Wat met deken bij verhuis naar 24/7 weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Wat met deken bij verhuis naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:32

Hallo,

Op dit ogenblik staat mijn paard buiten van 7h30 tot 19h00 ongeveer.
S nachts staat hij binnen in een geisoleerde stal.
Heeft afgelopen dagen een ongevoerd regendeken opgehad zowel overdag als s nachts.

Deze week verhuisd hij naar een weide met schuilstal.
Ik zie dat de temperaturen tussen 13 graden s nachts en 22 graden overdag met evtl buien schommelen hier.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Deken laten opliggen of net niet?
Bedoeling is om heel dikke wintervacht te vermijden ...

Bedankt!

Furi

Re: Wat met deken bij verhuis naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:48

Hoe oud is je paard? En wat is zijn fysieke conditie? Is er een medische reden waarom hij nu 24/7 op de weide gaat? Lijkt me van belang bij de keuze die je maakt.

Waarom wil je dat hij geen dikke wintervacht krijgt? Geen verwijt, maar de beste isolatie is nog altijd het paard zijn eigen vacht. Ik weet niet hoe intensief je deze winter denkt te gaan rijden? Maar er zijn ook diverse modelen te scheren waarbij het paard nog wintervacht heeft en het lichaam beter kan ademen/zweten met rijden.
Blijft je paard de gehele winter dus 24/7 buiten staan? Dan zul je rekening moeten houden met het opbouwen van gevoerde dekens als hij echt geen wintervacht mag. Rekening houdend met vorstperiodes, zul je dan pas de 'maximale gevoerde' deken op moeten gooien.

Mijn advies hangt af van je antwoord op mijn eerste 3 vragen :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:49

Moeilijk hoor als je je paard 24/7 buiten wil hebben, maar in de winter wel door wil blijven rijden.

Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een stal waarbij je paard 24/7 buiten staat?
Neem aan dat je hier een reden voor had?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 10:53

Mijn paard is nu 23. Fysiek is hij nog helemaal in orde, geen klachten.

Er is dus geen medische reden om hem 24/7 op de weide te zetten. Ik verwacht in oktober een kindje en de stal waar hij stond heeft maar weidegang van april tot oktober.
Hij zou dus vaker, wegens tijdsgebrek van mijn kant, een dag stil hebben moeten staan op stal. Dat vond ik niet eerlijk tov het paard en om die reden staat hij nu op een weide op 4min van mij thuis met een merrie van een vriendin.
Ik kan hem nu 2x per dag zien... hiervoor deed ik er een half uur over ( enkele rit) om bij de stal te komen.

Ik ben van plan deze winter vooral te wandelen. Maar niet intensief 7/7 met hem te gaan rijden.
Ik was in augustus al begonnen met 's nachts een ongevoerde deken op te leggen. Paard maakt echt n enorme dikke vacht aan anders...

Voorlopig heeft hij terug zijn vliegendeken op met het warme weer van de afgelopen dagen.
Maar ik kan gewoon beter geen deken opleggen dan misschien? Is beter voor de weerstand ed?

Ik heb totaal geen ervaring met paard dat 24/7 buitenstaat....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:11

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Als ik jouw verhaal qua arbeid in de winter zo lees, zou ik, indien er wel wordt bijgevoerd als dat nodig is, gewoon de deken aflaten :j.

Super trouwens dat je denkt aan het welzijn van je paard _/-\o_ .

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:16

Hier staan ze ook 24 uur buiten hele jaar door. De mensen die dekens op doen zitten nu ook wel even te vogelen.. Want je krijg nu die temperatuur schommelingen. Je zou het deken snachts op kunnen doen en overdag af.. Of evt de pension eigenaar die dit kan doen of stalgenoot?

En je kan prima rijden hoor in de winter met een 24 uur buiten paard met wintervacht. Ook een rijpaard kan buiten staan inplaats uren op stal.. Ik train het hele jaar door met een teddy beer (fjord) scheer de hals uit en klaar! Wilde dit jaar wel met dekens beginnen maar ik erger me er nu al aan. Waarvoor doe ik het? Voor de mooi en dat vond ik geen goede reden.

In jou geval zou ik deken ook af laten. Maar helaas werkt dit niet voor alle paarden even makkelijk..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:20

Gefeliciteerd met je zwangerschap. En wat lief dat je aan je paard denkt nu al hoe het dan verder moet.

Keuze wat je doet dien je zelf te maken. Met deken kan prima zeker gezien het paard dit gewend is. Maar je deken zal wel sneller vies, nat en kapot kunnen gaan. En is op de weide toch iets waar ze als ze er dag en nacht mee staan iets kan gebeuren er mee. Maar aan de andere kant hoeft je paard dan niet te hard te werken nu ineens zijn wintervacht aan te gaan maken en aan te houden in de winter en weer terug te verharen naar zomervacht. Dit kost veel energie en kracht. Die zou hij daar dan enorm veel in de vorm van Hooi/gras moeten gaan bij krijgen. Zeker omdat hij dit tot voorkort niet gewend was is de eerste winter toch erg moeilijk vaak. En een ouder paard is het altijd al wat lastiger om warm te blijven:) Hebben dan veel energie nodig om te stoken om het allemaal te behouden.

