Nieuw Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Nieuw Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:33

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:39

Apart, dat er wat vernieuwd is aan iets waar 99,99% van de ruiters niets heeft.

Roadracer

Re: Nieuw Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:57

Tja, iedere 2 jaar vraag ik me weer af of ik mijn ruiterbewijs nog moet verlengen. Ik wacht nog steeds op het moment dat het daadwerkelijk ergens voor nodig is. Ik heb 'm al 20+ jaar, en even zo lang nooit nodig gehad, maar ben zo bang dat het ooit nog nuttig blijkt te zijn :') Maar ja, als je 'm niet verlengd, dan vervalt de geldigheid en mocht ie ooit nodig worden, dan kun je e.e.a. weer opnieuw gaan halen...suf (melkkoe) systeem.
Weer een ander ruiterbewijs? Wat vast weer meer geld kost om te halen? Waarom in vredesnaam?

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:44

Haha, Roadracer heel herkenbaar. Heb die van mij ook al een jaar of 15 geleden gehaald en nog nodig gehad. Maar ja, verleng hem toch ook iedere keer maar weer.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:47

ho even nu hoor maar het ruiter bewijs loopt toch via de knhs en de srr en de fnrs staat hier toch geheel buiten teminste in mijn tijd toen nu heb ik het blad ook nog niet gelezen moet ik eerlijk bekenene

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 23:39

Er is dus nu een nieuw ruiterbewijs ontwikkeld, wat je dus zowel bij demKNHS als de FNRS kunt halen.

Even gekopieerd van de site van het ruiterbewijs: http://ruiterbewijs.nl/ruiterbewijs-nieuws

Het Ruiterbewijs is vernieuwd!
Geplaatst op: 2 september 2014 om: 16:47

Het Ruiterbewijs is in een compleet nieuw jasje gestoken. Zowel het examen als de opleiding zijn vernieuwd. Rij je al een tijdje paard? Dan is het misschien tijd om het Ruiterbewijs te halen.

Paardrijden is een geweldige sport, maar niet geheel zonder risico. Paarden en pony’s zijn immers vluchtdieren met soms onvoorspelbaar gedrag. Het is dus belangrijk dat meer leert over de aard van het paard, de verzorging, hoe je op een veilige manier met paarden omgaat en hoe je veilig en verantwoord buitenrijdt, ook op de openbare weg met alle bijbehorende verkeersregels.

Daarom hebben de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) en de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) het Ruiterbewijs ontwikkeld en vernieuwd.

Het Ruiterbewijs geeft aan dat je een verantwoorde en ervaren ruiter bent. Een ruiter die de basisbeginselen van het paardrijden goed onder de knie heeft en veilig op de openbare weg en in het bos kan rijden. Daarnaast heb je geleerd hoe een paard adequaat verzorgd moet worden. Het Ruiterbewijs is dus onmisbaar voor iedereen die paardrijdt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:46

Ik heb het altijd al als geldklopperij gezien, heb hem nooit gehaald en zal het nu ook niet doen.
Als ze nou de geldigheidsduur op altijd geldig zetten, zullen er veel meer ruiters de nut ervan inzien, nu is het meer een melkkoe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:27

Citaat:
Het Ruiterbewijs geeft aan dat je een verantwoorde en ervaren ruiter bent.

Helaas is dat dus niet waar.

Je kan het bewijs gewoon halen met een makke manegepony/paard.
Het geeft helemaal niet aan dat iemand verantwoord weet te reageren bij een onverwachte (verkeers)situatie en/of als het paard een flinke schrikreactie heeft.

Het (buiten)rijniveau van de gemiddelde cursist is niet om over naar huis te schrijven.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 01:30

Wat moet je nou eigenlijk met zo'n ruiterbewijs? :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 01:35

PenP2014 schreef:

Alleen handig als je op plaatsen wilt rijden in de natuur waar het verplicht is door de landeigenaren. Anders heb je er geen moer aan en betaal je premie voor een verzekering die nooit zal uitkeren. Geldklopperij vind ik het.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 01:39

Roadracer schreef:
Tja, iedere 2 jaar vraag ik me weer af of ik mijn ruiterbewijs nog moet verlengen. Ik wacht nog steeds op het moment dat het daadwerkelijk ergens voor nodig is. Ik heb 'm al 20+ jaar, en even zo lang nooit nodig gehad, maar ben zo bang dat het ooit nog nuttig blijkt te zijn :') Maar ja, als je 'm niet verlengd, dan vervalt de geldigheid en mocht ie ooit nodig worden, dan kun je e.e.a. weer opnieuw gaan halen...suf (melkkoe) systeem.
Weer een ander ruiterbewijs? Wat vast weer meer geld kost om te halen? Waarom in vredesnaam?

