Gevoelige rug na regen - wanneer regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Gevoelige rug na regen - wanneer regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:26

Ik heb mijn paard de afgelopen 2 winters zonder deken laten staan, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Het is een 14 jarige merrie en dat is de afgelopen 2 jaar prima gegaan. Ze is nu verhuisd en is erg gevoelig op haar rug na regen. Ze staat in de zomer onder een vliegendeken omdat ze erg veel last van de mugjes heeft en heeft onder een bucaz Buzz-off rain. Ze heeft de vliegendeken niet meer nodig, maar zodra het aardig regent is ze weer zo gevoelig op haar rug. Ze staat nu nog 24/7 op de wei met bomen om onder te schuilen en hooi. Van de winter komt ze in de 'bak' met 2 stallen te staan waar ze kan schuilen.
Ik wil haar het liefst zonder deken hebben maar ze staat nu toch onder een regendeken. Nu weet ik niet zo goed hoe ik het met de dekens moet doen deze winter. Als het regent een regendekentje op, maar wanneer regent het zacht genoeg om de deken af te laten, of altijd op?
En met alleen een regendeken krijgt ze natuurlijk een hele dikke vacht die weer lastig droogt voordat de deken weer op kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:37

Sinds vorig jaar krijgt mijn ruin een ongevoerde regendeken op wanneer het regent. Hij heeft normaal wintervacht aangemaakt dus als het niet regent is hij bloot.

Het was even puzzelen wanneer hij wel of niet een deken moest hebben, ik ben ermee begonnen toen ik op een dag in november, toen het de hele dag geregend had, mijn paard aantrof met een ingetrokken rug. Hij rilde niet maar was duidelijk echt niet lekker. Gezien de zachte (en dus natte >;) ) winter heeft hij bijna de hele winter die deken gedragen en in maart, toen hij hersteld leek van een blessure, liep hij als een zonnetje. Wat hij in eerdere jaren in het voorjaar niet deed. Hij was afgelopen voorjaar duidelijk minder stijf. Hij heeft een chronische blessure aan zijn ene schouder, ik heb het idee dat hij daar minder last van heeft als hij droog blijft (en hij krijgt natuurlijk ook een supplement en hij wordt regelmatig losgekneed en heeft aangepast werk enzo) Hij is 15 jaar en hij is een IJslander. Bij regen blijft hij stoïcijns buiten staan, hij vindt het geluid van de regen op het dak van de schuilstal eng. Hij schuilt soms wel onder bomen.

Het criterium lijkt te zijn dat regen op zich oké is als het een bui is, en het niet koud is. Waterkou nekt 'm. Dus naar mijn idee speelt de temperatuur van de lucht mee. En daarnaast de duur van de regen, hoewel daar natuurlijk een verband ligt. Bij een regenfront van een paar uur koelt de lucht natuurlijk ook af.

Afgezien van bij waterkou krijgt hij ook een deken op bij neerslag + harde wind. En bij vrieskou of een zomerse bui blijft hij bloot.

Hubbels

Re: Gevoelige rug na regen - wanneer regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:40

Ik zou inderdaad zeker een dun dekentje op doen.
Helaas wordt je paard er niet jonger op en waterkou maakt het er niet fijner van.
Het was van de week al best fris, s'nacht zo'n 5 graden brrrrr

Tivara

Re: Gevoelige rug na regen - wanneer regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:04

Ik heb inderdaad besloten dat ze nu een regendeken op krijgt en ik kijk of dat ze die standaard op krijgt of dat ik nog blijf wisselen met erg slecht weer. :)