Paard in paniek op trailer!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floorschell

Paard in paniek op trailer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 20:31

Dag bokkers!!

Mijn paard moest vandaag verhuizen en dat is gelukt, maar hoe!
Omdat hij al eerder op een trailer had gestaan en deze had verbouwt heb ik hem deze keer met een veewagen vervoert. In de trailer kreeg hij het voor elkaar het tussen schot er uit te trappen en zich om te draaien. Ik hoorde veel verhalen over de veewagen en dacht dat het beter voor hem zou zijn! Het was een drama, een ritje van 10 minuten en hij was vreselijk druk. Toen we op besteming aan kwamen had hij het voor elkaar gekregen 1 voorbeen over de stang voor hem te gooien en was hij klets nat!! Ik heb het been met zijn mede werking omhoog kunnen tillen en toen hij de veewagen uit kwam was hij rustig en liep hij niet kreupel (we wachten morgen af).
Nu denk ik dat ik het op de trailer staan juist met hem moet oefenen of hem de volgende keer verdoven!
Iemand een idee hoe ik dit met hem moet aanpakken?? Ik hoor het graag!

0091

Re: Paard in paniek op trailer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:34

Ik heb het gezien. Paard loopt zonder problemen de wagen op maar als hij eenmaal staat vliegt hij alle kanten op. Ben benieuwd of iemand iets weet!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:35

ik zou rustig bij de basis beginnen met trailer training

bij verdoven maak je hem wel rustig maar als het echt van angst is zal ie alles horen, zien en ruiken maar er niet op kunnen reageren omdat het reactie vermogen is uitgeschakeld. of te wel je krijgt nog meer trauma om hem een trailer op te krijgen.

er zijn goede trainers die je met trailerladen kunnen helpen verdiep je daar eerst in en ga oefenen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:38

Stond dit paard alleen op de vrachtwagen? Misschien een bomproof paard ernaast? In een trailer zou ik dat niet doen als een paard zo heftig reageert

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 20:41

Ik wil ook veel liever trainen dan verdoven! Dat is niet mijn eerst keuze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:50

Bij de methode Ttouch beginnen ze met de opdracht in stukjes te knippen.
Hoe makkelijk loopt hij over de treeplank? Over een stuk plastic? Over ijzeren platen? Kun je makkelijk samen een keertwending maken op de treeplank? Voorwaarts en achterwaarts?
(En zo nee: dan zijn er allerlei dingen die daarbij helpen, van bodybandage (..... heet bij mij op stal "de cadeau verpakking" ;) ), beenwerk en wat al niet).
En als het grootste probleem is in de trailer/wagen staan, heb je er wellicht iets aan om uiteindelijk te oefenen met de wip. Een stevige houten plank, die dus omkantelt. Eerst goed aan je paard laten zien: dat jij er op staat en plezier hebt, daarna goed begeleid het dier er op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:52

Dit paard moet je dus eerst op de trailer zetten en dan verder niks doen. Voer geven, hooinetje noem maar op en verder gewoon niks. Erin en dan eruit. Dit doe je eerst tig keer, zonder een cm te rijden. Vanuit die positie ga je kleine stukken rijden. Dit paard is ernstig in paniek dus begin desnoods met van achter het terrein naar voor naar het terrein. Ookal is dit maar 25 of 100 meter. Na het rijden er niet direct uithalen, anders gaat ie straks denken dat het verbouwen van de trailer = stoppen en eruit halen. Zorg voor hooi en eten.

Eventuele opties is raam of ramen afplakken. Alle losse onderdelen dat kan rammelen e.d. vast zetten of eruit halen.

