Help! Hij is niet bang van verkeer maar toch erg onzeker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laziezo

Help! Hij is niet bang van verkeer maar toch erg onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:10

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven en zo kunnen helpen want ik weet niet meer hoe ik het aan moet pakken.

Mijn paardje Ziezo is totaal niet bang voor verkeer. Bussen, tractoren is geen probleem, maar dat ene bloemetje aan de kant van de weg.. Onwijs eng!

Ik loop elke dag met Ziezo aan de hand de zelfde route buiten, het is een rustige route van ongeveer 25 min. Dit doe ik al 2,5 jaar. Niets aan de hand tot ik erop ga zitten. Hij wordt dan in één klap super onzeker. Hij staat verstijft stil en doet af en toe kleine pasjes vooruit en dan staat hij weer stil of hij gaat achteruit. Wanneer hij echt niet wil helpt het nog wel eens om hem zelf achteruit te laten gaan en dan even later om te draaien. Hierdoor wilt hij wel eens vooruit gaan. Na een tijdje gaat het beter en stapt hij maar is wel continu aan het blazen, dit kan al door een gele bloem die tussen de paarse staan.
Met andere paarden erbij loopt hij ook klem achter een ander paard.

Belonen, ontspannen, boos worden, stukjes achteruit.. niets heeft echt zin.

Weten jullie nog iets wat ik kan doen om hem zover te krijgen, en hem ontspannen een buitenritje kan laten maken?

Maeve

Re: Help! Hij is niet bang van verkeer maar toch erg onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:12

Ik volg dit even, kende zelf zo'n paard. Ben heel benieuwd waar Bokkers mee komen!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:19

ik ga dit even volgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:26

Ben jij zelf ook gespannen? Misschien onbewust?

Praat je tegen hem?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:30

Hoe voel je, jezelf op zo'n moment? Ben je ontspannen? Hoe zit je? Voorover? Achterover? Knieën aangespannen? Hakken opgetrokken?

Dit klinkt typisch als een paard dat spanning opbouwt, en waarbij een schijnbaar klein dingetje voor een 'uitbarsting' kan zorgen. De truuk is om zo'n paard te laten kijken en nadenken, en vooral ook zelf de signalen tijdig aan te voelen. Zorg ervoor dat je zelf ontspannen en in control bent. (en daarmee bedoel ik niet de controle over je paard, maar de controle over jezelf en je eigen spierspanning. Aannemen van teugels en opbouwen van druk vanuit been of zit werkt vaak juist averechts. Concentreer je dus op een lage, rustige ademhaling en probeer met je lijf vooral zo min mogelijk te doen. Laat je benen rustig langs je paard hangen, zak ontspannen op je kont)

Vaak bouwt het paard voor die tijd al spanning op, maar omdat het geen kans krijgt om deze spanning af te laten vloeien worden kleine dingen al snel 'te veel'. Het afvloeien van spanning kan door stilstaan, laten kijken, even een plukje gras laten happen en dan pas weer wat stapjes dichterbij voor een paard dat rust haalt uit stilstaan, of juist door bewegen, voltes rijden in de buurt van het 'enge' ding en de volte steeds ietsje dichterbij laten schuiven voor een paard dat juist graag beweegt.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 04-09-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:34

Mijn net vierjarige geeft dit ook. Aan de hand zo volgzaam en niets is te gek. Erop durft hij het erf nog niet eens af. Ik ben nu begonnen met lange lijnen lopen buiten. Ik merk dat hij zelfstandiger wordt en voorop en op onzekere momenten kan ik naast hem komen lopen zodat hij weer vertrouwen krijgt. Ik verwacht hierbij na een paar weken er weer op te gaan en buiten rijden op te bouwen.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:38

mijn pony had dit ook

wij hebben toen bloemetjes in de wei gezet en dan maar zelf laten uitzoeken, het werkte wel :')

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:42

Die van mij doet het alleen het eerste stukje vlak bij huis. Daarna kan ik er op en kan ik verder rijden. Als er lopers of fietsers voorbij komen loopt ze er zo achter aan en hoef ik het eerste stuk niet te lopen. Heeft ze het ook als iemand mee loopt?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:46

Paard wat ik rij is ook erg onzeker als hij alleen op pad moet. Ik ga dus ook niet meer alleen met hem naar buiten want dat is gewoon niet erg leuk, hij schrikt dan van alles. Hij is overigens 20 jaar oud inmiddels dus ik denk dat er voor mij ook geen hoop meer is dat hij normaal gaat doen buiten. Hij is gewoon graag met soortgenoten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:49

