Paard wil de wei niet uit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mikzel

Paard wil de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:17

Ik kan mijn paard niet alleen uit de wei halen. Als ze achter een ander paard aankan of als er iemand achter d'r loopt die dr af en toe even op dr kont tikt, is het geen probleem. Maar als ik in mijn eentje ben verzet ze geen stap.
Ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet. Als ik d'r met mijn touwtje een tik geef tegen dr kont draait ze alleen maar met haar kont weg (wat heel begrijpelijk is). Haar mee proberen te trekken heeft al helemaal geen zin. Lokken met snoepjes helpt ook niet. Ik beloon haar altijd gelijk als ze een stap vooruit doet, spanning van het touw, een klopje op dr hals en een stukje brood of appel ofzo. Het werkt alleen allemaal voor geen meter. Wat moet ik doen?!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:20

Kan je geen hulp krijgen van een lesgeefmens of ervaren stalgenootjes? Ik zou grondwerk met het paard gaan doen, maar wel onder begeleiding, zodat je zelf leert zien wat werkt en wat niet (en waarom). Het heeft veel met lichaamstaal en denkkracht te maken.

xxkimxx96

Re: Paard wil de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:53

ik dacht ook direct aan grondwerk. weet niet of ik het zo moet zeggen maar klinkt alsof je paard het niet genoeg vertrouwd om enkel met jou de wei uit te gaan....? grondwerk versterkt de band tussen jou en je paard namelijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:33

Je paard heeft het goed voor elkaar! Lekker in de wei! Het is duidelijk, dat ze op dit punt geen leiding van jou accepteert. Doet ze dat wel in andere situaties?
Wat doe je in andere situaties anders? Of heeft zij steeds de leiding?
Je kunt met grondwerk veel doen, maar besef, dat alles wat je met je paard doet als je er niet op zit, grondwerk is. Neem daar les in. Dat is echt belangrijk. Je leert over lichaamstaal, leiderschap, vertrouwen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:36

En als je nou gewoon druk op het touw houdt (desnoods gewoon doet alsof je doet touwtrekken), blijft ze dan staan, sleurt ze jou achteruit, of wat? In het eerste geval zou ik namelijk gewoon een keer engelengeduld hebben en wachten tot ze de druk zat is en een stap naar voren zet. Het klopt dat je de eerste keer uren bezig kan zijn, het elke stap moet herhalen, maar heus, na een paar keer gaan ze het snappen en zal ze zodra jij druk zet al naar voren gaan. Als ze bij druk achter stiert en jou meesleurt heb je even een tweede persoon nodig voor begrenzing van achteren. Hoe dan ook, niet om het probleem heen draaien door een ander paard mee te nemen, het is wel duidelijk dat jullie met zn tweeën ergens aan moeten werken...

De aanhouder wint, al duurt het soms wat langer dan even :D

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:01

Als mijn paard niet mee wil lopen naar de uitgang, draai ik haar 180 graden om, loop een stukje en draai weer naar de uitgang. Gaat ze weer staken, gewoon weer omdraaien, net zolang tot ze gewoon met je meeloopt. Zo krijgt ze niet haar zin dat ze stil mag staan wanneer ze dat wil, maar moet ze in beweging blijven. Haar gedrag (het staken) maak ik zo voor haar onaangenaam. De eerste dag moet je het wat vaker herhalen, maar nu probeert ze het af en toe nog een keer en na 1 keer draaien weet ze genoeg en loopt braaf achter mij aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:15

Het paard is duidelijk: de wei is een stuk aantrekkelijker als wat jij te bieden hebt. Hard, maar de waarheid.

Neem eens de tijd om met je paard in de wei te zijn. Gewoon lekker erbij zitten, af en toe een aai geven, en weer weg lopen. Zorg er daarnaast voor dat je gaat grondwerken om de band te verbeteren en om te zorgen dat je paard je durft te vertrouwen en de leiding aan jou over laat. Zorg er daarnaast ook nog voor dat wat je met je paard gaat doen ook echt leuk voor je paard is, of in ieder geval in veel gevallen leuk is voor je paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:21

Gaat ze wel achterwaarts als je dit vraagt? Dan net zo lang achterwaarts zetten tot ze het zó zat is, dat ze vanzelf wel heel erg graag voorwaarts wil. En dan nóg een stukje achterwaarts.

Die tactiek wil ook nog wel eens werken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 01:13

JoyCiej007 schreef:
Gaat ze wel achterwaarts als je dit vraagt? Dan net zo lang achterwaarts zetten tot ze het zó zat is, dat ze vanzelf wel heel erg graag voorwaarts wil. En dan nóg een stukje achterwaarts.

Die tactiek wil ook nog wel eens werken.

