Paard isoleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl333

Paard isoleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 00:01

Ik heb een ruin en staat sinds kort in een gemengde kudde.

Hij voelt zich helemaal het mannetje. Er is rust in de kudde als er geen nieuwe paarden bij komen. Heel mooi om te zien.

Alleen als er een nieuw paard in de kudde komt, dan gaat hij helemaal uit z'n dak en blijft hij jagen op het nieuwe paard. Dit is nu 2 maal gebeurd.

Vandaag kwam ik bij mijn paard en de staleigenaar had zonder overleg mijn paard apart gezet op stal. Dus uit zijn kudde gehaald. Hij is helemaal over de zeik, onrustig en eet niet meer.

Ik vond dit niet leuk om te zien en heb contact gezocht met de staleigenaar. Hij vertelde dat hij mijn paard een paar dagen van de kudde scheidt en daarna weer terug zet.

Ik maak me zorgen over hoe mijn paard nu op stal staat. Geheel onrustig, over de zeik en niet willen eten. Hoe lang kan een paard dat vol houden? Is dit goed voor mijn paard? Moet een nieuw paard niet eerst wennen aan een nieuw paard d.m.v afscheiding weiland en zo langzaam aan laten wennen. Dus niet meteen in een bestaande kudde gooien.

Mijn paard heeft nog nooit dit gedrag vertoond. Hij stond altijd bij de ruinen en niet in gemengde groepen. Ik vind dit heel lastig. Ik wil geen gewonde paarden, maar ik wil wel dat mijn paard zijn vrijheid behoudt en lekker kan genieten van de weide i.p.v. opgesloten te zitten in zijn eentje op stal.

Wat vinden jullie?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:06

Ik vind een paard isoleren pure dierenmishandeling. Een paard is een kuddedier, die moet nou eenmaal bij soortgenoten kunnen zijn.

Inderdaad moet een nieuw paardje even met een lint ertussen aan een niuwe kudde wennen, zou dit ook zeker aankaarten bij de staleigenaar. Als hij daar niet mee akoord gaat kan je altijd nog opperen om je eigen paard met een lint ertussen weer op het land te zetten.

Ocean_Child

Re: Paard isoleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:15

Ik zou het niet waarderen dat een staleigenaar op eigen houtje handelt en mijn paard isoleert. Als er een probleem is in de groep dan is dit imo niet de manier op dit op te lossen.

Sowieso dient een nieuw paard op een rustige manier geintroduceert te worden en niet door deze er zo maar pats boem bij te gooien. Ook ben ik van mening dat niet iedere kudde "werkt". Wellicht is het een optie om de kudde op te splitsen, het weiland op te splitsen en twee (of meer) passende groepen bij elkaar te zoeken?

Je paard moet naar buiten, dit is onacceptabel.

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 00:39

Dank je wel voor jullie antwoorden.

Mocht het niet gaan lukken en mijn paard wordt na een paar dagen in het weiland gegooid bij zijn kudde. Hoe zal hij reageren? Reageert hij dan rustig en blij of gaat hij alsnog zijn rangorde bepalen met het nieuwe paard?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:47

Hij gaat dan alsnog de rangorde bepalen, isoleren is echt geen oplossing. Het nieuwe paard langzaam aan de vaste groep laten wennen wel. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard wat al in de groep stond moet wijken voor een nieuw paard.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 01:02

Als jouw paard teruggezet wordt in deze kudde, ben ik bang dat het spelletje gewoon door zal gaan waar het vanmiddag gestopt is. Met geklier en gejaag dus. Nieuw paard er uit halen en opnieuw, maar nu RUSTIG introduceren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 01:10

Dit heeft geen enkele zin, als die terug komt in de kudde is hij alsnog opgefokt en zal zijn reactie waarschijnlijk enkel heftiger zijn. Een lijn tussen de nieuwe en de kudde en daarna introduceren had een betere aanpak geweest.
Ik zou het ook niet pikken als dit zonder overleg mijn paard wordt aangedaan... niet eten en stressen, dat laat ik mijn paard niet aandoen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 01:43