En hier nog 1. Heb em ook al jaren, en ik moest zelfs toen ik hem haalde niet eens rijden. Theorie was genoeg omdat ik Z geklasseerd was, en op dat moment ook nog jurylid was. Ik verleng hem ook elke keer maar eigenlijk om dezelfde reden als Roadracer :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:12

Ik heb hem ook gehaald omdat het m'n ouders veilig leek vanwege het verkeersgedeelte, maar niet verlengd. Áls ik ooit eens een gebied in wil waar het verplicht is (nog nooit meegemaakt overigens), stuur ik wel een mailtje met de mededeling dat ik hem heb gehaald, maar wegens de dure en onnodige verzekering niet heb willen verlengen. Mag ik vast naar binnen.:D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:35

Hier inderdaad ook steeds verlengd en moet hem nu weer betalen. Ik heb ook mijn koetsiersbewijs en is eigenlijk het zelfde principe al heb ik daar dan wel een hoop van geleerd. Maar om nou alle 2 te betalen vind ik toch wel zonde... beide zeggen dat ze er onderhoud aan de ruiterpaden mee bekostigen tevens rijd ik ook amper paard. Ik twijfel dan ook om hem op te zeggen (ruiterbewijs) maar idd bang dag het ooit nog van pas komt.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:13

Koetsiersbewijs heb ik ook gehaald, maar dat was meer om er een hoop van te leren (had geen menervaring). Heb ik inmiddels ook weer opgezegd, aangezien ik nooit meer men en ik hetzelfde probleem voorzag als met het ruiterbewijs :+
Maar ja, dat ruiterbewijs he...misschien moet ik de tactiek van Elanor maar gaan proberen in de toekomst.
En wat helemaal krom is, is dat je zelfs met ruiterbewijs nog genoeg plaatsen hebt waar dat ding geen meerwaarde heeft, maar waar je wel mag dokken voor gebruik van dat gebied. Dus 2x geld aftikken... 8)7 Als ze dat nou eens koppelden, dan heb je nog enigszins het idee van "waar voor je geld".

Then again: KNHS en "waar voor je geld" is een link die ik nog nooit heb kunnen leggen :x

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:24

ik heb mijn ruiterbewijs gehaald om te mogen begeleiden bij buitenritten. ik vraag me alleen af hoe het nieuwe systeem precies werkt en of ik mn oude ruiterbewijs mag verlengen over een jaar of dat ik dan gekke touren moet gaan doen om er een deel 3 bij te halen

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:27

Weet iemand wat er gaan veranderen? Dat kom ik niet tegen in het stuk.

Ik ben van plan hem in oktober te halen.
Omdat ik wil buitenrijden met mijn verzorg paard. En we aan een gebied staan waar het verplicht is. Anders kan je geen toegangskaartje kopen.

Anders had ik het alleen gezien als een leuk weekendje weg waar je veder niks aan hebt.
Heb alleen nog nooit langer dan 3 passen op de weg gereden met paard. Je kan hier direct de duinen in. Dus wel benieuwd wat ze daar over zeggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:32

Anne_GTI schreef:
PenP2014 schreef:

Alleen handig als je op plaatsen wilt rijden in de natuur waar het verplicht is door de landeigenaren. Anders heb je er geen moer aan en betaal je premie voor een verzekering die nooit zal uitkeren. Geldklopperij vind ik het.

Dit dus, wij moeten om in de waterleidingduinen te mogen rijden een kaart kopen, de kaart krijg je alleen als je een ruiterbewijs hebt. Daarom heb ik een tijd geleden weer opnieuw m'n ruiterbewijs gehaald, omdat degene die ik vroegah gehaald had verlopen was :D

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:34

Haha, hier nog zo een. Heb hem jaren geleden gehaald, zal ook wel 15 jaar geleden zijn. Met mijn paard kon ik niet in mijn eentje een buitenrit maken omdat hij overal bakkabouters zag. Daarna kinderen en geen paard. En toch verleng ik het ding elke keer omdat ik hoop dat ik over een dik jaar eeeeeeeindelijk een eigen paardje krijg (delen met de kids, dus een lief dier die braaf is) en dan buitenritten mag gaan maken? Maar tot die tijd inderdaad elke keer betalen voor niets...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:37

Hier is t nog krommer..
Als ruiter hier in t duin heb je geen ruiter bewijs nodig enkel een duin kaartje.