Verder mocht je vanuit die positie verder willen gaan, pak het paard goed in en zorg dat hij minimaal aan ruimte heeft. Een paard dat de tussenschot kapot kan trappen... Is het een kleinere pony in een te grote trailer of hoe is dit paard vervoerd? Een paard kan maar minimaal opzij trappen, verder alleen naar voren en naar achteren. Dus heeft hij teveel ruimte gehad?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:55

Zeker trailer training!
Wat Sammie zegt! Langzaam opbouwen. Misschien ook een camera ophangen. Klein stukje rijden, indd maar 100 meter is al goed en dan kan je kijken hoe hij in het begin reageert.
Niet verdoven, als je dan eens een wedstrijd wilt doen kan je niet met een dope paard aankomen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 20:23

Ik ben niet TS maar heb haar geholpen met de laatste verhuizing. Het is een grote fries in een tweepaardswagen. Na de verhuizing van 5 minuten wilde we hem laten staan totdat hij rustig werd maar toen had hij zich dus al over de voorstander heen gekregen. Het paard heeft nauwelijks ruimte om zijn Friese hoofd helemaal omhoog te doen, laat staan om te steigeren. Toch kreeg hij het dus voor elkaar..

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 21:37

@sammie: wat paulinbijoux zegt. Hoe hij het voorelkaar heeft gekregen is een raadsel. Hij had maar weinig bewegings vrijheid.
Overgings gaat het gelukkig goed met hem vandaag.
Bedankt voor de ideeen voor het opbouwen met de trailer ik wil er zowiezo hulp bik zoeken.
Wat wel moeilijk is, hij laat zich makkelijk afleiden door eten, maar zodra de deur dicht is gaat het denk ik al fout. Ik denk dat hij het alleen zijn ook niet prettig vind.

@Elinex304:gelukkig zijn onze ambities niet hoog en zal ik alleen in noodgevallen een keer verdoven maar dat doe ik liever niet. Camera is een top idee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:49

.....en vergeet vooral het voorwerk niet, "wat er achter zit, dat het zo heftig voor hem is".

Ik bedacht me ook nog: sommige paarden worden dus net zoals wij misselijk van 'vervoerd worden'. Dat kan hij lastig zeggen, maar je kunt met pepermunt experimenteren. (Geef het hem een paar keer in een neutrale situatie, zodat hij het kent. En geef het hem iedere keer als de trailer aan de orde is.)(En: belangrijk: zet hier IEDERE gedachte over dit is een lekker hapje als beloning uit je hoofd!! Beschouw het als medicijn. )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:50

Je moet hier bij t begin beginnen dus als hij de deur dicht al eng vindt begin je daar(voor). Eerst deur open en geef m in de trailer eten. Hij moet eigenlijk de trailer als hmm lekker eten! gaan beschouwen. Dan ga je eens wat geluid maken achter m en dan begin je met klep optillen en dan klep dicht en zo verder. Elke volgende fase pas als die van daarvoor soepel verloopt en ja soms zul je ook een stap terug moeten doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:10

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat er dan precies gebeurt is. Wat deed je en wat gebeurde er?
Op welk moment ging het paard door het lint?

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:54

Ik haalde hem van de paddock. Ben met hem de wagen opgelopen. Laatste stapje heeft hij een klein duwtje gehad. Tussen schot dicht. Paard vast en hij stond lekker te eten. Deur dicht en meneer begint te stampen en te doen. Ik kon helaas niet zien wat er gebeurde.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:01

Janneke2 schreef:
.....en vergeet vooral het voorwerk niet, "wat er achter zit, dat het zo heftig voor hem is".

Ik bedacht me ook nog: sommige paarden worden dus net zoals wij misselijk van 'vervoerd worden'. Dat kan hij lastig zeggen, maar je kunt met pepermunt experimenteren. (Geef het hem een paar keer in een neutrale situatie, zodat hij het kent. En geef het hem iedere keer als de trailer aan de orde is.)(En: belangrijk: zet hier IEDERE gedachte over dit is een lekker hapje als beloning uit je hoofd!! Beschouw het als medicijn. )

Een paard kan niet overgeven, kan een paard dan wel misselijk worden?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:10

Floorschell schreef:
Ik haalde hem van de paddock. Ben met hem de wagen opgelopen. Laatste stapje heeft hij een klein duwtje gehad. Tussen schot dicht. Paard vast en hij stond lekker te eten. Deur dicht en meneer begint te stampen en te doen. Ik kon helaas niet zien wat er gebeurde.

