Ruiterpaden, waarom zo mul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Ruiterpaden, waarom zo mul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 08:40

Hoi Bokkers,
Het valt mij op dat de meeste ruiterpaden van diep mul zand zijn gemaakt, terwijl de meeste paarden het liefst lopen op een onverharde maar stevige weg.
Mijn paardje loopt ook veel vlotter en zekerder door op een stevige onverharde weg.
En goh, de meest geliefde rijbakken zijn ook niet vol enkeldiep mul zand.
Dus vraag ik me gewoon af, waarom hebben ruiterpaden diep mul zand. Wat is hier de reden van?

Amiigo

Re: Ruiterpaden, waarom zo mul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:42

Omdat het bos dat bepaald :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:44

Hoeveelheid regen, sommige ruiterpaden zijn niet alleen ruiterpaden maar ook brandgangen, wind....

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:45

Ligt ook aan hoe intensief ze gebruikt worden en de soort ondergrond. Hier in de omgeving zijn de meeste paden vrij hard.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:49

Ligt ook heel erg aan de ondergrond. Het is in de meeste gevallen niet zo dat er zand wordt aangveoerd voor de aanleg van een ruiterpad :D

Veel natuurgebieden liggen op heuvelruggen, met veel zand in de ondergrond. Daar zullen de ruiterpaden dus snel mul zijn.

Bos hier ligt op veengrond, daar wordt dus wel zand aangevoerd voor het ruiterpad en die zijn hier dus ook zelden mul.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:53

Dat ligt aan het bos lijkt me en wat voor soort paden de boswachter bepaald dat deze gebruikt mogen worden door ruiters en paarden. Bij ons hier in het bos zijn de ruiterpaden vrij smal en onregelmatig en gebruik ze dan ook zelden tot nooit. Je hebt er ook veel last van laaghangende takken e.d.
En mijn verzorgpaard geeft de voorkeur aan diep zand waardoor hij flink moet sjouwen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:42

wat mij betreft zouden ze er hier in schoorl allemaal asfaltpaden van maken :D :+ dat mulle gedoe vind ik maar niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:49

Tja, maar niet voor het onderhoud willen betalen... :+

Niet aanvallend bedoeld in dit topic, maar mulle, zware paden zouden verbeter kunnen worden door onderhoud. Niet overal natuurlijk maar de mogelijkheid is er. Maar heel de paardenwereld staat op zijn achterste benen toen er geopperd werd om een 'buitenrijpas' te moeten kopen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 21:27

Sommige gebieden hier zijn ook aangekocht door een particulier en daar moet je een ruiterpenning kopen voor 100 Euro per jaar per paard. Ik zag daar inderdaad wel wat verbetering aande ruiterpaden, maar ik sta nu in een ander gebied, dus ik weet niet hoe de betaalde paden er nu aan toe zijn.
Als er écht goed ondehoud gepleegd wordt wil ik daar best iets voor betalen. Al vind ik 100 euro toch best wel veel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:37

Ik zou heel blij zijn met mulle zandpaden ^)
Hier nog enkel steenharde veldwegen, met overal steenpuin gekieperd en na 200m moet je al in stap want dan kom je een betonpaadje tegen... :( :(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:44

Och hier hebben ze een tijdje geleden een aantal ruiterpaden aangelegd en die waren al vanaf dag 1 loodzwaar om doorheen te wandelen en enorm diep en mul. En nog altijd. (de delen die nog niet alweer vol begroeid zijn) Is dus ook maar net wie het aanlegt en hoe, met wat voor zand/materiaal etc.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:08

Het voordeel van mulle zandpaden is dat ze ook goed te rijden zijn als het flink geregend heeft.
Ik merk hier dat bij de bospaden de grond veel sneller verzadigd is tijdens en na een natte periode en daardoor modderig en glad wordt.
De mulle duinpaden zijn echter dan onwijs goed te rijden.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 23:26

Ander voordeel van mulle paden is dat ze een stuk minder prettig zijn voor wandelaars en mountainbikers. Toch ben ik blij dat er een paar hardere paden zijn. Dat tölt en galoppeert een stuk makkelijker.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:48

Liever mul dan vol boomstronken.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:41

Voor ons menners zou het fijner zijn als sommige ruiterpaden mínder mul zouden zijn. Soms is er met de koets niet doorheen te komen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:50

Hier verschilt het heel erg. Soms hele fijne graspaden, dan weer grind/puin, mooie zandpaden en idd ook mulle zandpaden. Vaak zijn die mulle paden wel in gebieden met een fijne zandgrond, ik denk dus dat het met de natuurlijke ondergrond heeft te maken in veel gevallen. En met het feit dat er bedrijven en instanties zij die een bak zand neerkieperen met de gedachte dat dat 'hoort' ofzo bij een ruiterpad.
1 x meegemaakt dat het echt een drama was. Modder waar je erg diep inzakte, zodanig dat paard amper vooruit kwam en ik echt ff bang was dat we vast zouden komen zitten.... en dan niet een stukje, nee 2 km lang....

veerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:33

Hier in de gemeente doen ze er vrijwel niks aan.. Even als de bloemperken trouwens, haha! Maargoed wel jammer...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:37

Nou met dit soort droge dagen zijn bij ons de paden ook zo zwaar. Viel mij vanmorgen ook op
Regenbuitje erover en ze zijn weer perfect, en het water loopt ook heel goed weg hier. Dus heb niks te klagen. Als er gras of asfalt naast het ruiterpad is rijd ik gewoon ff daarop als het zwaar is

Het wordt hier wel af en toe glad gesleept, maar volgens mij is dat alleen fijn voor de 1e die er dan overheen rijdt :D