2 jarige heeft echt genoeg van medische verzorging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

2 jarige heeft echt genoeg van medische verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 07:41

Hallo Bokkers,

Ik zit met een dilemma cq vraag waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Ik heb een 2 jarige ruin die voor plus minus 4 weken geleden redelijk ernstig gewond raakte aan zijn linkervoorbeen. Aan de buitenkant zat een kleine snijwond en aan de binnenkant een wond van om en nabij 4 a 5 cm horizontaal. De eerste veearts die kwam heeft hem gehecht en geniet aan beide zijden onder sedatie. Dag later begon zijn been dusdanig op te zetten dat het anderhalve keer dikker was als normaal. Eigen veearts laten komen voor second opinion en hij moest dringend een vochtafdrijver, koelen en het been insmeren met groene zalf plus de wond vet houden met Hydrovet, dit moest twee maal daags plus een week lang antibiotica.

Afijn, we zijn nu een aantal weken verder de wond is kleiner maar nog steeds niet dicht, probleem is echter alleen dat mijn ruin er echt genoeg van heeft om zich te laten verzorgen. Hij heeft in het begin 11 dagen binnen gestaan met af en toe stappen maar meer mocht niet. Het was twee keer per dag paaien met voer en snoepjes om aan zijn been te mogen komen. Nu blijft hij kappen met zijn voorbeen, als je er ook maar in de buurt komt dan loopt hij al achteruit en begint met zijn rechtervoorbeen te kappen. Zijn gewonde been kan hierdoor moeilijk verzorgd worden.

We hebben ook al geprobeerd zijn rechterbeen op te tillen zodat hij geen kant uit kon echter tevergeefs. Hij haalt verschillende trucjes uit zodat we maar niet aan dat been komen.

Ik begijp heel goed dat dit hem enorm pijn heeft gedaan en daardoor de verkeerde associatie maakt maar in hoeverre is dit gedrag acceptabel? Moet ik er rekening mee houden dat dit gedrag komt van de nare situatie of is dit een gevalletje hoe dan ook hij moet gewoon luisteren? Zit een beetje in dubio hierover omdat ik het probleem ook niet erger wil maken door hem wellicht te dwingen? of juist te accepteren?

Wie kan mij raad geven hoe hiermee om te gaan. Let wel er zit geen kwaad in hem maar zijn "trucjes" om duidelijk te maken dat hij het echt niet meer wilt worden met de dag meer.

groetjes sjattukuh

myk_en_shant

Re: 2 jarige heeft echt genoeg van medische verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:48

Hebben jullie het al geprobeerd met de praam op de bovenlip.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:58

Nadat het gehecht was en het been zo opzette zou ik liever naar een kliniek zijn gegaan met het dier.
Waarschijnlijk is de wond binnenin vuil geweest, dus helemaal dicht zetten is dan niet slim.
Van binnen uit is het waarschijnlijk gaan ontsteken en daardoor groeit een wond vaak minder snel en minder goed dicht.
Dat je paard het nu vervelend vind om behandeld te worden kan ik me voorstellen maar hij moet gewoon luisteren.
Zie het maar als goede leerweg voor later.
Ik zou het met rust en geduld doen.
De wond moet nu waarschijnlijk langzaam van binnenuit helen, dat heeft even tijd nodig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:58

praam gebruiken en zelf vlug zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:59

Idd praam en anders nog overleggen voor spierverslapper bijv in pastavorm die je zelf kunt geven. (Vroeger sedalin)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 08:26

drie mensen die idd al zeggen praam, dat is idd ons hulpmiddel voor vandaag, zo'n slecht idee is dit dus niet. Mijn veearts was toen niet bereikbaar en ik mag er van uit gaan dat als ik twee dagen een veearts laat komen n hij ziet een dik been met als reactie dit is normaal als reactie op de verwonding dat ik ervan uit mag gaan dat dit klopt. Daarna mijn eigen veearts laten komen, heeft een vochtafdrijver gekregen en toen was het been binnen 24 uur geslonken, het was dus puur vocht en geen onsteking. Het ontstekingsverhaal kwam later aan bod helaas waardoor de wond weer goed schoongemaakt moest worden onder sedatie.

