Paard heeft een hemelse schrik van vrachtwagens en tractors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MinaV

Paard heeft een hemelse schrik van vrachtwagens en tractors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:03

Hey iedereen! :)

Ik heb sinds kort een verzorgpaardje, het is een echt lieverd die koel in het hoofd is, maar hij heeft een klein 'probleempje'.
Hij heeft namelijk een hemelse schrik van vrachtwagens en tractors.
Ik heb het over echt wegcrossen als er één voorbijkomt.
Ik rijd voorlopig op de weide waar het paardje staat en af en toe rijdt er eens een tractor of camion voorbij.
Als ik hem bv aan het poetsen ben (daarna opzadelen), is dat aan zijn schuilstal die meer aan de kant is van het straat (dit is de enige plaats op de weide waar ik hem kan vastleggen) en als ik een camion of tractor zie aankomen, moet ik zo snel moegelijk zijn touw losmaken omdat hij dan meteen wegcrost naar de volledige andere kant van de weide.
Moest ik hem niet losmaken, zou hij gek worden denk ik.

Hebben jullie tips om hem hier minder bang van te maken? Want het zou de bedoeling zijn om later met hem lessen te nemen in een manege nabij en dan zou het wel kunnen dat ik een tractor/camion tegenkom en ik wil niet dat hij dan weg is met mij erop.

Alvast bedankt ^^

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:59

ha MinaV,

Ik denk dat jouw paardje last heeft van een imprenting. Imprenting is een op een ervaring berustende overtuiging. Blijkbaar is jouw paardje ooit heel erg hard geschrokken van een voertuig dat een zwaar geluid maakt. Hij heeft nu de overtuiging groot+herrie=gevaarlijk. Dergelijke overtuigingen zijn niet één twee drie weg te nemen, maar een paard valt alles te leren.

Het begint allereerst met eigen houding en dat wat je zelf uitstraalt. Het is namelijk ongelooflijk menselijk om zelf al bij de volgende tractor of camion te schrikken: ojee, hij zal toch niet...... Dan zijn jullie samen aan het schrikken. Blijf vertrouwen uitstralen! Dat heeft je paard nodig.

Vervolgens zou ik heel nauwgezet kijken en aanvoelen wat nu precies het moment is waarop hij schrikt. Dus wat gebeurt er nu eigenlijk. Want als je dat weet kun je op het juiste moment iets anders doen. Ik kan zo niet zeggen wat dan zal helpen. Het kan zijn tegen hem praten, een geluid maken, zelf enorm ontspannen, op een andere manier afleiden. Ik zou ook gaan beginnen met deze geluiden onder gecontroleerde omstandigheden te laten komen. dus regel iemand met tractor of camion. En ga dan op grote afstand beginnen en hem zo al pratend en belonend en ontspannen!!! kennis laten maken met dit geluid. Hij zal opnieuw moeten leren dat tractor/camion geen gevaar is. en dat kost tijd, geduld en vertrouwen.

Een heel verhaal! Succes ermee.

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 23:49

Eduard_R schreef:
ha MinaV,

Ik denk dat jouw paardje last heeft van een imprenting. Imprenting is een op een ervaring berustende overtuiging. Blijkbaar is jouw paardje ooit heel erg hard geschrokken van een voertuig dat een zwaar geluid maakt. Hij heeft nu de overtuiging groot+herrie=gevaarlijk. Dergelijke overtuigingen zijn niet één twee drie weg te nemen, maar een paard valt alles te leren.

Het begint allereerst met eigen houding en dat wat je zelf uitstraalt. Het is namelijk ongelooflijk menselijk om zelf al bij de volgende tractor of camion te schrikken: ojee, hij zal toch niet...... Dan zijn jullie samen aan het schrikken. Blijf vertrouwen uitstralen! Dat heeft je paard nodig.

Vervolgens zou ik heel nauwgezet kijken en aanvoelen wat nu precies het moment is waarop hij schrikt. Dus wat gebeurt er nu eigenlijk. Want als je dat weet kun je op het juiste moment iets anders doen. Ik kan zo niet zeggen wat dan zal helpen. Het kan zijn tegen hem praten, een geluid maken, zelf enorm ontspannen, op een andere manier afleiden. Ik zou ook gaan beginnen met deze geluiden onder gecontroleerde omstandigheden te laten komen. dus regel iemand met tractor of camion. En ga dan op grote afstand beginnen en hem zo al pratend en belonend en ontspannen!!! kennis laten maken met dit geluid. Hij zal opnieuw moeten leren dat tractor/camion geen gevaar is. en dat kost tijd, geduld en vertrouwen.

