Ik mis mijn eierdopje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Ik mis mijn eierdopje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 22:44

Vroeger, zo'n tien jaar geleden had ik nog een ouderwetse cap. Zo'n fluwelen eierdopje dat op je hoofd vastgeklemd zat en (dus) ook geen kinbandje had. Ik vond mijn cap zo onwijs fijn, maar na 300 keer stuiteren zag hij er niet meer uit en heb ik hem opgeborgen. Na wat casco's ben ik aan de hh pro plus blijven hangen, maar eerlijk gezegd deed ik die alleen op als het echt moest. Les, wedstrijd, springen, jong paard, dat soort dingen.

Ik vind de nieuwe caps vreselijke dingen, ik wil het oude fluwelen dopje terug! En bij voorkeur zonder die rottige kinband die trekt en knelt en in de weg zit.

Hebben meer mensen last van deze heimwee? Of weten mensen nog een dopje te koop?

friesiszwart

Re: Ik mis mijn eierdopje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:53

Een kinbandje is zeker aan te raden. Maar ik zie die caps nog wel liggen in de ruitersportwinkels.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:56

nope, mis ze helemaal niet. Ik vond ze vreselijk zitten en ben dan ook heel blij met de caps van tegenwoordig.
Gelukkig stammen die oude caps nog uit een tijd dat je bijna raar werd aangekeken als je MET cap reed, dus had het kreng dan ook nooit op.
De cap die ik nu heb zit prima en gaat altijd op.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:02

Nee ook ik mis de ouderwetse cap niet.
Ik ben van de generatie elastiek met kinbakje.
De caps van tegenwoordig zijn veel lichter en luchtiger, en uiteraard beschermen ze beter door de toepassing van nieuwe materialen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:23

Mijn oude cap ligt als decoratie in mijn huis. Deze cap is nog erg netjes, die werdt alleen op wedstrijden gebruikt. Voor thuis had ik een oude.
Ik mis ze helemaal niet. Ik kreeg hoofdpijn van het ding, en als ik er af vloog lag de cap als eerste op de grond, met als gevolg dat mijn hoofd OP de cap viel. Niet prettig.
Nee geef mij maar de fijn zittende, ventilerende helm van tegenwoordig.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:32

Ik weet niet of je wedstrijden rijdt.. Maar zonder kinband daarmee mag je helemaal niet starten!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 13:54

De laatste keer dat ik wedstrijden heb gereden mocht je zonder kinbandje nog wel starten, dat zegt misschien genoeg :P Maar het gaat me ook niet om of je ermee mag starten of niet. Ik heb simpelweg nooit meer zo'n fijne en goed passende cap gevonden als dat eierdopje. Ook met vallen bleef die cap ironisch genoeg veel beter zitten dan de hedendaagse helmen met kinbandjes, maar ook met zulke dikke vulling dat ze niet op hun plek blijven.

Ik ben echt niet anti cap, maar ik vraag me af of de tegenwoordige helmen echt zo veel beter zijn. Ik ben met mijn dopje meermaals glanceerd, ook met hoofd op ijzeren hek ed en die cap houdt het beter dan de helmen van nu die dan stuk zijn. Misschien ben ik ouderwets of naief hoor, maar het doet me denken aan de kinbakjesdiscussie van zo'n 15 jaar geleden. Eerst moest het kinbakje, want dan bleef je cap beter zitten, maar toen bleken die dingen kaken te breken. Die hedendaagse kinbandjes vind ik knellen als ze strak genoeg zitten om je cap op zijn plaats te houden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:59

Als de kinbandjes zo knellen om te zorgen dat je cap goed past dan heb je dus geen passende cap. Gewoon meerdere merken / modellen gaan passen in een ruitersportzaak. Het ene hoofd is het andere niet. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:06

Je kinbandje moet aansluiten, maar zeker niet knellen. Ook zonder bandje moet je cap in principe blijven zitten :)
Ik vraag me na jou verhaal eigenlijk vooral af of je ooit wel eens een echt goed passende moderne cap opgehad hebt. Voor mij was het namelijk ook heel lang zoeken, alles schoof, wiebelde of klemde zo erg dat ik er hoofdpijn van kreeg. Totdat ik eindelijk een passend model vond, en nu merk ik niet eens dat ik hem op heb eigenlijk :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:07

Holandesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:17

Haha eierdopje... Ja de caps van nu zijn regelrechte paddenstoelen.
Ik deed het bandje altijd over de klep heen en het kinbakje heb ik ook een tijd gedragen. Vreselijke dingen.

De echte eierdopcaps worden niet meer gemaakt, mag niet meer.

Maar heel veel nieuwe caps zitten mij ook niet lekker en staan ook vreselijk maar heb uiteindelijk wel een gevonden, een Charles Owen.
Ook die lijkt alsof ik een enorm hoofd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:26

Ik mis ze niet maar heb er hier nog 2 liggen die ik nooit gebruik :D
(mocht je interesse hebben :P )

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:33

Ik heb de afgelopen tien jaar met regelmaat caps gepast, maar ze zitten gewoon niet zo goed als mijn dopje. Ik rijd momenteel met pro plus caps, en ik vind ze opzich niet vervelend zitten, dat is het punt ook niet. Ook vind ik het paddestoelgehalte van die cap wel meevallen. Mooi zijn ze niet, maar het kan stukken lelijker. Het schuift alleen en dat doen alle moderne caps, zelfs de casco's. Het blijft niet op de plaats. Tijdens het rijden is er niets aan de hand, maar ik voel me niet zeker bij een val. De kinband zou een extra veiligheidsmaatregel moeten zijn ipv een manier om die cap op je hoofd te houden. Ik moet een handstand kunnen doen zonder dat ie afvalt. Met mijn dopje kon dat, die klemde zonder te knellen. Ik ben nog nooit een moderne cap tegengekomen die dat doet. Ze knellen of ze vallen af.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:34

