Sinds vorig jaar krijgt mijn ruin een ongevoerde regendeken op wanneer het regent. Hij heeft normaal wintervacht aangemaakt dus als het niet regent is hij bloot.
Het was even puzzelen wanneer hij wel of niet een deken moest hebben, ik ben ermee begonnen toen ik op een dag in november, toen het de hele dag geregend had, mijn paard aantrof met een ingetrokken rug. Hij rilde niet maar was duidelijk echt niet lekker. Gezien de zachte (en dus natte
) winter heeft hij bijna de hele winter die deken gedragen en in maart, toen hij hersteld leek van een blessure, liep hij als een zonnetje. Wat hij in eerdere jaren in het voorjaar niet deed. Hij was afgelopen voorjaar duidelijk minder stijf. Hij heeft een chronische blessure aan zijn ene schouder, ik heb het idee dat hij daar minder last van heeft als hij droog blijft (en hij krijgt natuurlijk ook een supplement en hij wordt regelmatig losgekneed en heeft aangepast werk enzo) Hij is 15 jaar en hij is een IJslander. Bij regen blijft hij stoïcijns buiten staan, hij vindt het geluid van de regen op het dak van de schuilstal eng. Hij schuilt soms wel onder bomen.
Het criterium lijkt te zijn dat regen op zich oké is als het een bui is, en het niet koud is. Waterkou nekt 'm. Dus naar mijn idee speelt de temperatuur van de lucht mee. En daarnaast de duur van de regen, hoewel daar natuurlijk een verband ligt. Bij een regenfront van een paar uur koelt de lucht natuurlijk ook af.
Afgezien van bij waterkou krijgt hij ook een deken op bij neerslag + harde wind. En bij vrieskou of een zomerse bui blijft hij bloot.