Onder jong valt voor mij tussen de drie en de vijf jaar.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Giolli schreef:Oh. Sorry hoor..
Mijn 4,5 jarige merrie gaat eens in de maand mee op wedstrijd, zo leert ze om buiten haar vertrouwde omgeving te kunnen ontspannen en daarnaast vind ze het bere interessant. Die 6 minuten die ze moet lopen is niets in vergelijking met een training thuis. Waarom ben ik mij eigenlijk aan het verantwoorden? Ik ga op wedstrijd met mijn paard omdat het kan en omdat ik het wil.
Ik vroeg me alleen af hoe vaak andere mensen met hun jonkie op ch gaan.
We doen het voor de ervaring! 
Giolli schreef:Oh. Sorry hoor..
Mijn 4,5 jarige merrie gaat eens in de maand mee op wedstrijd, zo leert ze om buiten haar vertrouwde omgeving te kunnen ontspannen en daarnaast vind ze het bere interessant. Die 6 minuten die ze moet lopen is niets in vergelijking met een training thuis. Waarom ben ik mij eigenlijk aan het verantwoorden? Ik ga op wedstrijd met mijn paard omdat het kan en omdat ik het wil.
Ik vroeg me alleen af hoe vaak andere mensen met hun jonkie op ch gaan.
AronenLoutje schreef:Dat lijkt me een schema wat ik ook ga aanhouden Listiglistje. Zie absoluut geen voordeel in rijden van een Z proef met een 6 jarig paard, dat begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat willen. Maar goed ieder z'n ding he.
We starten gewoon B. myk_en_shant schreef:Voor mij maar een stelling, gewoonweg niet, kijk als je een keertje een oefenwedstrijdje mee doet is prima voor de ervaring.
Echt starten ook later zeg maar vanaf vijf jaar.
Waarom moet je zo snel starten, tegenwoordig moeten paarden zo snel en zo jong al presteren en flinke prestaties leveren.
Zelf vind ik belangrijker dat er meer aandacht aan de basis besteed wordt in alle rust en zonder stress en prestatiedruk.
Ze zijn nog jong, van een mensenkleuter verwacht je toch ook niet dat hij al op academische niveau kan meedraaien. Waarom wel van een paard.
En dan zullen er vast mensen zeggen dat je mens en paard niet met elkaar kan vergelijken, maar dat doe ik wel.
Paarden en mensen ondergaan allemaal ontwikkelingsfases.
Veulen- baby
Jaarling- dreumes
Twenter- peuter
Driejarige- kleuter
4/5 jarige- schoolkind/ tiener
Tot acht jaar-puber
Vanaf acht jaar-jong volwassen/ volwassen
Etc etc etc.