Paard scheef bekken, beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Paard scheef bekken, beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:31

Misschien een beetje een vage titel, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Mijn paard loopt al een hele tijd met een scheef bekken rond, oftewel de ene kant van haar kont staat hoger dan de andere. Wij hebben altijd gedacht dat het wel mee zou vallen, maar nu we ons echt zorgen beginnen te maken willen we er graag wat aan doen. De fysio komt over twee weken.

Nu is mijn vraag: Hoe geef ik haar beweging? Aan de ene kant heeft ze hier al een hele tijd mee rondgelopen, dus twee extra weken is niks op die lange tijd. Maar natuurlijk wil ik niet dat ze pijn krijgt (als ze dat niet al heeft). Zijn er mensen die ervaring hebben met een scheef bekken? Zou het advies dan zijn twee weken stil zetten, of twee weken alleen maar rechtuit? Het is een erg energiek paard die vervelend en chagrijnig wordt als je haar stil zet, vandaar mijn dilemma.

Alvast bedankt :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:32

niet stilzetten, maar ook niet gaan trainen. Bewegen is goed maar door de scheefheid zul je eerder overbelasten dan normaal, dus voorzichtig aan.

Zou niet zomaar een fysio aan het werk laten trouwens, maar eerst uitzoeken hoe dat bekken zo scheef gekomen is. Dus een fysio die samenwerkt met een dierenarts zoeken, zodat de dierenarts kan kijken hoe en wat (scan/echo/rontgen) en een fysio die daar instructies naar krijgt en ook de foto's heeft gezien. Anders kun je ook meer kwaad doen dan goed.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 04-09-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Re: Paard scheef bekken, beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:33

Maar bijvoorbeeld zoiets als longeren (zonder hulpmiddelen), kan dit wel of is dit overbelasten door de buiging die ze moet maken?

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:34

ik ben met mijn verzorgpony gewoon hele stukken gaan wandelen, zoals mystery al zicht belast je haar sneller door haar scheve bekken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:41

Halstertje om en gewoon los longeren (dus geen bijzet). Hier zou ik persoonlijk ook geen fysio bijhalen, maar osteo of chiropractor. Probleem bij de oorzaak aanpakken

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:55

osteo of chiropractor kunnen er net zo min in kijken, al doen ze je graag geloven dat ze alles kunnen voelen, dat is niet zo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:58

Ik heb het niet over erin kijken maar de manier van behandelen en die is toch flink verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:05

Mijn paard had een scheef bekken en dit is door rechtrichten helemaal overgegaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:05

Fysio is prima bij een scheefstaand bekken :) Ik zou kleine voltes etc vermijden. Vooral rechte lijnen stappen en draven. Zou persoonlijk onder het zadel gewoon over de hoefslag blijven rijden en echt maar 20/30 minuten "werken". Niet gaan trainen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:42

Als een chiropractor een bekken gaat kraken om het rechter te krijgen en er zit bv artrose, kan dat flink wat schade aanrichten. Daarom zeg ik altijd onder begeleiding van een dierenarts.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:25

meestal gaat een osteo niet eens aan het bekken zitten, omdat problemen ervoor het bekken zgn kunnen scheeftrekken, los het probleem voorin op en de rest komt ook op zn plek.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:27

De vraag is waarom ze een scheef bekken heeft. Is dit een kwestie van bespiering of is er daadwerkelijk met het skelet iets aan de hand?

Het beste kun je even naar de DA gaan en een scan laten maken om te kijken wat er aan de hand is. Als het een spierenkwestie is dan kun je met de fysio en gericht training veel verbeteren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:33

Je paard zou niet in zijn eigen scheefheid moeten doorlopen, want daar wordt het probleem alleen maar erger van. Beweging is erg belangrijk, dus ik zou om je paard soepel te houden toch blijven 'trainen' maar dan niet erop, maar ernaast en bezig gaan met rechtrichten, bijv. Dmv dubbele longe.
De fysio zal waarschijnlijk ook wat trainingstips geven om je paard niet in zijn eigen scheefheid te laten lopen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:36

Ik zou graag een fysio er bij halen, als die het niet op kan lossen kijk ik verder. Het gaat echt over het beweging geven.

Iedereen bedankt voor de tips! Heb gisteren een lekker blokje om gestapt met haar. Longeren doen we ook al in erg grote rondes en niet te lang. Waarschijnlijk krijg ik inderdaad een trainingsschema mee, maar tot die twee weken wil ik het niet erger maken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 11:11

Zijn er nog meer tips om haar te trainen/in beweging te houden? :D

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:42

Hoi Ketly. Ik heb echt precies hetzelfde probleem gehad, maar dit juist nadat de fysio was geweest. Ik heb toen elke week privéles gehad en ben zelf gaan trainen. Dit doe je door achterwaarts te gaan. Hierdoor moet je paard zijn bekken kantelen en gaan zitten. Ook liep mijn paard scheef en dit heb ik opgelost door op de binnenhoefslag te gaan rijden en vanuit de hoek naar de C te rijden, hierdoor kan je goed voelen of je paard recht is.

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:43

Hoop dat je er wat aan hebt, succes in in ieder geval!

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:42

ik zou zeggen kijk eens bij Antoine de Bodt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:46

Een scheef bekken komt best vaak voor door bv een val of iets dergelijks Maar een fysio kan daar weinig aan veranderen Had in eerste instantie ook fysio laten komen vond mijn paard wel heeel lekker maar voor het bekken deed het weinig Nu naar ostheopaat geweest merk echt verschil zie het ook nu over 6 weken nog een x Wat training betreft idd gwn rustig trainen rechte lijnen rijden Totdat de Ostheopaat is geweest die kan je verder vertellen over de training Fysio heeft weinig effect op een scheef bekken

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:56

Fysio is altijd goed.
Mijn paard heeft ook scheef gestaan en is door middel van fysio en lesse met fysio me zelf recht in het zadel laten zetten en anders gaan trainen weer goed gekomen. Scheef staan hoeft niet perse iets heel ernstigs te zijn kan ook door middel van een glijder in het land komen ofdoor verkeerd te gaan rollen komen.
Ik zelf sta ook iedere keer scheef jn me bekken omdat ik me voeten niet goed genoeg op til. En dat houd ook nie in dat ik iets verder in me rug heb. Zou zelf alleen ff niet longeren door dat dat op een volte zit moeten ze toch meer buigen en dat kan best zeer doen lekker recht uit gaan rijden niet te veel vragen of gewoon lekker los gooien en of wandelen. Wacht eerst de fysio lekker af. Dat zou mijn mening zijn

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 22:13

Fysio is geweest maar is mij niet bevallen, Annemyke Kingma is langsgeweest en er begint nu echt verschil te komen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:16

Gelukkig toch een osteopaat, oorzaak behandelen geeft gemiddeld meer effect ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:40

Oh goed zeg :)

Had niet gezien dat het een oud topic was Maar had idd hetzelfde als jij fijn dat het je paard zo veel goed doet

Succes verder

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 19:09

Even een update. Ik ben nu twee weken bezig geweest met longeren en heb haar nu twee keer onder het zadel gehad. Ze loopt nu met haar hoofd naar beneden, dus echt totale ontspanning in de rug. Dit heeft ze sinds ze beleerd is nog nooit gedaan, dus zie zeker vooruitgang. De galop vindt ze nog wel lastig en dat uit ze meestal in bokken, maar in ieder geval niet meer in staken.