Hoewel ik altijd met cap rijdt heb ook ik sinds mijn eierdopje niet meer zo'n goed passende cap gehad. Elk jaar koop ik mijzelf een nieuw model waarvan ik hoop dat hij gaat passen en elke keer na 2a3 maanden zit de cap zo los dat hij schuift, de klep naar beneden zakt enzovoort. En dan zet ik terug mijn eierdopje op. Tot ik terug de moed heb een nieuwe cap te kopen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:34

Romy1234 schreef:
Ik mis ze niet maar heb er hier nog 2 liggen die ik nooit gebruik :D
(mocht je interesse hebben :P )

Hihi, welke maat heb je? *D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:35

Seltje schreef:
Hoewel ik altijd met cap rijdt heb ook ik sinds mijn eierdopje niet meer zo'n goed passende cap gehad. Elk jaar koop ik mijzelf een nieuw model waarvan ik hoop dat hij gaat passen en elke keer na 2a3 maanden zit de cap zo los dat hij schuift, de klep naar beneden zakt enzovoort. En dan zet ik terug mijn eierdopje op. Tot ik terug de moed heb een nieuwe cap te kopen.

Jeej! I'm not alone!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:37

Heb je Charles Owen al een geprobeerd? Die kom toch aardig in de buurt van de "eierdopjes" van vroeger volgens mij. Heb er alleen zelf geen ervaring mee... :)

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:47

Ik mis mijn oude eierdopje niet hoor... maar ik vind het wel onmogelijk moeilijk om fijne caps te vinden! Heb nu een rider pro, die nog redelijk gaat. Maar kijk nu al met schrik naar het moment dat die het misschien begeeft... :( Want wat moet ik dan? ( de rider pro is nl niet meer verkrijgbaar )

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:54

Toch vind ik het opvallend dat er blijkbaar veel mensen zijn die geen goed passende cap kunnen vinden, maar daar voor mijn gevoel weinig mee wordt gedaan. We willen allemaal een veilige cap die goed zit, maar ik vraag me af of een goed passend dopje het in de praktijk werkelijk zou afleggen tegen een goedgekeurde maar slecht passende cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:49

haha maat 57 en 59 als ik het goed heb.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:10

Romy1234 schreef:
haha maat 57 en 59 als ik het goed heb.

Hm, ik heb maat 57... Als je ff foto op pb zet :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:18

KPet schreef:
Ik ben echt niet anti cap, maar ik vraag me af of de tegenwoordige helmen echt zo veel beter zijn. Ik ben met mijn dopje meermaals glanceerd, ook met hoofd op ijzeren hek ed en die cap houdt het beter dan de helmen van nu die dan stuk zijn. Misschien ben ik ouderwets of naief hoor, maar het doet me denken aan de kinbakjesdiscussie van zo'n 15 jaar geleden. Eerst moest het kinbakje, want dan bleef je cap beter zitten, maar toen bleken die dingen kaken te breken. Die hedendaagse kinbandjes vind ik knellen als ze strak genoeg zitten om je cap op zijn plaats te houden.

Het is juist de bedoeling dat de cap stuk gaat. Zo haalt het de energie van de impact weg en blijft je schedel heel ;).
Dat de eierdopjes zo lang meegingen is dus eigenlijk helemaal niet zo positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:23

Ik zal zo even een foto maken en pb ik je :) Kan wel vanavond worden hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:29

__Astrid schreef:
Heb je Charles Owen al een geprobeerd? Die kom toch aardig in de buurt van de "eierdopjes" van vroeger volgens mij. Heb er alleen zelf geen ervaring mee... :)

My thoughts exactly!
Oké, ik had weinig met het eierdopje. Maar ik heb een Kavalkade cap gehad, die heeft volgens mij dezelfde pasvorm als de HH pro plus en zat voor geen meter. Was een ronde cap en ik heb een ovaal hoofd. Waardoor op mijn voorhoofd een megarode streep kwam en ik er bij m'n oren aan beide kanten twee vingers bij in kon steken.

Uiteindelijk toch maar flink geld uitgegeven en een CO gekocht. Nou, ik hoef niet meer anders.
Het is dat ze zo warm zijn (dus hierna maar een Ayr8 ofzo erbij), dat ik er een luchtige cap bij wilde. Dat is een Uvex geworden. Maar die haalt het echt niet bij de CO hoor... Never nooit... :n

En kindbandjes... Ach, die hang ik gewoon zo los dat ik er geen last van heb en doe ze zo kort dat het geen gevaarlijke situaties oplevert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:31

KPet schreef:
Toch vind ik het opvallend dat er blijkbaar veel mensen zijn die geen goed passende cap kunnen vinden, maar daar voor mijn gevoel weinig mee wordt gedaan. We willen allemaal een veilige cap die goed zit, maar ik vraag me af of een goed passend dopje het in de praktijk werkelijk zou afleggen tegen een goedgekeurde maar slecht passende cap.

Wat denk je zelf??
Zo'n dopje kreeg geen EN1384 norm hoor...

Anders zouden motorrijders ook prima met een bouwhelm kunnen rijden :')

Wat een raaare gedachtegang....

Zie ook reactie van DarkShines...