Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
8nnemiek schreef:Mijn ruin dekt ook als merries zich aandringen. Nooit problemen mee gehad hoor. Hij was heel voorzichtig en heeft nooit blessures veroorzaakt of dekens kapot gemaakt. Maar voor hem zelf heb ik hem wel een tijdje in een aparte wei gezet met alleen maar ruinen.
Hebben jullie geen mogelijkheid om de weides te verdelen in een gemengde weide en een 'vrijgezellenweide' bijvoorbeeld?
friesam schreef:8nnemiek schreef:Mijn ruin dekt ook als merries zich aandringen. Nooit problemen mee gehad hoor. Hij was heel voorzichtig en heeft nooit blessures veroorzaakt of dekens kapot gemaakt. Maar voor hem zelf heb ik hem wel een tijdje in een aparte wei gezet met alleen maar ruinen.
Hebben jullie geen mogelijkheid om de weides te verdelen in een gemengde weide en een 'vrijgezellenweide' bijvoorbeeld?
dat is helaas het nadeel van deze stal. De paarden gaan in groepen naar buiten zoals ze in de stallen staan. En deze ruin staat bij mij in de rij.
Echte klojo's worden nog wel eens tussen de manegepaarden gezet maar tot nu toe ben ik de enige met schade. En het handmatig tussen de manegepaarden zetten kost meer tijd nu gaan ze los naar buiten en binnen.
Als mijn merrie niet hengstig is slaat ze wel van zich af maar als ze hengstig is staat de ruin in kwestie de hele dag achter haar (ze zoekt het niet eens zelf op). Hij is serieus opdringerig en als ik haar uit de wei wil halen vliegt hij me aan en ben ik blij dat ik een halstertouw bij heb om hem bij me weg te houden (met musketon kant)
) Ziektes kan je aandragen. Kosten van DA vanwege beschadiging en ziekte. En denk dan aan merrie vuil en krijgt baarmoederontsteking. En die voor die kosten opdraait, aangezien de groepen gemengd zijn.
van hun ruin schoonmaken en ken genoeg voorbeelden van ontstekingen bij de merrie als gevolg van springende ruinen om nog maar te zwijgen over blessures en deken leed.
ellenlouise schreef:Nou Armaris, jij reageert wel heel fel zeg. Als ik jouw reactie zo lees hadden de paarden er geen problemen mee?
Ik zou er niet zo'n probleem van maken. Prima dat de paarden in een gemengde kudde naar buiten gaan! Mijn merrie zou ook niet alleen bij merries willen staan. Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor. En ts, dat je paard een lange rug heeft hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Of is de ruin in kwestie veel groter dan je merrie? Daarnaast is zo'n hengstigheid met een paar dagen weer bekeken.
Als een merrie niet wil, laat ze dat wel merken![]()
Vroeger had ik zelf een ruin die mijn eigen merrie (echt) dekte en volgens mijn dierenarts hoefde ik me geen zorgen te maken. De ruinen lopen een groter risico dan de merries.
Gun je paard een sexleven zou ik zeggen
Helaas een vriendin niet.Molfre schreef:En bijvoorbeeld hertshoornolie op de aanzet van de staart/schoft? Dit heb ik ook wel zien werken.
Mijn ruin is ook een vervent dekhengst, maar hij is voorzichtig en zijn merries dringen zich op, dan zou ik het niet zo'n probleem vinden. Maar dit klinkt niet als redelijk.
De kosten van de dekens zou ik proberen te delen met de eigenaar van de ruin.