Die van mij kan ook weleens stoppen of achteruit lopen, als ik dan omdraai en na 10 meter weer de 'enge' kant opga dan draaf ik daar direct aan en hou ik hem in draf. Zo komen we er wel langs. :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:05

Mijn paard was ook altijd zo, nu nog wel een beetje maar al wel veel en veel minder. Ze wil nog wel steeds ontzettend achter andere paarden kleven. Ze is aan de hand ook veel dapperder dan met mij erop. Vrachtwagens en trekkers geeft ze niks om, maar inderdaad dan ligt daar een flesje in de berm of staat daar ineens paarse heide in bloei wat natuurlijk levensgevaarlijk is :')

Uit je OP begrijp ik dat je paard vaak stil gaat staan en kijkerig is? Wat bij mijn paard hielp is lekker laten kijken en indien ze stil gaat staan dat gewoon laten gebeuren. Kwaad worden helpt toch niet en daar worden ze alleen maar meer onzeker van. Uiteindelijk worden ze het stilstaan wel zat en lopen ze gewoon door. Iedere keer zal die wachttijd korter worden en uiteindelijk lopen ze overal gewoon door. Het is ook een kwestie van steeds een stukje verder gaan, niet meteen een buitenrit van 10 km verwachten. Begin eens met je dagelijkse wandelrondje uit je OP, of zelfs nog een kleiner rondje. Dat geeft je paard vertrouwen.

Ik kwam zelf in het begin niet eens de dam af, en rij nu probleemloos buitenritten van 20 km. Het heeft even tijd nodig, maar het is echt zo mooi om een paard steeds zekerder van zichzelf te zien worden. :j

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:05

Eigenlijk zou je je paard is lekker aan het werk moeten zetten buiten. Is aan de hand natuurlijk lastig maar als mijn paard spanning op bouwt ga ik juist draven en laat ik haar werken.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:22

Als mijn paard iets eng vindt (een bosje, boomstam, paaltje, plastic tasje) dan moet hij -indien we in een veilige omgeving zijn- het object aanraken met zijn neus of een hoef. Ik probeer hem dan nieuwsgierig te maken voor het object, zodat hij er over na moet gaan denken. Dat neemt altijd heel veel spanning weg.

Je paard bezig houden vind ik ook een goede manier. Ik zal dan niet zomaar een stuk gaan draven, maar juist veel overgangen maken, achterwaarts en zijwaarts gaan. Door achterwaartse en zijwaartse bewegingen stimuleer je je paard weer om na te gaan denken over zijn eigen lichaam en de vragen die jij hem stelt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! :)

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:37

Dankjewel voor de tips allemaal. Qua spanning zit het met mij wel goed, ik doe juist niets en laat hem inderdaad zelf kijken en rustig worden. Ik heb totaal geen druk op de teugels of benen, de teugels hangen helemaal slap. Hierdoor krijg ik hem inmiddels al rustiger op wedstrijden.

Inderdaad laten kijken en dan zelf ervoor zorgen dat hij verder loopt.. maar als je 10 minuten (letterlijk) stilstaat, ga je wel denken hoelang hij dit nog volhoud. In draf zetten werkt ook niet want als hij weer wat ziet is het bam.. en hij staat stil.

Ik blijf het inderdaad maar proberen en wachten tot hij zelf doorloopt als hij iets engs ziet. Maar wat zeggen jullie.. elke dag proberen, of in iedergeval iets van 4 a 5x per week, of 1x per week doen?
Ik denk zelf dat als hij het elke dag ziet het vanzelf "normaal"word voor hem om naar buiten te gaan. of zal het averechts werken?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:39

Heb je al bach druppels geprobeerd? Schijnt erg goed te werken. Paar druppeltjes op een broodje oid en voeren :)

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:46

De druppels niet, hij krijgt wel magnesium. Want dat moet ik er misschien wel bij vertellen.. Hij is snel erg fris en schrikachtig en maakt zich snel erg druk, ook op wedstrijden, en dat is wel vele malen minder door de magnesium moet ik zeggen.

O en dat schiet me te binnen, Wanneer hij op het gras loopt of op ruiterpaden, en in een bosachtige omgeving durft hij wel alleen te lopen en blijft hij ook lopen. Zou het dan op open vlaktes en asfalt enger zijn voor hem? dat hij minder bescherming voelt ofzo?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:52

Magnesium werkt minder snel.. Dus je zou kunnen proberen om hem die druppels nog te voeren?

Is er voor jezelf ook een verschil tussen gras/ruiterpaden en de weg?