Ik kan me voorstellen dat de staleigenaar dit uit nood heeft gedaan als jouw paard anderen echt aanvalt. Maar dan had hij je wel mogen bellen. De manier van introduceren van nieuwe paarden zou zeker anders kunnen. Het zal nu het nieuwe paard de tijd geven om zich wat te mengen onder de rest van de kudde en het terrein te leren kennen, in die zin is het imo niet volledig nutteloos. Maar beter was geweest even een touwtje ertussen.
Komt je paard nu wel buiten? Of echt totaal niet?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 02:44

het is niet juist hem zo uit zijn kudde te halen. er heerst een rangorde en als hij een hoge rang heeft is het niet meer dan normaal dat hij nieuwe paarden opjaagd. Uit de kudde zetten is echter geen optie. zou leuk zijn als er veel gewisseld word van stal, dan zou het betekenen dat jou paard telkens maar op stal staat.

een paard is een kuddedier. als de staleigenaar ervoor kiest ze in groepsverband te houden en de eigenaar van de nieuwe paarden voor zo'n stal kiest dan is het niet meer dan logisch dat dat paard zich aanpast en niet jou paard die zn plekje al gevonden heeft.

Maak inderdaad een stuk wei aangrenzend aan de kudde en zet daar altijd de nieuwe paarden.
Zo kunnen ze aan elkaar wennen en hebben de nieuwe paarden een veilige plek waar de kudde niet kan komen. na een poosje zet je ze dan in de groep. Kan best 1 of 2 dagen wat onrust zijn maar dit is normaal.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:20

Pff van dat lijntje werk niet altijd. Wij hebben een ruin als kudde leider zegmaar en ik heb een fjord bijgekocht. Die stonden ruim 3 maanden met lijntje ertussen (lijkt mij genoeg tijd om een beetje te wennen) zo ging het echt goed.
Maar zo gauw dat lijntje er tussen uit was begon hij haar op te jagen. Dit hielt hij ruim 4 uur vol (grote weide dus genoeg uitwegen) en was zijn nat stond helemaal te pompen. En maar door blijven gaan.
Maar om hem te isoleren en hem er weer bij te zetten zouden wij ook niet doen. Dit lijkt ons niet te helpen..

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:27

Begrijp wel dat hij je paard uit de weide heeft gehaald.
Maar om hem nu helemaal te isoleren, zonder overleg met jou dat begrijp ik niet.

Weet je niemand vindt het leuk om dit soort verhalen over zijn/haar paard te horen, ik heb het ook gehad.
Mijn paard vertoonde echt draken gedrag bij zijn weide maatjes. Wij hebben hem er toen ook uit gehaald en samen met een ander dominant paard gezet, zij hebben het samen " uit gevochten " en zijn dikke maatjes geworden.
Misschien is dat een oplossing voor jou paard?

Denk dat de eigenaren van de andere paarden wel blij zijn dat hij er uit is. Het mes snijdt altijd aan 2 kanten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:47

Als het moet dan moet het. Als je ruin zo jaagt dat alles over de zeik gaat en er blessures door ontstaan heb je soms geen andere keus om de boosdoener eruit te vissen. En als er dan geen andere mogelijkheid is dan op stal zetten is het niet anders. Dan zul jij als eigenaar je paard zelf wat moeten laten bewegen. Was alleen handiger geweest als staleigenaar het je gemeld had maar misschien wilde hij je niet lastig vallen tijdens werk of school.

Onze tinker is een slachtoffer geweest van een jagende leider. Die zat helemaal in elkaar overal kneuzingen op zijn lichaam, grote bijtwonden op zijn rug waar het rugvel vanaf getrokken was. Heeft lang geduurd voor dat dat geheeld was. Na voorzichtige introductie trouwens Ik was erg blij toen stalhouder ons zei dat de boosboener even straf mocht uitzitten in stal zodat hij kon nadenken over een passende oplossing.

