Ouder paard en winter: regendeken, gevoerd of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Ouder paard en winter: regendeken, gevoerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:39

Mijn paard van 19 heeft op dit moment helaas een wat mindere weerstand. Daarom lijkt het me handig om me alvast wat te verdiepen in dekens, die ik eventueel in de winter op kan doen, mocht haar weerstand dan nog niet geweldig zijn.

Het is een fjord, en ze krijgt normaal gesproken een dikke wintervacht. Mijn andere, inmiddels overleden, oudje kreeg ook een dikke wintervacht, maar die deed ik in de winter toch altijd een deken op. Bij haar deed ik, als de wintervacht al aangemaakt was een ongevoerde deken op, en toen haar weerstand uiteindelijk nog minder werd schoor ik haar en kreeg ze gevoerde dekens op. Dit vond ik altijd fijn werken, en ik merkte ook echt dat ze er fitter door bleef.

Toch twijfel ik bij mijn fjord nu een beetje, ik wil haar niet scheren, maar het liefst weer gewoon een wintervacht aan laten maken, en daar dan een ongevoerde regendeken over heen doen.

Maar, wat is wijsheid? Ongevoerd met katoen, ongevoerd met fleece, toch gevoerd maar dan 50 of 100 grams?

Wat doen jullie, en wat werkt bij jullie?

simodi

Re: Ouder paard en winter: regendeken, gevoerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:42

Gewoon voelen waar ze zich lekker onder voelt. Als ze genoeg wintervacht krijgt heb je misschien niet zulke dikke dekens nodig, je moet zelf regelmatig met je hand onder de deken dan even voelen. Voelt ze niet meer lekker warm aan van de winter, dan doe je op dat moment wat dikkers op.

Ik kan je dan een Horseware Amigo aanraden. Dan begin je met alleen de ongevoerde regendeken en daar kun je later liners onder doen, die zijn er in 100, 200, 300 en 400 gram. Dan koop je er nu vast een 100 gram liner bij en kun je voorlopig zeker vooruit. Mocht het extreem koud worden dan kun je nog een dikkere versie kopen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:48

Mijn 18 jaar oude haflinger is in een vergelijkbare situatie. Hij maakt ook een lange wintervacht aan en heeft de laatste jaren merkelijk wat meer last van de kou (stijfheid, langere opwarming nodig).
Hij staat 's nachts op stal en overdag buiten. Ik scheer hem niet helemaal; enkel een brede rallye-streep.

Ik heb sinds twee jaar een met fleece gevoerde bucas regendeken voor hem die ik hem enkel op natkoude dagen op doe. Spreek: veel regen en temperatuur < 5°. Bij droge koude staat hij zonder deken buiten en kan dan genieten van het winterzonnetje op zijn vacht.
Op deze manier doet hij het merkelijk beter dan zonder deken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:07

Dat is inderdaad vergelijkbaar Soesita! Want ik vind het eigenlijk nog te vroeg om al aan dikke gevoerde dekens te beginnen, terwijl die dikke vacht er wel lekker op komt. Mijn voorkeur ging ook al uit naar fleece gevoerd, volgens mij is dit ook vergelijkbaar met 50 grams? Als het nou, vriest en sneeuwt, is jou paard dan ook lekker warm onder zijn deken?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:36

Mijn oudje van 24 heb ik vorig jaar voor het eerste een regendeken op gedaan in de winter .
Op zich maakt hij genoeg winter haar aan , maar door de ongevoerde regendeken
is het makkelijker voor hem zich warm te houden .
Bij frissere dagen met veel wind en regen lukte dat namelijk niet en daardoor
bouwde hij af .
En dat krijg je bij zo,n oudje niet snel meer aangevoerd ...
Dit jaar krijgt hij gewoon weer zijn regendeken op ..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:45

Ook ongevoerd dus! Dan ga ik me toch maar in die richting oriënteren!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:49

Yep , ongevoerd ....anders blijf ik aan het wisselen ...
Die van mij loopt 24/7 buiten ...ze hebben wel een schuilstal ...maar gebruiken die niet altijd .

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:51

zorro schreef:
Ook ongevoerd dus! Dan ga ik me toch maar in die richting oriënteren!

Waar je wel ff rekening mee moet houden is dat een deken, hoe dun/licht ook, de vacht enigszins plat drukt waardoor de warmte-isolerende werking daarvan minder wordt. Zolang het niet te koud is, is dat niet echt een probleem, maar voor een eventuele vorst-/sneeuwperiode zou ik als ik jou was toch ook een deken achter de hand houden die wel licht gevoerd is. Voor een Fjord met wintervacht zou een 100 grams voering naar mijn idee wel genoeg moeten zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:58

Ik heb nog een 100 grams staldeken van haar liggen, dus had al bedacht dat die er altijd onder kan, of anders krijgt ze de 200 grams outdoordeken van mijn paard op. Voor nood/kou heb ik sowieso wat liggen, toch bedankt voor de tip! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:10

zorro schreef:
Als het nou, vriest en sneeuwt, is jou paard dan ook lekker warm onder zijn deken?

Ja hoor, hij voelt altijd lekker warm onder zijn deken. :j
Voor een fleecevoering heb ik gekozen omdat de haren onder de deken inderdaad platgedrukt worden. Ik vind de deken met de fleecevoering optimaal en zie geen enkele reden om een zwaardere deken te kiezen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:12

Nou, ik voel me al helemaal gerustgesteld, want fleecevoering had al mijn voorkeur! Bedankt allemaal!!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:28

Ik heb voor mijn oudje een bucas power turnout. Die heb je ook in een light versie. Ideale dekens die je bij een groot temperatuur verschil om kan laten.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:43

Mijn paard van 18 doe ik ook altijd een regendeken op in de winter (rond half oktober). Hij is ook altijd wat aan de schrale kant. Ze staan nu nog op het gras maar toch ben ik hem nu al flink aan het bij voeren met slobber en bietenpulp.