Maar als menner heb je opeens je men bewijs nodig en een duinkaart.
Dus als menner word je dubbel gepakt qu. Kosten

Dan denk ik weer van vraag t ook van de ruiters dat ze hun ruiter bewijs hebben om in t duin te mogen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:05

Anne_GTI schreef:
PenP2014 schreef:

Tenzij je dus naast een van die zes gebieden woont of er wilt kunnen rijden (wat gelijk de enige reden is dat ik 'm aanhoudt)

Als ik goed tussen de regels doorlees, is er feitelijk helemaal niks veranderd en hebben ze alleen de onderlinge samenwerking verbeterd.
Wellicht zijn hier en daar wat vragen en antwoorden aangepast aan de laatste inzichten, maar of dat nou echt vernieuwend is, kun je je afvragen........

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:35

Ik vind het inderdaad ook nogal vaag wat er nou veranderd zou zijn aan het ruiterbewijs. Ik heb hem juni dit jaar gehaald en ik vond het een leuk weekend ( Heb hem gehaald bij stal 't Reelaer ). Het rare is dat ze net een nieuw boek hadden waar nog precies dezelfde fouten in stonden als die in het oude boek stonden. Hopelijk hebben ze die in ieder geval eruit gehaald. Ze zijden er ook bij, jullie hebben het gehaald maar dat is geen garantie dat je goed rijd, dus blijf vooral lessen en bijleren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:43

het nieuwe ruiterbewijs wordt dus een pasje, lees ik op de site, hopelijk komt de foto erop die er nu op zit: uit 1983 :+

Ik rij paard in het Gooi en moet dus ieder jaar van die grote gele nummerplaten kopen bij het GNR, dat kan alleen als je een ruiterbewijs hebt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:02

In het begin kon je zelf een groep opgeven voor examen Ruiterbewijs bij de SRR. Er was een boek met de theorie en er waren manege bedrijven die hier oefen weekeinden voor organiseerden.

Een aantal jaar geleden is de FNRS gestart met deelcertificaten voor het ruiterbewijs, CBR 1 en CBR2. Het uiteindelijke examen (CBR3 = ruiterbewijs) werd afgenomen door de SRR. De theorie was hetzelfde als voor het originele ruiterbewijs.

Weer een paar jaar later had de FNRS bedacht dat het toch handiger was om eigen examinatoren in te zetten. Het FNRS ruiterbewijs was geboren! Dit zou dezelfde waarde hebben als het originele ruiterbewijs. Er zat volgens mij geen verzekering bij, zoals hier al genoemd is die zinloos omdat iedereen al een wa verzekering heeft die bij schade uitkeert. De FNRS heeft een eigen boek uitgegeven 'leer buitenrijden met plezier' met daarin de theorie voor het examen.

Nu is onlangs besloten dat 2 verschillende ruiterbewijzen niet handig zijn, dus de SRR gaat weer de examens afnemen EN de theorie examens samenstellen.
De FNRS verzorgt opleidingen, maar je mag ook direct op voor CBR3/ruiterbewijs. Dus eigenlijk is de oorspronkelijke situatie weer terug.

De theorie van het examen omvat het herschreven 'leer buitenrijden met plezier' en het KNHS boek 'paard en welzijn'.

Voor manegeruiters is het wel een erg leuke cursus hoor, het is toch heel anders dan gewone lessen.
Voor ruiters met een eigen paard is het minder spannend. Maar het kan nooit kwaad om de theorie te weten!

Hopelijk is het zo duidelijk allemaal.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:14

Maar hoe zit het als je je ruiterbewijs al hebt? Krijg je dan ook het pasje? Ik vind die lap die ik nu heb namelijk echt veel te groot waardoor je hem nooit mee neemt. Vervalt het bewijs? Beetje wazig allemaal..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:31

Sababber schreef:
Maar hoe zit het als je je ruiterbewijs al hebt? Krijg je dan ook het pasje? Ik vind die lap die ik nu heb namelijk echt veel te groot waardoor je hem nooit mee neemt. Vervalt het bewijs? Beetje wazig allemaal..

Over het ruiterbewijs
Ik heb al een Ruiterbewijs via SRR of FNRS, blijft deze geldig?
De huidige SRR en FNRS Ruiterbewijzen worden 1 op 1 overgezet naar de nieuwe bewijzen. Je hoeft dus niet opnieuw examen te doen. Je krijgt je nieuwe bewijs bij de verlenging.

bron: de FAQ van deze site: http://ruiterbewijs.nl/faq/faq-over-het-ruiterbewijs/