We benaderen hem al met alle rust en we proberen erg vlug te zijn maar mijn ruin is net even wat vlugger. Begrijp heel goed dat het vervelend word maar dit gedrag is natuurlijk ook niet bevordelijk

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 08:27

@sneeuwpop, mijn veearts sprak ook over een kalmeringspasta echter moet hij twee keer per dag verzorgd worden lijkt me niet dat je dit twee keer per dag geeft? Zelf geen ervaring met dit spul

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:32

Inderdaad een praam en anders boeien. Dit hebben wij op twee hele jonge paarden moeten toepassen, anders was het behandelen met gevaar voor eigen leven... ze snappen het vrij snel en daarna hadden wij hele rustige paarden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:14

sjattukuh25 schreef:
@sneeuwpop, mijn veearts sprak ook over een kalmeringspasta echter moet hij twee keer per dag verzorgd worden lijkt me niet dat je dit twee keer per dag geeft? Zelf geen ervaring met dit spul

Moet je even overleggen.
Het gaat op g e wicht hoeveel je moet geven, maar het verschilt erg per paard Hoe de werking is. Als je maar weinig hoeft te geven kan dat best een fijne oplossing zijn.
Echter wel een beetje opletten met eten, dat hij zich niet verslikt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:40

Tuurlijk, als er plaspillen in gaan is het ook de bedoeling dat het vocht weg gaat maar de viezigheid zit er evengoed.
Maar het maakt ook niks uit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:20

Dat het been dik wordt hoeft niet te betekenen dat er rotzooi in zit.
Het is lichaams eigen om zichzelf te beschermen en doet dit dmv een deel vol vocht te zetten.
Op deze manier krijgt het deel een soort van stootkussen.

Echter zit hier wel een voorwaarde aan, deel wat vol vocht zit, mag niet rood en warm aanvoelen en paard mag geen verhoging hebben. Heeft het paard deze dingen wel, graag enkeltje kliniek.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:21

Dubbel gepost, lang leve de techniek ;-)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:53

Voor de goede orde, topic gaat niet over wat ik zou moeten doen bij een dik been, dit is hier niet meer aan de orde. Dat probleem was met een dag weg.

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:11

Het klinkt een beetje raar wat ik nu ga zeggen.

Ik zou in zo'n geval hem enorm waarderen in het prachtige dier dat hij is en alles wat hij heeft moeten doorstaan de laatste tijd. Met andere woorden: leg de focus op je paard en niet op zijn been. Ga eens echt contact maken. Want het is zo herkenbaar om te willen zorgen dat het goed komt met het been en dan wanhopig te worden omdat hij dat niet meer toestaat. Probeer eens een totaal andere benadering.

Wat gebeurt er bij jezelf in dit geval? Paarden zijn hooggevoelige dieren die ook reageren op jou. Vandaar dat ik het vraag.

Je zult misschien denken 'wat kletst hij nou vaag' maar neem van mij aan dat het hebben en berijden van een paard nu juist gaat om wat er tussen jou en je paard gebeurt. Dat zorgt voor de verbondenheid die je ervaart. Een wond aan het been maakt het niet anders. Zoek die verbondenheid en vertrouwen weer op. Benoem naar jezelf en je paard dat je zo graag wil dat hij beter wordt maar dat je het een beetje samen zult moeten doen. Er is geen andere weg.

succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:17

Je kunt proberen hem af te leiden met eten. Na een ongeluk moest ik ook de benen van mijn paard wekenlang insmeren en dat deed pijn. Hij wilde het absoluut niet. Door hem wat hooi of wortel te geven leid je hem in elk geval af, of het voldoende is...?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:46

Ts heb je het al geprobeerd met de praam.

Vraagje wat zijn precies de handelingen wat je moet doen.
Doe je dit altijd op dezelfde manier.

Is het mogelijk om tijdens de behandeling kleine pauzes in te lassen om zo weer de opgebouwde spanning af te laten vloeien.
Bvb eerst verband eraf halen en dan eerst gaan borstelen.
Na borstelen schoonmaken van de wond en daarna ( ik zeg maar wat) een vd oefening zoals flemen te gaan doen.
Na die oefening nieuw verband en weer afsluiten met een andere activiteit.

