"dekkende ruinen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

"dekkende ruinen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:45

Mijn paard staat al zo'n 8 jaar op de zelfde pensionstalling.
Ik wil hier liever niet weg ivm vrienden daar, fijne stal en leuke uitrijmogelijkheden.

Paarden staan in groepen van 10-15 paarden buiten (gemend merries en ruinen)

Nu de 2e keer in 8 jaar een ruin in de kudde van mijn merrie die springt

De 1e keer beet de ruin ook, werd deze binnen gehouden ivm gewonde merries en de klant is vertrokken.

Deze nieuwe ruin is van echt een vaste klant (gaat dus niet vertrekken)
De ruin springt maar bijt niet.

Maar mijn merrie heeft een vrij lange rug en dit springen geeft blessures. Ook krast hij met zijn ijzers langs de achterbenen van mijn merrie en dit geeft wondjes (tot nu toe kleine)
Verder draagt mijn merrie een zomer of vliegendeken in de zomer tegen het verbranden en de laatste 3 maanden heeft het al 3 dekens gekost.

Heb dit verschillende keren aangekaart bij de pension eigenaar (zelfs foto's als bewijs)
Soms haalt hij de ruin eruit als ik het weer eens meld.
Hij heeft met de eigenaar van de ruin gepraat (zonder resultaat)
Verder gebeurt er weinig, als mijn merrie hengstig is maak ik me echt zorgen om haar. Hij springt ook op andere merries maar die eigenaren maken zich niet zo druk.

8nnemiek

Re: "dekkende ruinen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:49

Mijn ruin dekt ook als merries zich aandringen. Nooit problemen mee gehad hoor. Hij was heel voorzichtig en heeft nooit blessures veroorzaakt of dekens kapot gemaakt. Maar voor hem zelf heb ik hem wel een tijdje in een aparte wei gezet met alleen maar ruinen.
Hebben jullie geen mogelijkheid om de weides te verdelen in een gemengde weide en een 'vrijgezellenweide' bijvoorbeeld?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:53

Er zijn best veel ruinen die dit doen hoor. Ik heb twee ruinen gehad die wel eens in een gemengde groep stonden en die deden het allebei. Eigenaar van de ruin kan er niets aan doen. De pensionhouder moet zorgen voor een juiste indeling van de groepen. Sommige paarden kan je nu eenmaal niet goed bij elkaar zetten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:53

8nnemiek schreef:
Mijn ruin dekt ook als merries zich aandringen. Nooit problemen mee gehad hoor. Hij was heel voorzichtig en heeft nooit blessures veroorzaakt of dekens kapot gemaakt. Maar voor hem zelf heb ik hem wel een tijdje in een aparte wei gezet met alleen maar ruinen.
Hebben jullie geen mogelijkheid om de weides te verdelen in een gemengde weide en een 'vrijgezellenweide' bijvoorbeeld?

dat is helaas het nadeel van deze stal. De paarden gaan in groepen naar buiten zoals ze in de stallen staan. En deze ruin staat bij mij in de rij.

Echte klojo's worden nog wel eens tussen de manegepaarden gezet maar tot nu toe ben ik de enige met schade. En het handmatig tussen de manegepaarden zetten kost meer tijd nu gaan ze los naar buiten en binnen.

Als mijn merrie niet hengstig is slaat ze wel van zich af maar als ze hengstig is staat de ruin in kwestie de hele dag achter haar (ze zoekt het niet eens zelf op). Hij is serieus opdringerig en als ik haar uit de wei wil halen vliegt hij me aan en ben ik blij dat ik een halstertouw bij heb om hem bij me weg te houden (met musketon kant)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:00

friesam schreef:
8nnemiek schreef:

dat is helaas het nadeel van deze stal. De paarden gaan in groepen naar buiten zoals ze in de stallen staan. En deze ruin staat bij mij in de rij.

Echte klojo's worden nog wel eens tussen de manegepaarden gezet maar tot nu toe ben ik de enige met schade. En het handmatig tussen de manegepaarden zetten kost meer tijd nu gaan ze los naar buiten en binnen.

Als mijn merrie niet hengstig is slaat ze wel van zich af maar als ze hengstig is staat de ruin in kwestie de hele dag achter haar (ze zoekt het niet eens zelf op). Hij is serieus opdringerig en als ik haar uit de wei wil halen vliegt hij me aan en ben ik blij dat ik een halstertouw bij heb om hem bij me weg te houden (met musketon kant)

En als je jouw paard nou wisselt van box zodat hij in een andere rij staat en dus met een andere groep naar buiten gaat?
Laatst bijgewerkt door Horseware op 29-08-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:01

Tja moeilijk. Als jij niet weg wilt, heb je imo maar 1 keuze. Zorgen dat je iedereen om tafel krijgt en dat er een merriegroep en een ruinengroep komt voor de wei. Dat ze dus echt op geslacht bij elkaar komen te staan. Lukt je dat niet, en doet de staleigenaar er ook niks aan, tja dan is het kiezen of delen. Dus of toch gaan of het maar voor lief nemen.

