Ik zit een beetje te twijfelen, mijn pony is erg gevoelig voor eczeem en er zijn bij mij in het weiland nog aardig veel van die vliegjes. Ze heeft de hele zomer onder een rambo sweet itch hoody opgestaan en geen enkele keer jeuk gehad, heel fijn natuurlijk! Nu heb ik een 0 grams regendeken gekocht zonder hals voor het vieze weer en zit ik te twijfelen, de ene keer regent het hier erg en staat ze dan 24/7 in de wei onder een zeiknatte deken en de andere keer zijn er weer veel vliegjes en schijnt de zon, ik heb geen tijd om de hele tijd van deken te wisselen
Wat moet ik nu doen?:
- regendeken om voor de regen en kans om op haar hals en buik weer gestoken te worden - eczeem deken omhouden en dan als t gaat regen kletsnat staan
Mijn beide haflingers staan momenteel nog gewoon onder hun eczeemdeken. Ik heb ooit de fout gemaakt om te vroeg de dekens er af te halen en dat heeft toen voor heel wat jeuk gezorgd, dus dat doe ik niet meer.
Mijn merries hebben wel altijd wat te knabbelen en kunnen binnen gaan staan mochten ze dit willen. Ze hebben ook bijna nooit last van de koude.
Je zou eventueel je regendeken gewoon over je eczeemdeken kunnen leggen op natte dagen, zeker als het een ongevoerde is. Dan hoef je niet te kiezen
Ja idd, die laatste optie lijkt mij ook een goeie, gewoon beide dekens. En anders bij een regendag de regendeken, wordt er ook zon verwacht de eczeemdeken, als er een bui komt droogt het wel weer gauw op.
silmitan
Geplaatst: 30-08-14 09:53
Eczeemdeken. Een paard heeft in principe in dit jaargetijde geen last van regen of kou. Jeuk daarentegen is vreselijk.
In ieder geval de eczeemdeken niet af doen. Desnoods regendekentje er overheen, maar dat zou ik alleen doen als de temperaturen onder de 15 graden zijn en blijven. Daarboven wordt het al snel te warm en dan droogt de eczeemdeken zelf wel weer, dat is geen ramp.
Eczeemdeken heb ik weer omgedaan, paard had na een dag al de hele manen eraf geschuurt. Stalhouder had besloten dat het er wel weer tijd voor was hem af te doen. En bedankt kan weer een paar weken smeren. Maargoed. Eczeemdekens drogen vrij snel en mijn paard is liever nat dan vol met jeuk.
Het stikt nog van de vliegjes. Dus zeker de deken nog niet af nu. Dit weekend wordt het weer rond de 20 graden...
Oretha
Geplaatst: 16-10-14 06:36
Ik hou de eczeemdeken altijd op tot december. Mijn pony heeft nu weer veel last van jeuk, dus de deken gaat niet af. Ze is ook geschoren, dus ik doe over haar eczeemdeken gewoon een regendeken.