hoe zou paard reageren op oornetje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

hoe zou paard reageren op oornetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:58

Hallo,

voor mijn verzorg fries heb ik vandaag een oornetje gekocht, en nu de vraag, hoe zou ze reageren ?

natuurlijk zou dit bij elk paard verschillen, maar waar kan ik van uit gaan ?
hoe reageerden jullie paard(en) er voor het eerst op ?
gewoon ineen keer om doen of?

ik hoop dat het hier goed staat, en anders kan het verplaatst worden !

ik hoor graag jullie mening/ervaring !

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:00

Is inderdaad bij elk paard anders. Gewoon omdoen. Dat is de enige manier om erachter te komen :)

lissisanne

Re: hoe zou paard reageren op oornetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:04

Mijn verzorgpony gaf er niets om ;)
Maar die is ook wel echt een coole kikker met tutten en laat echt alles toe.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:18

Ik had 2 oornetjes. Bij de ene gaf ze er niet om en die ander wilde ze constant afschudden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:21

Doe hem om, dan weet je het...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:25

Waarom zou je een oornetje gebruiken? Ik zou me eerst afvragen of het wel echt nodig is. Paarden raken de meeste warmte nl kwijt via de oren. Een netje belemmert dat.

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:34

Mijn paard deed niks. Zelfs ander paard dat overal bang voor was, vooral als er iets boven zijn hoofd kwam deed niks. Alleen zijn hoofd een beetje omhoog.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:36

Gewoon uit proberen. Dan merk je het snel genoeg.. Vaak reageren ze er niet echt op.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:39

Ik heb een hele hete nerveuze merrie, en wilde kijken of het hielp om geluid iets te dempen, maar inderdaad , hoe zou ze reageren ?
Nou niet dus .... Het leek wel of ze gewoon niet merkte dat er wat extra onder het hoofdstel zat. :+

Odinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:31

Ik reed vroeger met mijn pony wedstrijden en toen deden we ook een kür op muziek met 4. Na een tijdje hebben we beslist om met oornetjes te gaan rijden. Pony's gaven hier niets om en waren direct ook veel rustiger. Ik zou zeggen probeer het eens, hangt natuurlijk ook af van pony tot pony ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:38

_Sim_ schreef:
Waarom zou je een oornetje gebruiken? Ik zou me eerst afvragen of het wel echt nodig is. Paarden raken de meeste warmte nl kwijt via de oren. Een netje belemmert dat.

Paarden raken de meeste warmte via de benen kwijt, niet via de oren. Daarom zijn bandages en alle andere beenbescherming niet zo goed voor de benen. De warmte die het afgeeft aan de oren, verdwijnt wel door het netje.
Heb hier nog nooit een paard met hete oren gehad, als ik het oornetje verwijderde.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:41

Ik heb toevallig gister voor het eerst een oornetje opgedaan bij mn paard van 4. En ik dacht ook ojee hoe zou hij dat vinden? :=

En zijn reactie was: geen reactie :')

Niet spannend dus :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:47

Je kan hem/haar gewoon van tevoren even longeren toch? Je ziet dan snel genoeg wat de reactie is.
Laatst bijgewerkt door Icrack op 14-09-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:55

Ik begrijp dus echt niet waarom mensen überhaupt een paard lastig vallen met zo'n ding indien het enkel is omdat het er zo "leuk" uitziet. :n

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:13

Da's ieder zijn eigen zaak Izep :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:35

IZEP schreef:
Ik begrijp dus echt niet waarom mensen überhaupt een paard lastig vallen met zo'n ding indien het enkel is omdat het er zo "leuk" uitziet. :n

Al aan gedacht dat het bij veel paarden niet voor de leuk is maar met reden? mijn Paard draagt er ook 1.. reden? Hij is allergisch voor vliegen en wordt helemaal panisch van vliegen bij zijn oren..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:36

Mijn verzorgshet die helemaal flipt als je bij zijn oren zit met een voorwerp, doet er niet moeilijk over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:42

IZEP schreef:

Das meer jouw gebrek dan van de gebruikers.
Die mutsjes beschermen tegen die ellendige vliegen, houden ook de wind wat uit de oren waardoor ook de sensibele paarden zich meer op hun gemak voelen. Die thuis traint in de zomer altijd met muts voor die rotvliegen waar hij gek van wordt anders.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:43

IZEP schreef:

Zo'n oornetje heeft heus wel zijn nut hoor. Enerzijds kan je het gebruiken voor de vliegen, anderzijds kan je er proppen insteken voor als je paard op wedstrijd niet goed tegen de drukte en lawaai kan.
Waarom "vallen mensen hun paard lastig met een halster om te doen"? Zo kan je het ook vragen he ;). De meeste paarden geven er niet om als ze een halster op de weide omhebben, met een oornetje is het net hetzelfde.

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:46

Bij mijn les pony deed ik er ook een op maar hij vond het niet erg maar bij me andere lespony ging ze steeds schudden om em af te krijgen gewoon proberen dan kom je erachter

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:50

IZEP schreef:

Dan moet je ook niet op een paard gaan zitten, dat is ook alleen voor de "leuk". :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:59

Snollygoster schreef:
IZEP schreef:

Zo'n oornetje heeft heus wel zijn nut hoor. Enerzijds kan je het gebruiken voor de vliegen, anderzijds kan je er proppen insteken voor als je paard op wedstrijd niet goed tegen de drukte en lawaai kan.
Waarom "vallen mensen hun paard lastig met een halster om te doen"? Zo kan je het ook vragen he ;). De meeste paarden geven er niet om als ze een halster op de weide omhebben, met een oornetje is het net hetzelfde.

proppen zijn helemaal niet toegestaan. En oornetjes alleen op concours buiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:03

Snollygoster schreef:
IZEP schreef:

uhm, ik hoop dat je dat niet op kempische doet want als ze je daar mee pakken (en ze controleren na elke proef) word je uitgesloten.
Je oornetje mag zelfs niet "gewatteerd" zijn (alsin: dat de oortjes vooraan van dikker stof zijn) op de dressuur.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:12

Oei, ja dat wist ik niet :=
Mijn vorige leraar zei altijd dat de meeste ruiters dat wel op grote jumpings doen, dus ik dacht dat het gewoon normaal was :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:20

op jumping mag het misschien wel (hoewel ik het betwijfel maar ik weet het niet zeker) maar op dressuur mag het absoluut niet. Ik ga na elke proef Sam zijn mutsje laten controleren, doe het af in bijzijn van de official en dan controleert hij het netje én Sam zijn oren.