Vanaf wanneer moet je paard aan de teugel lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Vanaf wanneer moet je paard aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:58

Hallo bokkers,
Ik zou het heel leuk vinden met mijn merrie een B proefje te starten. Nu ben ik benieuwd wat de eisen zijn, en wanneer die hoger worden omtrent aan de teugel rijden. Mijn merrie heeft al in het M gelopen op haar 6e, maar dit is overhaast en ze is zich gaan verzetten. Gevolg is dat ze niet meer wilde nageven, tegen het bit kwam en haar rug weg drukte. Nu zijn we twee jaar bezig met haar, grond werk, osteopaat, wat rechtrichten, vooral lang en laag rijden. Ondertussen begint ze heel lekker te lopen, maar dit is echt "lang en laag". Ze ontspant haar rug, maakt mooie ruime passen en gebruikt haar lijf correct. We kunnen haar alleen nog steeds niet oppakken, in de zin als je haar korter wilt nemen en haar hoofd dus meer opgerichter wilt zien ben je haar weer kwijt, daar is ze dus nog steeds niet aan toe. Nu weet ik dat ze correct loopt en makkelijk een B proefje kan lopen, maar vanaf wanneer willen ze een paard zien dat aan de teugel loopt. Ik vind het dubbel, want veel paarden die ik zie lopen wel "aan de teugel" maar niet ontspannen, maar goed. Ik ben hier best benieuwd naar!

alvast bedankt.

Xrachelle

Re: Vanaf wanneer moet je paard aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:00

ik rijd B en mijn pony heeft Z gelopen maar is lastig aan de teugel ik rijd haar nu in de B maar niet aan de teugel nog

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:02

. Ik neem aan dat jouw paard nageeft, dat is iets anders dat aan de teugel. En volgens mij is dat in de B nog helemaal niet wat ze per se willen zien. Als het paard naar jouw zeggen ontspannen loopt en het lijf goed gebruikt zie ik geen problemen. Maar jouw paard kan natuurlijk anders lopen dan hoe ik het nav je verhaal denk. Heb je een foto/filmpje?

(Edit: volgens mij foto's gezien van je vriendin op je paard. Gaan met die banaan! Kilometers maken en die ontspanning houden, dat aan de teugel komt wel! Fixeer je er alleen niet te erg op. Geef het de tijd. )

En anders, ga gewoon? Wat kan je gebeuren? Als ze zo ontspannen is kom je vast niet met allemaal onvoldoendes de ring uit!
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 10-09-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:04

Rubber_Duck schreef:
. Ik neem aan dat jouw paard nageeft, dat is iets anders dat aan de teugel. En volgens mij is dat in de B nog helemaal niet wat ze per se willen zien. Als het paard naar jouw zeggen ontspannen loopt en het lijf goed gebruikt zie ik geen problemen. Maar jouw paard kan natuurlijk anders lopen dan hoe ik het nav je verhaal denk. Heb je een foto/filmpje?

En anders, ga gewoon? Wat kan je gebeuren? Als ze zo ontspannen is kom je vast niet met allemaal onvoldoendes de ring uit!

Ik heb geen filmpje, zou ik eventueel kunnen laten maken.
Vanaf wanneer willen ze wel echt zien dat een paard aan de teugel loopt en niet alleen nageeft?

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:06

Volgensmij gaat het in de B echt om de ontspanning maar goede verbinding. Over de rug, contact, ect. Dus niet persee (of hoe je dat ook schrijft :') ) nagevelijk. Maar het is niet de bedoeling om met een lange teugel te rijden ..(om het maar even zo te zeggen)
But correct me of i'm wrong :D

(Aan de teugel lopen is fijn contact en verbinding waar je paard ook 'in mee gaat', aan de teugel is dat naar de loodlijn komen)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:08

Heb mijn post al aangepast. B staat natuurlijk nog steeds voor Basis, dus ik gok dat vanaf de L het ' aan de teugel' graag gezien wordt. (Correct me if I'm wrong). Maar waarom ben je daar zo op gefixeerd? :) Oprechte vraag, geen oordeel. Maar ga eens op wedstrijd, jij krijgt dan van de jury commentaar en zij zijn degene die jouw de punten moeten geven. Van wie kun je nu beter commentaar krijgen?! ;)
Aan de foto's te zien loopt je paard wel degelijk aan de teugel, kun je die hier plaatsen? Kunnen mensen beter commentaar geven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:11

Tegenwoordig wil de jury toch echt al nageeflijkheid in de b.. Omdat dit bij de basis hoort..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:31

Rubber_Duck schreef:
Heb mijn post al aangepast. B staat natuurlijk nog steeds voor Basis, dus ik gok dat vanaf de L het ' aan de teugel' graag gezien wordt. (Correct me if I'm wrong). Maar waarom ben je daar zo op gefixeerd? :) Oprechte vraag, geen oordeel. Maar ga eens op wedstrijd, jij krijgt dan van de jury commentaar en zij zijn degene die jouw de punten moeten geven. Van wie kun je nu beter commentaar krijgen?! ;)
Aan de foto's te zien loopt je paard wel degelijk aan de teugel, kun je die hier plaatsen? Kunnen mensen beter commentaar geven.

Die foto's die je denk ik hebt gezien zijn van mijn andere merrie! Zij is een tuiger. Dit gaat om een Oldenburger.

Maar is vanuit mijn kant puur nieuwsgierigheid. Maar je hebt gelijk, ik zal van de jury vanzelf horen wat de verbeter punten zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:32

als je winstpunten wilt halen zal je paard 'aan de teugel' moeten kunnen lopen.

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:44

met de B willen ze toch echt al dat hij laag aan de teugel loopt, helaas idd want gaat voornamelijk om de nageeflijkheid, de been hulpen en correct rijden van figuren. jammer genoeg rijd je geen winst als hij niet in een klein "krulletje"loopt

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:47

Aan de teugel is nog niet echt verplicht, wel is mij door een jury verteld dat ze een beginnetje willen zien. En als de pony maar niet tegen de hand aan is, dus zich sterk maakt, want daar word je wel op afgerekend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:28

In de onderdelen van het Skala die beoordeeld worden, kun je zien dat de aanleuning ook in de klasse B wordt meegenomen. Wanneer je zelf in gedachten hebt om in de prijzen of minstens winstwaardig te rijden zou ik aanraden te wachten tot je merrie verder opgeleid is.