Dan is dus waarschijnlijk dat het probleem, als hij wordt "opgesloten" aan de achterkant.

Dat is dan een kwestie van oefenen.

Op Horse Event eens een extreem geval gezien, daar begonnen ze met een springbalk. Paard op de trailer, twee mensen droegen een springbalk naar zijn achterkant en liepen onmiddelijk weer weg. Dat is uitgebouwd tot hij 'iets' achter zich kon hebben.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:18

Paard werd niet opgesloten aan de achterkant maar aan de zijkant (zij lader). Paard kon wel naar buiten kijken door 2 grote ramen.

Maar het zal inderdaad iets claustrofobisch zijn. Maar hoe kan je dit oefenen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:24

Je zou hier met een balk en dan groot stuk spaanplaat kunnen beginnen. Ik zit even ernstig te bedenken hoe deze trailer uit ziet, maar het meest optimale is dat je er met iets kleins begint en dan een houtstuk neemt dat de onderste helft van de trailer afsluit. Meest optimale nog 1/3 stuk hout. En als dat goed gaat klep dicht, direct weer open. Open en dicht (steeds langer dicht) blijft oefenen. Elke keer weer opnieuw oefenen en als je de volgende keer weer begint, sowieso stapje terug dan waar je geëindigd bent. Dus stel je bent gestopt met half stuk spaanplaat, begin je toch eerst even met de balk er langs, 1/3 stuk hout en dan weer met halfje. Zorg dat het paard kan eten eten eten en eten. :D Voor je met de balken begint en tijd erna, eten geven.

Mochten jullie het echt niet zien zitten kun je altijd nog Annemarie van der Toorn proberen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:12

PaulinBijoux schreef:
Paard werd niet opgesloten aan de achterkant maar aan de zijkant (zij lader). Paard kon wel naar buiten kijken door 2 grote ramen.

Maar het zal inderdaad iets claustrofobisch zijn. Maar hoe kan je dit oefenen?

......niet lachen: bouw wat springruiters een oxer noemen.
En loop er met je paard tussendoor.
Begin met een fiks brede oxer, enkel een grondbalk en een balk op 1.50 en jij gaat als leidende merrie voorop.

Nadat dit soepel gaat ga je het moeilijker maken;: meer houtwerk, smaller, stilstaan en je paard voor je uit sturen.

Het klinkt simpel met je dier door die oxer lopen, maar het is me toch een paar keer vies tegengevallen.

(En dan hebben wij het nog niet over een laag plafond - dat kun je oefenen met een partytent - bewegende vloer en eventuele wagenziekte van het dier plus de slechte eerdere ervaringen. En mogelijk is hij gewoon braaf/dapper zolang het niet voor het echchies is - om dan serieus in paniek te raken. )

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 09:06

Ik heb inmiddels als flink wat mensen gevonden die gaan helpen :)
En janneke2 idd met balken enz...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:25

Heb je jou paard alleen maar vervoert als hij moest verhuizen? Dan zit daar het start probleem:) Hij reist alleen om te verhuizen en komt dus niet meer terug bij zijn oude vrienden. Mijn paard laden altijd probleem los tot dat hij 4x achter elkaar verhuis is. TOen was het drama. En ik kwam er achter dat mijn paard het prettiger vind om zijwaarts te staan. Dus laat ik het tussenschot er uit zodat hij schuin kan staan. 2 lange buizen er in en klaar.

Geef wat stro /zaagsel op de bodem zodat als hij zou moeten plassen het kan enz. Maak het een 2de huis alleen dan rijdend.