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:57

Ja, mijn paard loopt ook veel liever in een bos dan langs de weg. Dan kan het gevaar voor zijn gevoel niet van alle kanten komen en focust hij zich gewoon op het pad voor zich.

Als ik jou was zou ik hem veel opdrachten geven tijdens het buiten rijden of wandelen en dit ook regelmatig doen. Hoe vaker je iets herhaalt, hoe gemakkelijker het wordt.

Take the time it takes, so it takes less time! +:)+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:02

Er zijn nu eenmaal paarden die dat hun hele leven houden.
Ook al rijd je hem op de goede manier .
Ik hoop voor je dat je er wat aan kunt doen, het klinkt zo bekent maar ik ken er niet 1 bij wie het helemaal over is gegaan.
blijf ook even volgen.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:03

Voor mij is er geen verschil of ik in het bos rijd of in de polder, Maar wat Larakuhr zeg ziet ik wel wat in.. het is open dus meer kanten om in de gaten te houden of er gevaar komt.

En Berdien85. De magnesium krijg hij elke dag dus dat verminderd al de gevoeligheid van de prikkels maar de druppels kan ik er wel bijgeven, maar werken die zo snel? want dan kan ik dat nog extra geven misschien voor we naar buiten gaan

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:09

Mijn 4-jarige word juist onzeker als ik het haar zelf laat uitzoeken, mss is dat het probleem? Als ik de mijne met iets meer druk rijd durft ze overal langs.
Succ6 ermee

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:40

Inderdaad Lady62, het ene paard zal veel gemakkelijker over zulke angsten heenkomen dan de ander en sommigen zelfs helemaal niet. Ik merk ook een duidelijk verschil daar in tussen mijn twee paarden. En het blijft natuurlijk altijd een vluchtdier. Maar gelukkig zijn er genoeg oefeningen die je kunt doen waardoor je het veilig de weg op gaan kunt trainen :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:12

Maar soms sta je dan dus wel 10 minuten stil voor iets engs? Ik denk dat na die 10 minuten (of eigenlijk al na een paar minuten) die spanning toch wel wat weggenomen is en je wel door kunt?

Ik heb sinds kort een zweepje mee als ik ga rijden. Mijn merrie was ook vooral op de weg heel onzeker, en ging gewoon stilstaan en reageerde niet op been. Als ik met iemand samen reed, moest ze daar dan echt achter gaan plakken. Daar had ik geen zin meer in en ik wilde ook alleen weg kunnen, dus een zweepje mee als verlengde van mijn arm voor wat extra aanmoediging. Soms gaan we dan zigzaggend over de weg, want dan blaft er links een hond, dan rechts is een boomstam, dan weer links een gekke brievenbus, maar ze loopt wel door. Ik vind dat ze zich niet zo moet aanstellen, ze ziet die dingen elke dag :) In het bos ook nog wel dat de plassen ineens eng zijn, of zoals gisterochtend was de witte dauw op de heide ook spannend. Maar omdat ik een paar keer heb gehad dat ze omdraaide en weg wilde rennen na iets engs te hebben gezien, heb ik nu gewoon besloten dat we er normaal langs gaan en niet meer stil gaan staan. Als we draven en zij ziet in de verte al iets, verkleint ze haar pas al. Dat is het moment dat ik juist wat meer aanmoedig en haar in draf hou. Ze mag best kijken en wat snuiven, maar gewoon doorlopen kan ook. Inmiddels gaat het al steeds meer ontspannen buiten en hoef ik het zweepje ook niet te gebruiken. Ik ben er gewoon op voorbereid dat ze af en toe eens een stap naar links of rechts doet als er opeens iets engs in beeld is, maar doorlopen doet ze wel.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:07

ja Chouchou ik sta letterlijk vaak meer als 10 min stil! en er is geen beweging in te krijgen en zowel dan is het boos achteruit en steigeren.. dus dat schiet ook niet op. Op de zweep wordt hij oop snel boos, dat werkt ook niet.

Ik ga eens proberen om elke dag een stukje buiten te doen, gewoon dezelfde route steeds, en dan wachten tot hij ontspant en dan verder gaan. Ik ga proberen dit twee weken vol te houden, kijken of het resultaat geeft! Ik zal jullie wel op de hoogte houden!

en nieuwe tips of ideeën zijn welkom!

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:20

ik herken je probleem, ik heb zelf 2 merries en ene is ook erg bang en onzeker buiten. ik wandel nu veel met ze en normaal loopt de niet angstige voorop en ik wissel het nu steeds vaker om. ik laat dan de angstige merrie voorop lopen zodat ze eraan went en steeds zekerder wordt. Werkt bij mij best goed moet ik zeggen.