[OPG] bang voor zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waar is de shetlander dan bang voor?

1. voor jou
1 (16%)
2. voor jou met de zweep
Geen stemmen
3. voor de zweep
1 (16%)
4. voor dat ze geslagen word
4 (66%)

Totaal aantal stemmen: 6

elisejacky

[OPG] bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:26

hoii, (ik weet niet of deze in het juiste topic staat)
ik heb een verzorgshetlander van rond de 6 jaar.
ik heb altijd trucjes met haar gedaan met de zweep en dat vond ze geen probleem.
ik wilde een parelli oefening met haar doen en dat was met de zweep.
ik stond naast haar (met halster en touw) en legde de zweep op haar rug (ze moest vooruit gaan lopen en dan legde ik de zweep op haar nek) ze draaide gelijk weg en wilde weg rennen enz.
ik heb haar dus vlakbij de stal gezet op een stuk zand en heb een beetje met haar met de zweep gespeeld.
ze zou zo die zweep in der mond doen en ermee wegrennen maar als ik (voorzichtig) met de zweep naast haar beweeg of zacht op haar rug legt vind ze het eng. ik had haar die dag zover gekregen dat ik de zweep via haar nek naar haar billen aaide. dat vond ze goed maar toen ik het overnieuw wilde doen vond ze het weer harstikke eng..
of als ik haar in het midden van het weiland zet met een longeertouw en probeer zachtjes met een stuk van het touw of met de zweep haar voort te zetten draait ze haar hoofd naar me toe en doet haar oren naar achter
voorderest stap ik rondjes op haar ( met draven gaat ze bokken ik snap ook niet waarom) doe wat trucjes, ren aan de hand en we vertrouwen elkaar 99%
het zijn veel vragen maar hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen?
alvast bedankt!

melissapupa

Re: [OPG] bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:30

rustig opbouwen.
laten snuffelen over het been dan nog iets omhoog en niet alles in een keer willen!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:31

Heb je het al na gevraagd aan de eigenaar? misschien heeft ze een nare ervaring gehad.
Kan ook zijn dat ze enorm veel last van de rug heeft en de kleinste aanraking al zeer doet. Met je hand op de rug van de pony was niks aan de hand?

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:33

melissapupa schreef:
rustig opbouwen.
laten snuffelen over het been dan nog iets omhoog en niet alles in een keer willen!

ja dat ga ik nu dan ook doen. maar er zijn ook andere meisjes die die pony doen en die gebruiken de zweep ook, ze luisteren niet naar me dus als ik zeg dat ze de zweep niet mogen gebruiken doen ze het toch..

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:34

laraxXxemma schreef:
Heb je het al na gevraagd aan de eigenaar? misschien heeft ze een nare ervaring gehad.
Kan ook zijn dat ze enorm veel last van de rug heeft en de kleinste aanraking al zeer doet. Met je hand op de rug van de pony was niks aan de hand?

ja dat dacht ik dus ook. ze vind het niet erg als je aan haar rug zit, als ik op haar stap vind ze het juist harstikke leuk..

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:39

elisejacky schreef:
melissapupa schreef:
rustig opbouwen.

ja dat ga ik nu dan ook doen. maar er zijn ook andere meisjes die die pony doen en die gebruiken de zweep ook, ze luisteren niet naar me dus als ik zeg dat ze de zweep niet mogen gebruiken doen ze het toch..

misschien kun je tegen de eigenaar zeggen dat die bang is voor de zweep en of jullie dan kunnen afspreken om de zweep echt voorzichtig te gebruiken.

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:06

misschien kun je tegen de eigenaar zeggen dat die bang is voor de zweep en of jullie dan kunnen afspreken om de zweep echt voorzichtig te gebruiken.[/quote]

dan zeggen ze dat het wel meevalt, hun hebben er niet echt verstand van en het boeit ze niet echt.. ze zeggen dat ze allergisch voor die pony's zijn..

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:04

rustig opbouwen, en stoppen als het goed gaat. en dan natuurlijk belonen! en vooral veel geduld hebben :j

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:10

wrm verzorgen ze die pony's dan.. ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:16

Misschien is ze alleen bang voor de zweep, wanneer de zweep haar lichaam aan raakt. Ik zou dit rustig opbouwen.

- Hou de zweep voor haar neus zodat ze kan snuffelen, als ze haar hoofd weg draait betekent dat ze er geen interesse meer heeft. Beloon haar.

- Wanneer ze het snuffelen niet meer eng vindt, kan je met de zweep zachtjes haar lichaam gaan aaien, wanneer ze rustig wordt haal je de zweep weer weg. Zo leer je haar dus, dat wanneer zij rustig is het enge ding weer weg gaat. Beloon haar uiteraard, wanneer ze het goed doet.

Zo kan je steeds een stukje verder. Maar let wel op, dat je niet te lang door gaat, dit is namelijk best lastig voor je pony, en ze moet dit allemaal verwerken, geef haar de tijd en ga de volgende keer verder.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:47

Ik denk dat ze bang is voor de zweep als ze hem niet goed kan zien. Dat heeft mijn pony ook vaak bij veel dingen. Ik raad je aan om het op de manier van HorseLove28 te doen.

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:21

als het een trauma is van eerder, dan is 'laten wennen' niet echt het ideale. Zo iets zal niet zomaar verdwijnen.
Heb ooit een dier gehad met watervrees, hij was in zijn veulenjaren ooit in de sloot beland, heel naar.
Hij is nu rond de 8, maar heeft nogsteeds een hekel aan water.

Laat hem je vertrouwen winnen, leg eventueel een zweep in zijn bak/paddock/stal. Als hij het wil onderzoeken, dan kan hij dat zelf beslissen.

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:53

dankjulliewel!! ik ga morgen verder met oefenen!

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 14:51

hebben jullie miss nog wat tips om het longeren aan te leren?

elisejacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:46

niemand?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:05

.