Help, mijn paard is gemeen naar een stalgenoot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wicca74

Help, mijn paard is gemeen naar een stalgenoot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:20

Mijn paard staat sinds zaterdag op een nieuwe plek. Samen met mijn andere paard is hij meteen bij een merrie gezet (beiden zijn ruinen) en dat ging super. Dinsdag kwamen er 3 andere merries bij en toen begon het gedonder. Hij bijt 1 van deze merries continu en flink ernstig. Af en toe trapt hij ook. Hij jaagt haar weg en soms nog na ook. Alle andere paarden gaan prima samen maar deze ene moet hij kennelijk niet.
We hadden de hoop dat het zou verminderen na een paar dagen maar helaas.... Op de wei is er ruimte genoeg maar zodra ze de paddock in gaan begint het gedonder weer. Ik begin wanhopig te worden want dat andere paard ziet er steeds slechter uit. Mijn paard heeft altijd in een kudde gestaan en dit gedrag nog nooit vertoont. Hij was eigenlijk altijd de stabiele factor van de kudde. Wat nu? Apart zetten, muilkorf? Dat ander paard doet ook nog eens niks terug en staat voor het eerst in een kudde.

Anoniem

Re: Help, mijn paard is gemeen naar een stalgenoot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:38

Hoe groot is de paddock? En moeten ze verplicht in de paddock?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:42

Wat zegt de stalhouder ervan? Bij ons moeten nieuwe paarden die zich misdragen t.o.v paarden die er al waren de groep uit.

hoe groot is de paddock en moeten ze daar perse samen in?
Ik ben in het bezit van een ergo asociaal exemplaar. Die kan in een groot weiland met anderen, maar in de paddock gaat ie alleen omdat het anders echt niet verantwoord is. Gaat maar met 1 of 2 goed. Heb ik me inmiddels bij neer gelegd.

Sommige paarden hebben nu eenmaal een hekel aan elkaar, is niet altijd wat aan te doen.

Snap alleen niet dat dit nu al een langere tijd duurt, want als eigenaar van dat anderw paard zou ik des duivels zijn en eisen dat hier een oplossing voor kwam.

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:46

Ze zijn tegelijk gekomen. Het is een nieuwe stal namelijk.
De staleigenaar denkt dat het wel over gaat maar dat zou betekenen dat het paard dat de Sjors is nog een hoop trappen en beten van die van mij moet incasseren en dat wil ik niet en de eigenaresse van het andere paard ook niet. Opde wei is er genoeg ruimte en op zich op de paddock ook maar door het gedrag van mijn paard kan het andere paard niet bij de rest van de kudde staan. Ze staat heel zielig in een uithoek, helemaal alleen. Ik kan hem tijdelijk alleen zetten, als dat de oplossing zou zijn, maar niet permanent.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:50

Is er geen mogelijkheid om 2 groepen te maken en de paddock op te delen?

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:53

Ik heb sowieso al besloten dat hij even uit de kudde moet vanwege zijn gedrag hoor. Maar mijn vraag is of er nog een andere oplossing is? Kan ik iets doen om te zorgen dat hij dit afleert? Bovendien voorzie ik dat dit probleem zich bij dat andere paard vaker gaat voordoen. Zodra er opnieuw een wat dominanter exemplaar in de kudde bij komt. Het paard doet niks terug, geeft geen gil, ondergaat alleen maar. Die van mij buit dit uit, de rotzak. Maar normaliter reageert hij meteen zodra hij een tik of gil terug krijgt. Dan is het afgelopen. Zou er een reden kunnen zijn dat dit paard alles zo lijdzaam ondergaat? En kan ze geholpen worden om 'stoerder' te worden.

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 11:55

Ze moeten wel in de paddock want daar is de inloopstal. Opdelen is tijdelijk een optie maar niet permanent helaas.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:57

wicca74 schreef:
Mijn paard staat sinds zaterdag op een nieuwe plek. Samen met mijn andere paard is hij meteen bij een merrie gezet (beiden zijn ruinen) en dat ging super. Dinsdag kwamen er 3 andere merries bij en toen begon het gedonder. Hij bijt 1 van deze merries continu en flink ernstig. Af en toe trapt hij ook. Hij jaagt haar weg en soms nog na ook. Alle andere paarden gaan prima samen maar deze ene moet hij kennelijk niet.
We hadden de hoop dat het zou verminderen na een paar dagen maar helaas.... Op de wei is er ruimte genoeg maar zodra ze de paddock in gaan begint het gedonder weer. Ik begin wanhopig te worden want dat andere paard ziet er steeds slechter uit. Mijn paard heeft altijd in een kudde gestaan en dit gedrag nog nooit vertoont. Hij was eigenlijk altijd de stabiele factor van de kudde. Wat nu? Apart zetten, muilkorf? Dat ander paard doet ook nog eens niks terug en staat voor het eerst in een kudde.

Dit zou wel eens de reden kunnen zijn. Als eigenaar van het "slachtoffer" zou ik iets anders zoeken. Je kunt de boosdoener er wel uit halen, maar als de kudde zonder het slachtoffer wel rustig is, zou ik die gewoon niet in de paddock erbij zetten. Als het in het land wel goed gaat, laat ze dan in het land wel erbij en haal haar 's nachts apart. Succes! Ik weet dat dit niet leuk is...

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:04

Kun je niet het slachtoffer paard tijdelijk met 1 maatje in n wei zegen zodat ze hier hopelijk matties mee wordt en ze elkaar wat beschermen wanneer ze weer de grotere kudde in gaan? Omdat ze geen kudde gewend is kan ze misschien zo nog wat van haar maatje leren zeg maar.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:05

Mmm als jullie allemaal nieuw zijn veranderd dat de zaak. Als het slachtoffer paard geen kudde gewend is en zich zo in elkaar laat trappen moet de eigenaar van dat paard zich misschien afvragen of deze manier van stallen een geschikte manier voor haar paard is, hoe hard dat ook is.

Wat kenyada zegt vind ik ook wel een goede optie.

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 12:15

Bedankt voor de reacties. Ik zal dit voorstellen zo. Als ik naar stal ga. Meer tips zijn welkom!

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:05

De merrie is zojuist hengstig geworden. De eigenaresse vertelde me dat dit in de natuur vaak gebeurd om voor binding te zorgen in een kudde met ruinen/hengsten. Ze wil mijn paard en die van haar morgen met z'n tweeën apart zetten, ver van de kudde. Wat denken jullie?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:33

wicca74 schreef:
De merrie is zojuist hengstig geworden. De eigenaresse vertelde me dat dit in de natuur vaak gebeurd om voor binding te zorgen in een kudde met ruinen/hengsten. Ze wil mijn paard en die van haar morgen met z'n tweeën apart zetten, ver van de kudde. Wat denken jullie?

Ik denk dat dat wel een goed idee is, ik zet vaak ook de nieuwe paarden ( merries ) als ze hengstig zijn bij elkaar omdat ze dan sneller vriendjes worden!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:04

Denk dat dat best eens zou kunnen werken. Hoe is het gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 00:18

Poe hey das een lastige. Wel een goed idee om de beide nieuwe paarden even apart samen te zetten.
Ik ben benieuwd hoe het is gegaan???.