Ook is onze oude merrie op een gegeven moment in een strafwei terecht gekomen omdat ze de andere paarden veel te veel op hun nek zat met gewonden en een hoop onrust in de wei.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:26

Tja is het niet leuk als je paard de boosdoener is, maar het is nog minder leuk als jou paard het bokkie is en onder de wonden komt te zitten!

Je zult inderdaad samen naar de juiste oplossing moeten zoeken

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:36

Je kunt nu eenmaal niet alle paarden bij elkaar zetten daarom staan ruinen en merries meestal apart.
in een gemengde kudde blijft er altijd extra onrust als er een nieuwe bijkomt.
Het nieuwe paard eerst een paar weken apart te zetten met draad ertussen werkt niet altijd het kan soms wel maanden duren voordat het nieuwe paard geaccepteerd word en opgenomen in de groep.
Ik begrijp dat jullie ook een gemengde groep hebben?
Wat ik ook zeker weet wanneer jou paard weer in de groep word gedaan hij heel heftig zal reageren juist door de stres die hij nu heeft en zeker gaat jagen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:41

Je stalhouder is eh zachtgezegd niet zo handig bezig. Het slimste is om het meest dominante paard (die van jou dus) en het nieuwe paard een poosje samen in een wei te zetten. Eerst een weekje een draadje er tussen, als dat goed gaat zonder. Als het nieuwe paard goed geïntroduceerd aan de leider, zal de introductie in de kudde normaal gesproken vlekkeloos verlopen. :) ik heb nu al 2x een kleine pony in de kudde(allemaal grote paarden met ook ijzers) van mijn merrie geïntroduceerd, zij is daar baas. Dit voorjaar was wat spannend, pony ging doodleuk ruzie met paarden 2x zo groot als zijzelf staan zoeken. Maar zodra ze iets terug wilden doen kwam mijn merrie duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was. :D

heb je toen je deze pensionstal koos niet overlegd hoe paarden bij de kudde gezet worden?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:17

Gypsy schreef:
Je stalhouder is eh zachtgezegd niet zo handig bezig. Het slimste is om het meest dominante paard (die van jou dus) en het nieuwe paard een poosje samen in een wei te zetten. Eerst een weekje een draadje er tussen, als dat goed gaat zonder. Als het nieuwe paard goed geïntroduceerd aan de leider, zal de introductie in de kudde normaal gesproken vlekkeloos verlopen. :) ik heb nu al 2x een kleine pony in de kudde(allemaal grote paarden met ook ijzers) van mijn merrie geïntroduceerd, zij is daar baas. Dit voorjaar was wat spannend, pony ging doodleuk ruzie met paarden 2x zo groot als zijzelf staan zoeken. Maar zodra ze iets terug wilden doen kwam mijn merrie duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was. :D

heb je toen je deze pensionstal koos niet overlegd hoe paarden bij de kudde gezet worden?

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Andere optie is inderdaad paard een tijd naast de kudde te zetten met een lijntje ertussen en na enkele weken erbij laten (of eerder als paard hoogste in rang zelf contact met het paard over het lijntje zoekt op een vriendelijke manier).

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:23

Ik vind het heel moeilijk.

Ik heb wel gevraagd toen mijn paard kwam van hoe gaat het als een paard niet in de kudde past. Er werd verteld dat hij mijn paard dan bij een andere kudde zou plaatsen of het eventuele andere paard. Dit is nu niet het geval.

Ik begrijp ook wel zijn standaard (stal eigenaar), dat hij geen problemen wil. Ik ook niet.

