Hoe lang zou een cap betrouwbaar blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Hoe lang zou een cap betrouwbaar blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 00:24

Heel idioot, had er zelf nooit over na gedacht of bij stil gestaan. 1 van onze gasten vroeg mij, heb je op de caps ook van die stickers zitten zoals motorhelmen die verkleuren? aan de hand van de verkleuring kun je zien of de buitenkant nog goed is. op geen enkele cap is zo'n sticker te vinden, en het zijn nu niet van die caps van een paar 10tjes.

Goh nooit over na gedacht. Hier brandt het zonnetje natuurlijk extra hard op een cap en heel logisch dat het kunststof dan eerder op is dan in NL. Ik heb zelf een casco cap waar ik heel zuinig op ben, maar die is inmiddels toch wel 3 jaar oud. Aan de buitenkant niks te zien maar die man had wel een punt. Het kan natuurlijk broos worden door de zon.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:08

Hmmm, een goed punt. Ik heb niet anders geleerd dan "cap vervangen na een val of harde klap", omdat er dan binnenin haarscheurtjes kunnen zijn ontstaan die de cap minder betrouwbaar maken. De schokdemping is dan onvoldoende geworden voor een volgende val/klap, waardoor de kans op hersenletsel groter is.

Ook heb ik regelmatig gehoord dat je een cap ook sowieso "na een aantal jaren van intensief gebruik" moet vervangen omdat de harde binnenschaal door invloeden van buitenaf (zoals hoge temperaturen/regen) minder betrouwbaar wordt. Bovendien treed bij intensief gebruik natuurlijk materiaalmoeheid toe, zoals met alle producten in principe gebeurd.
Maar wat dat aantal jaren dan moet zijn bij een cap...geen flauw idee -O- ...

amintah

Re: Hoe lang zou een cap betrouwbaar blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:10

Ik dacht dat je hem zeker om de 4-5j moest vervangen om de veiligheid te garanderen..

Zelfs met mijn moto-helm hou ik me daar ongeveer aan (tenzij ik een heel jaar hem niet heb gebruikt door te slecht weer :P )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:33

idd 5jaar houd ik altijd aan

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:39

Om die reden wordt ook gezegd dat je een cap beter niet in de auto bewaart omdat het in de auto regelmatig (bloed) warm wordt als hij in de zomer in de zon staat.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:41

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:52

3 tot 5 jaar afhankelijk van hoeveel je hem draagt, voor een Charles Owen:

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:54

Trouwens een goede voor als je een nieuwe helm koopt. De productie datum staat op het label. Als er een verkleurde hem uit de etalage uit de volle zon .. Enzovoorts.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:26

ik heb idd geleerd van na een harde val vervangen

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 21:38

Dat als een cap stuitert met of zonder hoofd erin is uiteraard logisch.... ook na 3 tot 5 jaar intensief gebruik vervangen. Maar hoe hard zou het gaan met de zon hier in vergelijking met NL? Waarom zit er op een cap niet zo'n motorhelm sticker?!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:47

Pfoe! Ik heb mijn cap al wel 13 jaar. := Maar ik ben nog nooit hard gevallen dus die van mij zou het nog wel prima doen ga ik van uit. :j

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:01

Ik heb geen idee.. ik denk zelf na een val of iets dergelijks, maar voor de rest eigenlijk niet.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:04

Ik heb mijn cap 8 jaar gehad wel paar keer mee gevallen maar nooit een beschadiging gehad krijg nu morgen wel een nieuwe want er zijn zoveel leuke uit maar mijn cap was prima

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:09

Ik ga echt níet elke 3 tot 5 jaar mijn cap vervangen. Als ik hard val, ja, absoluut, mar gelukkig is dat nog niet met cap gebeurt lol.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:23

Ik volg...
Mijn zoon rijd nu met mijn cap die ouder is dan mijn zoon. Ik dacht ook altijd na harde val, hij heeft jaren ongebruikt in dte zolderkast gelegen. Misschien toch eens tijd voor een nieuwe, maar deze zit hem wel lekker..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:42

Nou ik ga toch echt niet iedere 5 jaar mijn cap vervangen. Ik heb een Pikeur GPA en dat ding was EUR 400 ben er ook nog nooit mee gevallen .... ik mag toch hopen dat hij nog goed beschermt. In de winkel zullen ze wel zeggen dat hij vervangen moet worden, verkopen ze ook weer wat!

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:59

Charles owen zegt in dat filmpje dat het schuim dat de klap moet breken, veroudert door zweet en warmte. Het verliest dan zijn beschermende werking.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:10

Na een hele harde val zou ik je cap toch even controleren bij een ruitersportzaak.
Maar ik gok op 4/5 jaartjes?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:41

Ik vraag me dus ook af of een dure cap ook een betere / veiliger cap is. Ik heb een dure GPA die ik eigenlijk niet om de 5 jaar wil vervangen (puur vanwege het kostenaspect) maar ik heb wel een cap op voor de veiligheid. Misschien beter iedere 3 jaar een nieuwe cap van een goedkoper merk? Maar is deze dan net zo goed????? Of betaal je vooral voor het merk???

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:55

Het advies is tegenwoordig om iedere 2 jaar je cap te vervangen. Er moeten immers genoeg caps verkocht worden :')

Ik adviseer meestal om na een harde val op de cap, deze te vervangen. Sowieso als de cap kraakt is het niet goed, dan kun je hem ook beter vervangen.

Een dure cap hoeft niet per definitie veiliger te zijn, alle caps die vandaag de dag in de winkels liggen zijn CE EN 1384 goedgekeurd, de plastic cap van 30 euro voldoet aan die norm, en de cap van 500 euro voldoet aan die zelfde norm.
Het zit hem dan vooral in de gebruikte materialen en de techniek welke het draag comfort verhogen.
En uiteraard betaal je ook nog voor het merk, en de foto van Anky op de doos.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 12:10

Ik ben zelf nog nooit gevallen met mijn cap, en ook is de cap zelf niet ergens vanaf gevallen. Dus dat moet helemaal in orde zijn. Ik vraag mij meer af hoe sterk het plastic blijft met minstens 2,5 maand dagelijks een aantal uur zomer zon. Ik heb een Casco Mistral, ik zie zo niet dat de kleuren fletser zijn geworden.

Rockefeller0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:08

Als ik dit zo lees word het voor mij ook maar eens tijd om een nieuwe aan te schaffen... :o