Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik heb nu al 2x een kleine pony in de kudde(allemaal grote paarden met ook ijzers) van mijn merrie geïntroduceerd, zij is daar baas. Dit voorjaar was wat spannend, pony ging doodleuk ruzie met paarden 2x zo groot als zijzelf staan zoeken. Maar zodra ze iets terug wilden doen kwam mijn merrie duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was. 
Gypsy schreef:Je stalhouder is eh zachtgezegd niet zo handig bezig. Het slimste is om het meest dominante paard (die van jou dus) en het nieuwe paard een poosje samen in een wei te zetten. Eerst een weekje een draadje er tussen, als dat goed gaat zonder. Als het nieuwe paard goed geïntroduceerd aan de leider, zal de introductie in de kudde normaal gesproken vlekkeloos verlopen.ik heb nu al 2x een kleine pony in de kudde(allemaal grote paarden met ook ijzers) van mijn merrie geïntroduceerd, zij is daar baas. Dit voorjaar was wat spannend, pony ging doodleuk ruzie met paarden 2x zo groot als zijzelf staan zoeken. Maar zodra ze iets terug wilden doen kwam mijn merrie duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was.
heb je toen je deze pensionstal koos niet overlegd hoe paarden bij de kudde gezet worden?
Na een tijdje, als de rangorde weer bepaald is, komt de rust vanzelf terug. Angela schreef:Ik zou er in ieder geval op staan dat het paard per direct wel buiten komt, al is het alleen in een afgezet stukje weide vlakbij de kudde, zo kan hij niet jagen, maar wel bij de kudde zijn. Deze stress omstandigheden zijn echt slecht voor je paard. Betaald je stalhouder straks ook de DA rekening bij koliek, of het aanpassen van je zadel door stress? Waarschijnlijk niet.... sta er dus op dat je paard naar buiten gaat, en wel nu.
Gypsy schreef:Je stalhouder is eh zachtgezegd niet zo handig bezig. Het slimste is om het meest dominante paard (die van jou dus) en het nieuwe paard een poosje samen in een wei te zetten. Eerst een weekje een draadje er tussen, als dat goed gaat zonder. Als het nieuwe paard goed geïntroduceerd aan de leider, zal de introductie in de kudde normaal gesproken vlekkeloos verlopen.