Binnenkort 'adopteer' ik een paard (in bruikleen, dus zonder vergoeding maar wel met volledige zeggenschap over het dier). Het paard is van een bedrijf en blijft dat ook, maar er zit wel een contract bij waarin ik als verantwoordelijke voor het paard wordt aangewezen en er staat ook dat het bedrijf niet aansprakelijk is voor wat er tijdens de adoptieperiode met het paard gebeurt.
Het belangrijkste is dat de aansprakelijkheidsverzekering in orde is, en volgens mij zit het nu als volgt:
1) De WA-verzekering van het bedrijf dekt geen schade door het paard wanneer ik het berijd. Dit omdat dergelijk gebruik van het paard niet onder de bedrijfsactiviteiten vallen die gedekt worden door hun WA-verzekering. Paard heeft geen particuliere eigenaar, dus daar valt op de aansprakelijkheidsverzekering niks te halen.
2) Mijn WA-verzekering vergoed ook niks, omdat ik niet de wettelijke eigenaar van het paard ben. Flink rondgebeld, maar geen enkele WA-verzekering dekt dieren in bruikleen.
Ik moet wel een WA hebben, dus kwam ik uit bij aansprakelijkheidsverzekeringen op naam van het paard. Normaal gesproken zijn die niet nodig omdat schade door het paard onder de particuliere WA van de eigenaar valt, en keren ze ook alleen uit als geen enkele andere verzekering dekt. In dit geval dekken zowel de WA van het bedrijf als de mijne niet, dus keert zo'n verzekering dan wel uit en heb ik daarmee de WA dekking in orde of kunnen alle verzekeringen alsnog naar elkaar blijven wijzen? Is mijn aanvullende ruiterbewijsverzekering hier nog van enige betekenis (ook zo'n dekking die alleen optreedt als niks anders dekt)?
Ik vraag me af of mijn redenering zo klopt, ik heb er geen verstand van en ben de draad inmiddels kwijt. Ik wil het paard of goed verzekerd laten komen, of niet... Verder vraag ik me af of ik er nog goed aan doe om andere verzekeringen af te sluiten, zoals een ongevallenverzekering voor mezelf.
Als iemand hier goede ideeën over heeft en me kan vertellen of ik juist redeneer, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt.
)