Die tactiek werkte bij mij niet, had zo'n eigenwijze driftkikker die dan gewoon omhoog kwam, en als je door vraagt zich gerust achterover liet vallen.

mikzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 15:33

Ik ben al begonnen met grondwerk, nu moet het zijn vruchten nog afwerpen (;
Wat ik vooral heel raar vind is dat ze zodra ze uit de wei is alles doet wat ik van haar vraag en ze me zonder problemen volgt. Ik neem de laatste tijd vaak iemand mee, maar er zijn ook vaak momenten dat er niemand is of dat ze geen tijd hebben om mee te gaan. Het achterwaarts lopen zal ik ook eens proberen. Ik hoop dat het vanavond wat beter gaat. (:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:44

Als variatie op het achterwaarts kan je natuurlijk ook je paard omdraaien en hem achterwaarts de wei uit laten gaan

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:53

Met een leadrope (lange stevige touw) rondjes draaien ACHTER de kont. Je staat zelf naast het paard en maakt dus draaiende beweging richting paardenkont. Hoe meer je naar achteren richt, hoe beter dat het werkt. Opdrijven dus. Zodra het paard loopt, stop je met draaien. Je neemt dan de druk weg. Werkt als een tierelier, succes.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:11

Als mijn merrie niet mee wil lopen dan moet ik er voor zorgen dat ik naast haar blijf staan. Als je voor haar gaat staan dan rem je juist af. Ik gebruik een zweepje op de zelfde manier als EvelienKiss een leadrope gebruikt. Achter haar kont een drijvende beweging maken en als ze niet luistert dan krijgt ze een tikje. Luistert ze wel, dan meteen ontspannen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:25

Touw achter de billen zoals bij een passoa , wil nog wel eens helpen.
En verder zorgen dat jij de leider wordt ipv je paard.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:28

Angela schreef:
Het paard is duidelijk: de wei is een stuk aantrekkelijker als wat jij te bieden hebt. Hard, maar de waarheid.

Neem eens de tijd om met je paard in de wei te zijn. Gewoon lekker erbij zitten, af en toe een aai geven, en weer weg lopen. Zorg er daarnaast voor dat je gaat grondwerken om de band te verbeteren en om te zorgen dat je paard je durft te vertrouwen en de leiding aan jou over laat. Zorg er daarnaast ook nog voor dat wat je met je paard gaat doen ook echt leuk voor je paard is, of in ieder geval in veel gevallen leuk is voor je paard.

Dat geldt voor het grootste deel van de paarden denk ik :) wat is er nu lekkerder dan met vrienden in de wei staan.

Als je handig bent met een wat langere dressuurzweep zou ik haar daarmee achter je eigen rug langs op haar kont tikken zodra ze het in dr hoofd haalt om stil te gaan staan. Desnoods de eerste keren iemand rechts naast de bil zetten die gelijk laat weten dat wegdraaien niet helpt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:12

Toch iets strenger zijn ts.
Zoals GJ9 ook al zei neem een lang zweepje mee om je paard daarmee voorwaarts te krijgen.
Niet om echt mee te slaan he maar gewoon om duidelijk te zeggen dat je paard gewoon moet luisteren...punt!
Verder letterlijk geen woorden aan vuil maken en pas belonen met stem/lekkers als ze de wei helemaal uit is.
Paarden zijn slim vergeet dat niet en voor je het weet hebben ze zich iets aangeleerd en soms werkt het ook nog hahaha.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:42

funnyhorses schreef:
Zoals GJ9 ook al zei neem een lang zweepje mee om je paard daarmee voorwaarts te krijgen.
Niet om echt mee te slaan he maar gewoon om duidelijk te zeggen dat je paard gewoon moet luisteren...punt!
Verder letterlijk geen woorden aan vuil maken en pas belonen met stem/lekkers als ze de wei helemaal uit is.
Paarden zijn slim vergeet dat niet en voor je het weet hebben ze zich iets aangeleerd en soms werkt het ook nog hahaha.

Wat moet ze dan met die zweep doen, kriebelen? 'tikjes' geven? Denk je echt dat zo'n paard daarvan onder de indruk is? Ik snap dat niet zo goed; je moet hem gebruiken om paard 'voorwaarts' te krijgen zeg je, niet om te slaan maar om duidelijk te maken dat hij 'gewoon moet luisteren'. ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:39

JoyCiej007 schreef:
funnyhorses schreef:

Wat moet ze dan met die zweep doen, kriebelen? 'tikjes' geven? Denk je echt dat zo'n paard daarvan onder de indruk is? Ik snap dat niet zo goed; je moet hem gebruiken om paard 'voorwaarts' te krijgen zeg je, niet om te slaan maar om duidelijk te maken dat hij 'gewoon moet luisteren'. ?

Er is een verschil tussen SLAAN en tik geven!
Nee niet kriebelen maar gewoon een tik geven volstaat dan daar hoef je niet voor TE SLAAN!
Echt slaan doen alleen gefrustreerde mensen die niet verder nadenken dan hun neus lang is.
Snap je het nu? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:22

Ik snap het in ieder geval niet :+
Maargoed, TS moet zelf maar bekijken wat haar aanspreekt om te proberen. Ik heb mijn merrie eens geprobeerd de trailer op te slaan (of tik geven zoals mij was gezegd), keer daarop ging ze helemaal niet meer.

Uit de wei halen moet iets positiefs worden, dus ook eens mee voor alleen een bakje voer of borstelbeurt, kan me voorstellen als dier (bijna) altijd aan het werk moet dat ze dan niet meer mee wil.

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:36

Vooral consequent zijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:39

Haal je haar alleen de wei uit om te rijden of ook wel eens gewoon voor een knuffel en bv wat wandelen of zo. Er zijn paarden die heel snel doorhebben dat ze er alleen uitgehaald worden als er gewerkt moet worden en vertikken dan om mee te lopen.