Een heel verhaal! Succes ermee.

Hier kan ik al zeker iets mee, bedankt! :)
Zou het ook misschien een goed idee zijn op steeds snoepjes bij de hand te hebben en iedere keer als ik een tractor of vrachtwagen zie komen, hem hiermee afleid?
Zeker en vast al bedankt voor de tips! :)

incredible90

Re: Paard heeft een hemelse schrik van vrachtwagens en tractors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:55

helemaal met eduard eens
en misscchien in zijn wei, waar hij rustig en vertrouwd is een traktor parkeren, gewoon een die stil staat en nog geen herrie maakt, dan kan hij rustig gaan kijken en snuffelen
ben inderdaad ook bang dat jou paard in het verleden iets meegemaakt heeft. hier is zeker niets over bekend?
maar zorg dat je vooral zelf rust uit straalt en niet bang bent want dan word het alleen maar erger
en ben niet bang om (professionele) hulp in te schakelen, en hebt heel heel heeeeeel veel geduld en zorg dat je zijn vertrouwen wint en ook vast kan houden zodat jullie het samen als team kunnen overwinnen

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 00:00

incredible90 schreef:
helemaal met eduard eens
en misscchien in zijn wei, waar hij rustig en vertrouwd is een traktor parkeren, gewoon een die stil staat en nog geen herrie maakt, dan kan hij rustig gaan kijken en snuffelen
ben inderdaad ook bang dat jou paard in het verleden iets meegemaakt heeft. hier is zeker niets over bekend?
maar zorg dat je vooral zelf rust uit straalt en niet bang bent want dan word het alleen maar erger
en ben niet bang om (professionele) hulp in te schakelen, en hebt heel heel heeeeeel veel geduld en zorg dat je zijn vertrouwen wint en ook vast kan houden zodat jullie het samen als team kunnen overwinnen

De eigenaars zeggen dat hij vroeger niet bang was in deze mate, maar dat het herd verergerd is sinds hij op zijn nieuwe wei staat die dichter tegen de straat is.
Geduld is voor mij zeker en vast geen probleem, ik rush niets en ik ga zeker ook proberen zijn vertrouwen te winnen, maar heel moeilijk zal dat niet zijn, want het is echt een flodderkont die heel snel iemand vertouwt. Maar toch, ik zal er ook meer dan genoeg ana werken :)

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:00

oh ja , en kijk of je een maatje, ander paard kan vinden die er niet bang van is en oefen samen

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:32

Citaat:
De eigenaars zeggen dat hij vroeger niet bang was in deze mate, maar dat het herd verergerd is sinds hij op zijn nieuwe wei staat die dichter tegen de straat is.

Sensibiliseren is een bekend verschijnsel. Dat betekent dat er steeds minder prikkels nodig zijn om eenzelfde effect te krijgen. Maar andersom werkt ook maar daar moet dan iets anders tegenover staan. Kijk, wegrennen beloont zichzelf, want door wegrennen wordt het geluid minder. Daarmee wordt het gedrag dus versterkt. Je zult dus nieuw gedrag moeten creëren, namelijk rustig blijven en gewoon doorlopen. Dat is een hele klus die veel tijd en vertrouwen vraagt. Ook moet je proberen het wegrennen te voorkomen. Dus als je gaat oefenen eerst oefenen met een tractor met het geluid uit (goede tip!). Als hij daar echt helemaal niet meer op reageert kun je pas op hele grote afstand, waarvan je zeker weet dat hij niet zal reageren, de tractor aanzetten. En dan steeds dichterbij. Rustig blijven kun je belonen met iets lekkers.

Een heel verhaal, joh! Maar let ook op wat er bij jezelf gebeurt! Voorkom spanning bij jezelf. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het!

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:19

Schriktraining?
Gewoon beginnen bij 0 en het uiteindelijk steeds spannender maken, de druk pas weghalen als ze ontspant. Veel grondwerk doen zodat ze jou beter leert kennen en vertrouwen ;)
Een leuke is trailerladen van Parelli, moet je maar eens opzoeken op youtube.

Succes!