Maar als ik mijn paard zo onrustig, bezweet en niet etend alleen op stal zie staan zonder ook maar op het weiland te kunnen, daar wordt ik niet blij van. Dit is niet wat ik voor mijn paard wil.

Mijn paard heeft zulk gedrag nog nooit getoond in de ruinen wei (mijn paard was toentertijd dan de haas). Dit is compleet nieuw. Bij de bestaande kudde is er echt niks aan de hand. Hij doet de andere paarden geen pijn. Hij jaagt ze niet op. Het is alleen bij een nieuw paard.

BB1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:31

Het is heel normaal dat de kudde "in beweging" is en onrustiger als er een ander paard bij komt, mensen doen precies hetzelfde hoor als je ineens iemand bij een vast clubje inplaatst ;-) Na een tijdje, als de rangorde weer bepaald is, komt de rust vanzelf terug.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:33

Ik zou er in ieder geval op staan dat het paard per direct wel buiten komt, al is het alleen in een afgezet stukje weide vlakbij de kudde, zo kan hij niet jagen, maar wel bij de kudde zijn. Deze stress omstandigheden zijn echt slecht voor je paard. Betaald je stalhouder straks ook de DA rekening bij koliek, of het aanpassen van je zadel door stress? Waarschijnlijk niet.... sta er dus op dat je paard naar buiten gaat, en wel nu.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:44

Vergeet niet ts dat de staleigenaar een niet je paard dit probleem veroorzaakt hij moet tenslotte beter weten.
Direct naar buiten je paard is hij nu helemaal gek.

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:52

Angela schreef:
Ik zou er in ieder geval op staan dat het paard per direct wel buiten komt, al is het alleen in een afgezet stukje weide vlakbij de kudde, zo kan hij niet jagen, maar wel bij de kudde zijn. Deze stress omstandigheden zijn echt slecht voor je paard. Betaald je stalhouder straks ook de DA rekening bij koliek, of het aanpassen van je zadel door stress? Waarschijnlijk niet.... sta er dus op dat je paard naar buiten gaat, en wel nu.

Goed gezegd! Helemaal mee eens!

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:28

Ik ben zonet op stal geweest en heb met de staleigenaar gesproken.

Ik heb gezegd dat ik niet wil dat mijn paard geisoleerd op stal staat. Ik wil graag een andere oplossing.

Mijn paard staat nu naast de kudde met een draad ertussen, zodat hij de paarden nog wel kan zien en snuffelen. Hij is een stuk rustiger en kan ook weer lekker grazen.

Pfff ik ben enorm opgelucht en hoop dat hij in de toekomst niet meer lelijk doet naar nieuwe paarden binnen de kudde.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:31

Gypsy schreef:
Je stalhouder is eh zachtgezegd niet zo handig bezig. Het slimste is om het meest dominante paard (die van jou dus) en het nieuwe paard een poosje samen in een wei te zetten. Eerst een weekje een draadje er tussen, als dat goed gaat zonder. Als het nieuwe paard goed geïntroduceerd aan de leider, zal de introductie in de kudde normaal gesproken vlekkeloos verlopen. :)

+1

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:51

Mijn ruin is de.baas in mijn groep met verder alleen merries. Als ik een nieuwe pony erbij moet doen, dan gaat de ruin apart met de nieuwe pony. Zo kunnen ze rustig kennis maken zonder dat mijn ruin zijn merries gaat beschermen.
Na twee of drie dagen gaan ze samen weer in de groep. Op deze manier doe ik het al jaren en het verloopt altijd.goed.
Zou ik een nieuwe zo in de.groep gooien, dan grijpt mijn ruin die pony.
Als de ruin niet bij de merries staat kan ik er wel alles bij gooien. Mijn kudde is gelukkig erg stabiel en tolerant.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:56

Zoek contact met de nieuwe mensen en stel voor wat Gypsy zegt en zorg dat je er allebei bent
1 op 1 gaat het meestal beter dan wanneer de hele meuk erbij is.