Vertel ook tegen je paard voor je hem naar de trailer brengt dat hij gaat reizen en hoe lang het duurt en waar je heen gaat en dat je wel of niet terug komt. En dat het laden terug vertel je hetzelfde dat hij terug de trailer in gaat om naar huis te gaan. Praat tegen je paard wat je gaat doen en in welke stappen en hoe lang het duurt en wat je gaat doen. Blijf eerlijk tegen je paard. Als je het niet percies weet hoe en wat zeg dat ook. Of als je paard naar dierenarts gaat dat het pijn kan doen. Vertel het hem gewoon. Het helpt jou paard en jou echt.

Voor jou touwen..zet hem niet te kort en lang en zorg dat de klips niet klapperen tegen de zijkant. Dat kan allemaal stress veroorzaken bij een paard onderweg. Ik heb nu klips in mijn trailer die het touw nog wat doorlaten als hij stresst en dus zijwaarts staan nu.

Hooi heeft hij altijd erin en hij eet er werkelijk nooit van ook niet als hij moet wachten. Dat doet hij thuis pas weer of als hij op stal mag ergens.

Ga eens in de trailer staan en voel ook de rijstijl in de trailer. Zodat je weet of daar ook niets is. En zo ga je een rijtje langs wat het kan zijn en hoe je het steeds comfortabler kan maken. Het blijft tegen natuurlijk voor een paard om op een rijdende stal te staan:)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:29

Vraag ook eens aan dressuurtotaal.nl dan heb je geen balken enz nodig. Leert je paard zich laden en kan je het alleen straks;) Zit in het voor werk. Alle hulpmiddelen zijn leuk..maar als je ergens bent heb je dat niet altijd en kan je dus voorlopig nog niet weg. Het zit in je grondwerk vooraf hoe je paard kan leren zichzelf te laden en dat jij er niet eens mee in hoeft of in de weg staat bij de ingang ook al sta je op zij in de trailer..je maakt de ingang kleiner! Leer hem zelf laden. Dat doe je doro grondwerk en dan bij de trailer er naast staan. Dorien van Dressuurtotaal.nl heeft een hele fijne methode die je alleen kan doen!!! DUs zonder hulp van balken, veel mensen enz. En gewoon met je eigen halster enz. Niets gedoe...en mijn paard doet het nu alleen:) Ik doe niets meer dan er naast staan van daar moet je zijn. Ook lossen doet hij alleen nu. En ik kan alleen weg en heb niets nodig onderweg om hem terug te laden. Je grondwerk is het belangrijkste voor werk:)

En ik heb meerdere methodes gevolgt voor deze. En mijn paard..was er niet van gediend. Hij is niet bang..maar meer van ik ga niet. En dat zijn de moeilijkste te laden. Een paard met angst haal je sneller over omdat hij bang is. Maar staan ze niet rustig erin. Ze gaan dan steeds nieuwe dingen zoeken en als je dan buis dicht wil doen duwen ze daar weer doorheen en staan ze weer niet te wachten enz. En zo blijf je bezig en duurt het lang. Vaak oefenen is voor een paard ook geest dodend;) Dus niet de nadruk leggen op:) Oefen en stop na 2x als het gaat.

Dat vond ik bij de manier van laden van Dorien van dressuurtotaal.nl zo fijn! En kan het dus alleen zonder poespas:) Heb daarvoor 5 andere gedaan en mijn paard is niet geslaagd;) Er was gezegd breek jij paard eens af..niet gedaan hij is een persoon en ik snap hem nu:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

@Kostolany: ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Balken zijn wat mij betreft een manier om een paard heel relaxed het gevoel te geven "ergens in te staan". En het valt me op, dat onze vluchtdieren dat toch maar matig vinden. (Ze kunnen het goed "leren" als wij het vriendelijk vragen, maar het blijft matig.)
De balken zijn dus een onderdeel van 'het paard leert zichzelf laden'.

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:45

Wat vervelend. Hopelijk gaat het de volgende keer beter.