Als je deken af laat zou ik dat nu doen. Nu zijn de nachttempraturen nog goed en kan hij direct nog beginnen met aanmaken wintervacht. Mijne thuis zijn allemaal al begonnen met dun laagje aanmaken lopen al 4 24/7 buiten met schuilstal. Hebben onbeperkt hooi omdat er geen gras meer is nu al. Zeker mijn warmbloed moet ik altijd goed voeren in de winter om op gewicht te blijven. Hij heeft echt veel nodig om gezond te blijven in winter/voorjaar. Verharen kost veel energie. Maar als ik hem een deken op doe heeft hij die snel kapot en af gedaan zelf. DUs doe ik dat niet meer.

Voordeel van geen deken: niet kapot gaan van deken, niet blijven haken. Geen problemen met tempratuurwissels. Nadeel dik pak haar en veel energie verbranden tijdens haar aan maak en verlies en dus veel nodig om warm te blijven.

Maar de keuze is aan jou. Als je zonder deken doet is het nu wel het moment om te doen anders ben je te laat en zou je wel deken om moeten laten omdat het te koud wordt al en hij wel erg snel wintervacht moet aanmaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:25

Ik heb mijn paard in zo'n situatie staan en gooi vanaf ongeveer dagtemparatuur 15 graden of veel regen een ongevoerde horseware deken erop. Gaat de temperatuur onder de 10 graden dan gooi ik mijn 200 grams erop. Ik ga niet moeilijk doen met overdag wisselen over het algemeen, maar soms zijn er in de herfst wel eens rare dagen waarbij het overdag 20 graden is en snachts bijna vriest. Dan ben ik gewoon snel voor het werk nog even de deken er af gaan trekken.
Naar 400 gram ga ik niet bij buitenpaarden. Die dekens zijn vaak wat dikker en zwaarder zodat er sneller water in de voering gezogen word bij veel regen.
Mijn paard maakt overigens helemaal geen wintervacht aan, die heeft een hele rare haarstructuur waarbij je in de zomer letterlijk op de blote huid kijkt en die haren worden alleen een beetje langer in de winter, zonder onderhaar.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:46

Vuyatela schreef:
Mijn paard is nu 23. Fysiek is hij nog helemaal in orde, geen klachten.

Er is dus geen medische reden om hem 24/7 op de weide te zetten. Ik verwacht in oktober een kindje en de stal waar hij stond heeft maar weidegang van april tot oktober.
Hij zou dus vaker, wegens tijdsgebrek van mijn kant, een dag stil hebben moeten staan op stal. Dat vond ik niet eerlijk tov het paard en om die reden staat hij nu op een weide op 4min van mij thuis met een merrie van een vriendin.
Ik kan hem nu 2x per dag zien... hiervoor deed ik er een half uur over ( enkele rit) om bij de stal te komen.

Ik ben van plan deze winter vooral te wandelen. Maar niet intensief 7/7 met hem te gaan rijden.
Ik was in augustus al begonnen met 's nachts een ongevoerde deken op te leggen. Paard maakt echt n enorme dikke vacht aan anders...

Voorlopig heeft hij terug zijn vliegendeken op met het warme weer van de afgelopen dagen.
Maar ik kan gewoon beter geen deken opleggen dan misschien? Is beter voor de weerstand ed?

Ik heb totaal geen ervaring met paard dat 24/7 buitenstaat....

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Afgaande van je verhaal zou ik zelf de deken vanaf nu eraf laten. Laat je paard maar die dikke wintervacht creëren, niks beter om hem warm te houden in de winter. En voor hetgeen je van plan bent qua beweging hoef je je geen zorgen te maken ivm zweten. Kijk aan hoe hij het doet en als hij het straks echt koud zou mogen krijgen of teveel af zou vallen omdat hij energie verliest met warm houden (gebeurd niet snel), begin dan met een ongevoerde regendeken.
De teddyvacht kun je van het voorjaar scheren als je weer gaat beginnen met rijden ;)
Hebben ze trouwens onbeperkt ruwvoer? Dit ivm de interne kachel aanhouden?

Mijn eigen paard is 30 jaar en staat sinds een paar jaar 24/7 op wei. Ik probeer zoveel mogelijk zonder deken te laten staan, ook omdat met een slechtere weerstand ze sneller huidklachten/infecties krijgt, als er teveel onder de deken gaat broeien. Pas bij fris weer met veel regen, krijgt ze de ongevoerde regendeken op. Zodat ze dan niet teveel energie verliest aan warm houden. Ze is fijn en slank en valt anders te snel af. Met de ongevoerde regendeken komen we de winter normaal wel door. De laatste koude winter van 2012 heeft ze wel een 350 grams gevulde deken opgehad, toen had ze het ook echt koud met die vriestemperaturen.
En van het voorjaar scheer ik haar sowieso, ze heeft PPID en de vachtaanmaak is gewoonweg door de war hierdoor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:55

Als je paard in goede conditie is dan zou ik 'm nu lekker zonder deken buiten zetten. Zoals hierboven al gezegd is dit een mooi tijdstip op te beginnen met het aanmaken van winterhaar.
Je gaat van de winter niet intensief rijden lees ik, dus een dikke wintervacht gaat je niet in de weg zitten. Indien je wel zou trainen zit een dikke wintervacht je trouwens ook niet in de weg is mijn ervaring. Bij een snel zwetend paard zou je een model kunnen scheren, als je paard niet zo snel zweet is een goede cooling down (altijd een aanrader trouwens) voldoende om zweet af te voeren. Zodra paard niet meer zweet en de huid droog aanvoelt wordt de rest van het zweet door de capillaire werking van de haren naar buiten afgevoerd. Je paard ziet er dan nog wel nat uit maar is in principe al weer droog dus gehannes met zweetdekens is dan ook niet nodig.