingen dat ze ergens pijn zou hebben. Lijkt het bijten en schoppen echt uit nijd te doen, maar waar dat dan vandaan komt, geen idee misschien voelt ze zich niet veilig. Zo komt het dus ook regelmatig voor dat ze helemaal aan de uiterste van de wei staan en Manon uit het niets op ze af komt rennen om te bijten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:57

Dit klinkt inderdaad niet als gangbaar gedrag. Ik zou uitpuzzelen waar het gedrag vandaan komt, eventueel met behulp van een gedragstherapeut.
Voor je eigen veiligheid zou ik voorlopig een (men)zweep meenemen de wei in, niet direct om mee te slaan, maar met de intentie om je eigen ruimte af te kunnen bakenen als dat nodig is. Je zwaait op bedreigende momenten dan gewoon rustig van links naar rechts met de zweep met de gedachte dat dit je eigen ruimte is. Krijgt er eentje een tik? Tja, het is ook niet echt slim om in de zweep te lopen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

Hoe zit het met voer? De mijne kreeg toen ze op een stal stond te weinig voer waardoor ze ook agressiever werd naar de rest. Nu met voldoende voer is weer haar oude zelf.

En doet ze dit alleen wanneer je met een ander bezig bent of ook als je door het weiland loopt? Anderen wegtrappen?

Elske1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 17:03

Ik wil inderdaad erg graag weten waar het gedrag vandaan komt, morgen heb ik een afspraak staan voor haar met ene Marijke, die kan communiceren met paarden, ik hoop dat hier iets uit komt!
een zweep heb ik er tegenwoordig inderdaad al standaard bij liggen. grappig dat de pony zo weinig kent en dus ook geen zweep, hier is ze dan ook totaal niet bang van maar loopt wel weg wanneer je er mee gaat zwaaien.
Ze krijgt echt genoeg voer, is vaker te dik dan te dun zegmaar. ze trapt ook op andere momenten dan wanneer ik met de anderen bezig ben.