Probeer van de activiteiten een positief iets te maken, zodat hij het als beloning gaat zien en dat de spanning weer weg kan vloeien.
Vaak wordt de stress / spanning steeds hoger als je in één keer doorgaat, dan krijg je een opwaartse trap van spanning. Daarnaast wordt jij waarschijnlijk ook steeds gespannerder en gestressder, dan krijg je dat je elkaars spanning gaat versterken. Dus die trap gaat een sneltrein roltrap worden, om die spanning weer weg te krijgen is erg moeilijk.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:50

Ga aan de gang met clickertraining. Beloon het op de grond laten staan van het gewonde been. Begin met 1 seconde en breid langzaam uit. Zo krijg je een paard dat vrijwillig meewerkt en je niet hoeft te dwingen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:55

Hoe dringend noodzakelijk is de verzorging nu nog?
Als de genezing is gestart en de wond is nagenoeg dicht, waarom dan het dier niet gewoon in de wei zetten en verder met rust laten?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:04

@Dees, de verzorging is dusdanig noodzakelijk dat de wond nog niet geheel dicht is, wel kleiner maar nog niet dicht, de verzorging van het been en verschillende middeltjes zorgen ervoor dat de vliegen eraf blijven waardoor mijn ruin niet meer met zn gezonde been of zijn mond langs de wond schuurt, vandaar de verzorging.

afleiden met eten ging eerst heel erg goed, nu helaas niet meer. Eerst structureel op dezelfde plek verzorgd(wasplaats) ivm ritme vanwege het niet goed gaan van plek veranderd, stal, weide, rijbak.

Praam nog niet geprobeerd, begrijp het "advies" vind het persoonlijk erg ver gaan, ik wil mijn paard zonder praam onder controle krijgen.

Gisteren in de rijbak eerst wat grondwerk gedaan, waarnaar hij meerdere malen opzij keek van mij af, toen gesprayed en vlug beloont, benen afwisselend geaaijd tijdens grondwerk en dit ging op zicht erg goed. Hij is het vetrouwen een beetje kwijt en ik merk met veel geduld en anderhalf uur verder was zijn wond redelijk verzorgd. Dan maar kleine beetjes maar ik wil zijn vertrouwen niet compleet kwijt raken omdat er alleen gefocussed word op de wond.

tot dusver bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:09

myk_en_shant schreef:
.....Heeft het paard deze dingen wel, graag enkeltje kliniek.

Hopelijk geen enkeltje, maar retourtje ;)

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:14

vervelend zeg :-( ik weet wat je bedoeld, die van mij had achter een lap vlees eraf van 8 CM , duurde 8 maanden voordat het dicht zat, paard ook erg vervelend maar door kort vastzetten en veel geduld snapte hij dat het uiteindelijk voor zijn eigen bestwil was, suc6 hoor!!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:16

Ik weet dat er heel veel mensen tegen de praam zijn, maar ik vind het bij juist gebruik een fijn hulpmiddel in stressvolle situaties.

In situaties met pijn en stress, kun je nog zoveel parelli, nh, clickers er tegen aan gooien. Maar instinct overheerst alles.
En zelf vind ik veiligheid voor mens en dier boven alles staan.

Ik pak bij mijn paarden ook altijd de praam als ze bijvoorbeeld bij de tandarts niet braaf blijven staan.
Ik prefereer de praam, boven een kalmeringsmiddel, het is en blijft chemische zooi wat je erin stopt.

Hopelijk blijft de afleidingsmanoeuvre werken bij jou paard. Dit zal enorm schelen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:16

Soms heb je gewoon geen keuze als iets verzorgt moet worden ik pak altijd ook even een lip of een oor en handel dat zo snel mogelijk de verzorging af als ze dus zelf niet meer mee werken. Daarna lopen ze gewoon ook de jonge paarden gezellig weer achter me aan want ja dan is het tijd voor een snoepie omdat ze zo braaf zijn geweest :D .

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:17

Anoniem schreef:
myk_en_shant schreef:
.....Heeft het paard deze dingen wel, graag enkeltje kliniek.

Hopelijk geen enkeltje, maar retourtje ;)

Hahaha, idd dat lijkt mij wel de bedoeling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:34

sjattukuh25 schreef:
@[naam verwijderd], de verzorging is dusdanig noodzakelijk dat de wond nog niet geheel dicht is, wel kleiner maar nog niet dicht, de verzorging van het been en verschillende middeltjes zorgen ervoor dat de vliegen eraf blijven waardoor mijn ruin niet meer met zn gezonde been of zijn mond langs de wond schuurt, vandaar de verzorging

Het lichaam heeft een zeer groot vermogen zichzelf te genezen. Daar mag je meer op vertrouwen.
Er zijn nagenoeg geen vliegen meer en allerlei smeerseltjes kunnen zeker ook averechts werken.
Ik zou hem in de wei gooien. Liever een klein litteken op de huid dan een litteken op de ziel. Wat heb je aan een mooi genezen wond als je daarmee zijn plezier in de omgang met de mens verpest?
Maar goed, ik durf te vertrouwen op het zelf genezende vermogen van het paarden lichaam.