Met sterke argumenten kan je mss de andere merrie eigenaars wel meekrijgen voor een merrie en een ruinengroep. Beschadiging van zowel merrie als ruin bv. Helemaal als er ijzers in het spel zijn. Als een merrie echt een keer uitslaat, zit het er dik in dat die ruin voor de rest van zijn leven kreupel loopt (even als voorbeeld he ;) ) Ziektes kan je aandragen. Kosten van DA vanwege beschadiging en ziekte. En denk dan aan merrie vuil en krijgt baarmoederontsteking. En die voor die kosten opdraait, aangezien de groepen gemengd zijn.

Persoonlijk, zodra er 1 ruin het ook maar probeert is hij hier al de klos. Als in dan staat die apart. En zou ik op een pensionstal staan waar een ruin mijn merrie dekt, zou ik zeker aan de bel gaan al zou dat betekenen dat mijn merrie apart moest. Alles beter dan in of uitwendige schade aan mijn paard.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 10:05

Ik zou mijn merrie wel willen ruilen van rij maar omdat ze de muur kapot slaat tijdens het voeren is haar stal aangepast (rubber tegen de muren).

De eigenaar van de ruin is ook nogal gehecht aan zijn stal en de mensen uit de andere rij zitten ook niet op de ruin te wachten.

Als ik in de gaten heb dat ze echt hengstig is laat ik haar nog wel eens binnen maar dat vind ik ook best zielig.

In andere groepen zijn er ook vervelende ruinen, ga dit toch nog eens aankaarten bij de volgende vergadering.

Sta hier echt al 8 jaar met plezier..zucht

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:16

De pension eigenaar moet zorgen dat de paarden die aan zijn zorg zijn toevertrouwd geen grote kans maken om beschadigt te raken dus zo veilig mogelijk zijn.
Dit houd in goede afscheiding van hekwerk of draad veilig binnen of buiten gezet worden op een veilig land.
Als het paard door toedoen van de eigenaar bvb schade oploopt bij binnen buiten zetten of beschadigd raakt door onverantwoorde beslissingen dan is deze pensionhouder aansprakelijk.
Vooral omdat in dit geval al vaak genoeg is aangegeven dat je schade hebt van een door hem genomen beslissing.
Het is geen incident maar iets wat voorkomen kan worden.
Als het goed is heeft hij een bedrijfsverzekering heeft hij dit niet dan snel wegwezen want als je paard echt iets op loopt dan kun je naar een schadevergoeding fluiten.
Ik zou zeker eens een goed gesprek gaan houden zodat in ieder geval de schade die je nu al hebt vergoed gaat worden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:28

Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden dat een ruin mijn merrie dekt.. ken genoeg voorbeelden van eigenaren die nooit de brandslang :+ van hun ruin schoonmaken en ken genoeg voorbeelden van ontstekingen bij de merrie als gevolg van springende ruinen om nog maar te zwijgen over blessures en deken leed.
Tevens zou ik nooit mijn paard los naar buiten (laten) doen, maar dat is een ander verhaal.

In hoeverre (excuus als ik eroverheen gelezen heb) is er te praten met de eigenaren van de ruin ivm dekenschade.. want dat is gewoon te verhalen (in 9 van de 10 gevallen) op de WA verzekering van die eigenaar. Kost hun niets behalve even invullen (kan vaak digitaal) en scheelt jou in ieder geval de kosten van je spullen.

Lost natuurlijk het probleem niet op.. maar vind het een hele slechte zaak van je pensionhouder dat deze hier zo weinig mee doet.. Zeker als het iets is wat al meerdere keren gebeurd is. Is wisselen van groep echt geen optie? Wellicht een stalgenoot, als je pensionhouder het weigert, die je paard dan aan de hand buiten kan zetten? Goed gesprek met de pensionhouder voeren en laat hem maar een oplossing aandragen..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:52

Ik zou een oplossing eisen. Zijn ze nu helemaal betoeterd?
Ik heb het meegemaakt met mijn merrie, er zijn al veel ruinen op haar gesprongen.
Heb gelukkig nog geen uitwendige schade gehad (en mijn merrie leek het echt leuk te vinden).
Ben ik gelukkig zeg dat ik verhuisd ben!

Dus..een oplossing eisen! Desnoods zet je jouw paard in een andere groep!
Zéker niet binnen laten want dat verdiend ze niet. Dat ze die ruin maar binnen zetten zeg, hij kan zijn slurf niet bijhouden :n

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:08

Nou Armaris, jij reageert wel heel fel zeg. Als ik jouw reactie zo lees hadden de paarden er geen problemen mee?

