Tips gevraagd bij het voorlezen van een dressuurproef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Tips gevraagd bij het voorlezen van een dressuurproef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:35

Hallo Bokkers!

Zaterdag mijn vuurdoop als Groom bij een dressuurwedstrijd in Assen.
Daarbij nog iets nieuws, het voorlezen van een dressuurproef.

Ik denk dat ik het in een grijs verleden ooit paar keer gedaan heb, maar hele tijden niet meer.
Waar let je op? Hebben jullie tips? He, en wat moet je vooral niet doen?

Ik moet natuurlijk wel shinen bij m'n debuut. *D :')

P.S. Vriendin rijd in de klasse ZZ-Zwaar, proefje 35 of 36 gaat het worden.

Thanks voor jullie tips!
:evaw:
Laatst bijgewerkt door Thomas op 24-08-14 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Tips gevraagd bij het voorlezen van een dressuurproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:37

Wellicht een idee om van te voren eerst maar eens te oefenen? ZZ zwaar volgt alles nog al snel op achter elkaar, dus je moet goed bij de les zijn en kijken en lezen tegelijk.
Proef heel goed kennen en de ruiter ook. Ik dacht dat ZZ zwaar dat daar de proeven al uit het hoofd gereden werden. NIet dus.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:38

pien_2010 schreef:
Wellicht een idee om van te voren eerst maar eens te oefenen? ZZ zwaar volgt alles nog al snel op achter elkaar, dus je moet goed bij de les zijn en kijken en lezen tegelijk.
Proef heel goed kennen en de ruiter ook. Ik dacht dat ZZ zwaar dat daar de proeven al uit het hoofd gereden werden. NIet dus.

1 moet ze zelf en 1 niet. Ja, heb de proeven er al even bijgepakt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:39

De proeven even op youtube bekijken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:39

Ik zou even met je vriendin gaan oefenen. Gewoon komende week even bij training de proefjes voorlezen. Dan kan ze ook vertellen wat ze zelf prettig vindt, hoe ver van te voren ze wil dat je iets voorleest etc.

iig goed blijven opletten waar ruiter is, en dan luid en duidelijk het komende stuk van de proef lezen.
Ik houd altijd zo goed mogelijk mijn vinger bij waar ik ben zodat als ik even opkijk naar de proef goed terug kan vinden waar ik gebleven was.
Ga niet te veel kijken naar de proef en hoe je vriendin rijdt... maar eigenlijk alleen waar ze in de proef zit om te weten wanneer je het volgende stukje moet lezen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:40

Samen even oefenen! Tis zonde als het misgaat tijdens de wedstrijd..

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:42

Ladyson schreef:
Samen even oefenen! Tis zonde als het misgaat tijdens de wedstrijd..

Haha ja, sowieso.... gaan we doen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:43

pien_2010 schreef:
Ik dacht dat ZZ zwaar dat daar de proeven al uit het hoofd gereden werden. NIet dus.

1 proef is uit het hoofd en 1 proef mag voorgelezen worden.

Zelf vind ik het fijn terwijl je bijna klaar bent met een onderdeel, dat dan alvast het volgende onderdeel al 1 keer gelezen wordt. En dan graag nog een keer als je er aan toe bent.
Maar dat is misschien voor iedereen verschillend.
Misschien kan je met haar overleggen wat zij prettig vindt?

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:01

Het beste is inderdaad, zoals hierboven al gezegd wordt, om eens of een paar keer te oefenen met de proef voorlezen. Zo heb ik ook mijn vriend als voorlezer ingewerkt bij een privéles :D . Na een paar keer voorlezen zie je waar de onderdelen sneller opvolgen en waar je wat meer tijd hebt of juist wat moet wachten om het goede moment te pakken.

Daarnaast is het inderdaad ruiterafhankelijk wat iemand een prettig moment vindt om het volgende onderdeel voor te lezen. Te vroeg en je kunt als ruiter van de wijs raken, te laat en je bent misschien niet op tijd met voorbereiden op het onderdeel...

Ook je vinger erbij houden is een hele goede tip. Helaas bij mijn vriend al een paar keer fout gegaan omdat hij dat van de zenuwen voor mij vergat 8-) , maar zeker als onderdelen op elkaar lijken, voorkom je daarmee dat je een stuk overslaat en wat onderdelen verder of terug gaat voorlezen.

Verder wens ik je vooral veel succes en plezier! Het gaat vast goed komen :j !

Lotje19

Re: Tips gevraagd bij het voorlezen van een dressuurproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:25

Samen oefenen en ook aan haar vragen wat ze fijn vind denk ik. Mijn moeder leeste altijd iets in voren en ik leerde de proef ook altijd uit mijn hoofd