Ik zou er niet zo'n probleem van maken. Prima dat de paarden in een gemengde kudde naar buiten gaan! Mijn merrie zou ook niet alleen bij merries willen staan. Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor. En ts, dat je paard een lange rug heeft hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Of is de ruin in kwestie veel groter dan je merrie? Daarnaast is zo'n hengstigheid met een paar dagen weer bekeken.

Als een merrie niet wil, laat ze dat wel merken :Y)

Vroeger had ik zelf een ruin die mijn eigen merrie (echt) dekte en volgens mijn dierenarts hoefde ik me geen zorgen te maken. De ruinen lopen een groter risico dan de merries.

Gun je paard een sexleven zou ik zeggen :+

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:18

ellenlouise schreef:
Nou Armaris, jij reageert wel heel fel zeg. Als ik jouw reactie zo lees hadden de paarden er geen problemen mee?

Ik zou er niet zo'n probleem van maken. Prima dat de paarden in een gemengde kudde naar buiten gaan! Mijn merrie zou ook niet alleen bij merries willen staan. Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor. En ts, dat je paard een lange rug heeft hoeft toch niet perse een probleem te zijn? Of is de ruin in kwestie veel groter dan je merrie? Daarnaast is zo'n hengstigheid met een paar dagen weer bekeken.

Als een merrie niet wil, laat ze dat wel merken :Y)

Vroeger had ik zelf een ruin die mijn eigen merrie (echt) dekte en volgens mijn dierenarts hoefde ik me geen zorgen te maken. De ruinen lopen een groter risico dan de merries.

Gun je paard een sexleven zou ik zeggen :+

Ik heb geluk gehad met mijn merrie ;-) Helaas een vriendin niet.
Haar merrie had een flinke wonde na het dekken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:34

Een dekkende ruin kan wel degelijk schade aanrichten aan de rug of tijdens het springen de achterbenen beschadigen de merrie kan kreupel raken of door de hoeven wonden krijgen op de rug.
Over inwendige ontstekingen nog maar te zwijgen.
Het is de natuur van het beestje maar wij moeten het veilig houden je moet dit risico niet onderschatten.

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:38

Vaak worden merries en ruinen ook apart gehouden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:38

Mijn ruin dekt ook. Staat in een gemengde groep met 3 ruinen en 2 merries.
Hij heeft rondom ijzers en alles staat zonder deken.
Meestel is hij heel voorzichtig... soms heeft de merrie een klein krasje.... in onze groep vinde we het niet erg. Maar kan me voorstellen dat met name de merrie eigenaren het niet fijn vinden.

TS:als je er al 8 jaar staat .... dan wil de eigenaar toch wel je box wisselen en de nieuwe box opnieuw bekleden ? Misschien kun je regelen dat wanneer er een stal vrijkomt JIJ die stal krijgt en een nieuwe klant jouw box ? Je geeft aan dat je stalgenoten niet op die ruin zitten te wachten en niet willen ruilen.... een nieuwe klant krijgt gewoon die box toebedeedl.... stel dat eens voor....

Ik heb op mijn huidige stal ook eerst in de "klotestal" gestaan die kleiner was dan de rest. Toen er een grotere vrijkwam ben ik geruild en kan de nieuwe klant in dat stalletje..... Nu ben ik eindelijk verhuist naar een hoekstal die ik fijn vindt..... heb er op moeten wachten maar onze stalhouder vindt dat "eigen" klanten voorrang hebben....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:46

Ik zou er echt wel iets aan doen nu heb je nog geen blijvende of ernstige schade.ik zou dus stappen ondernemen.en daarom heb ik dus niks met ruinen.je ruint ze en ze zijn nog lastig in de groep,kun je beter een hengst hebben,die dekt merrie vol en dan dekt hij niet meer een ruin blijft dekken en dit is zeker niet goed voor de rug baarmoeder etc etc.kan jou merrie niet bij de manege paarden

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:57

En bijvoorbeeld hertshoornolie op de aanzet van de staart/schoft? Dit heb ik ook wel zien werken.
Mijn ruin is ook een vervent dekhengst, maar hij is voorzichtig en zijn merries dringen zich op, dan zou ik het niet zo'n probleem vinden. Maar dit klinkt niet als redelijk.

De kosten van de dekens zou ik proberen te delen met de eigenaar van de ruin.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 10:00

Molfre schreef:
En bijvoorbeeld hertshoornolie op de aanzet van de staart/schoft? Dit heb ik ook wel zien werken.
Mijn ruin is ook een vervent dekhengst, maar hij is voorzichtig en zijn merries dringen zich op, dan zou ik het niet zo'n probleem vinden. Maar dit klinkt niet als redelijk.

De kosten van de dekens zou ik proberen te delen met de eigenaar van de ruin.

Dat ga ik proberen!!! Jammer dat mijn paard wit is maar ik smeer het wel op de zomerdeken die is nu zo gescheurd dat maakt toch niet meer uit.