Ten einde raad...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shethorsie

Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 23:06

Soms maak ik een buitenrit met mijn bijrijdpaard en dan eet ze de hele tijd gras wat ik ook doe.
Is het mogenlijk om mat graskap te rijden? Zodat als ze in het gras duikt bijna niks kan eten en ik haar zo sneller mee kan nemen?

NatasjavE

Re: Ten einde raad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:08

Nee ze moet naar de hulpen luisteren. Ze mag ook zonder geraaskal niet onderweg gaan eten.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 23:10

NatasjavE schreef:
Nee ze moet naar de hulpen luisteren. Ze mag ook zonder geraaskal niet onderweg gaan eten.

Dat probeer ik al een half jaar maar ze negeert gewoon en de laatste tijd ga ik gewoon niet meer naar buiten omdat ik weet dat het niks word.... Binnenkort komt wel iemand mij helpen met dit probleem maar dat kan nog een maand duren

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:15

Doet ze het wel als je een rondje gaat wandelen (aan de hand dus)?

in dat geval neem je haar eerst een paar keer mee uitwandelen en zodra ze er aan denkt om te grazen dan geef je een licht rukje aan het touw gecombineerd met het woord "Nee"
Luistert ze daar niet naar dan trek je een keer goed en hard aan het touw weer incombinatie met het woord "nee"
Reageert ze daar niet op dan geef je direct zodra ze daar niet naar luistert een tik(je) met de zweep tegen de neus. Luistert ze daar zelfs niet naar dan geef je een keer een wat flinkere tik met de zweep op de neus want er zijn maar een paar regels tijdens het wandelen en rijden (als het aan mij ligt) en niet eten is daar absoluut een van!

oh ja met het tikken (heb er zelf een hekel aan om paarden te slaan/te tikken) zorg ervoor dat het zo snel mogelijk achterelkaar gebeurd en dat als ze ophoudt met grazen dat je haar beloond door middel van een aai/knuffel (geen snoepje)

Heel belangrijk is dan wel dat je ook consequent bent met het niet eten. Dus niet zeggen dat ze de ene keer wel ergens (op de dezelfde plek) mag grazen en de volgende keer niet. Want dan ben jíj niet consequent. :+

Als je haar ergens wil laten grazen, pak dan een plek die je niet snel tegenkomt als je op een buitenrit gaat. Het veiligste is natuurlijk om gewoon geen plek te pakken en haar te laten grazen op de wei :)

doet ze het alleen tijdens het rijden. Dan tegenhouden van voor en als dat niet lukt een keer een tikje geven op de hals en werkt dat niet dan een iets hardere tik op de hals.

In mijn ogen is niet eten de belangrijkste regel die er is en die mag nooit overtreden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:17

Wat heb je zelf al geprobeerd als oplossingen? Is misschien handig om eerst te weten :)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:27

Zelf liet ik mijn paard wel eten onderweg. Maar ik doe zo veel dingen die andere mensen zien als "slecht" het enigste verschil, mijn paard luisterde altijd. En dat is toch echt zo gekomen door respect en naar je paard luisteren. Een band opbouwen zodat ze uitzichzelf naar me ging luisteren omdat ze het zelf wou en niet omdat het moest. Het beste kan je dus helemaal opnieuw beginnen en zoals ik hier al heb gelezen stond het er al.. Begin met wandelen. Dat kan echt heel veel helpen, dan maar een paar weken niet rijden. Zelf heb ik 2 weken alleen maar gewandeld met een paard die overal van schrok en dan gewoon omkeerde en niet meer luisterde. Ik heb zoveel mogelijk verschillende routes met haar gewandeld waar enge dingen langs de kant stonden. Per wandeling 2 à 3 enge voorwerpen om langs te lopen en ondertussen afleren dat ze niet naar elk paard hoeft te hinniken die ze tegen komt. Heeft perfect gewerkt! Natuurlijk schrok ze nog wel maar ze luisterde wel goed naar de hulpen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:29

Teugels op maat houden, geen losse teugels en eraan rijden. Niet luieren maar doorstappen, bezig houden onderweg. Kleine dressuur oefeningetjes doen met overgangen en ophoudingen.

SophieMitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:54

Teugels op maat houden vooral en flink door laten stappen

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:02

Gillbo schreef:
Teugels op maat houden, geen losse teugels en eraan rijden. Niet luieren maar doorstappen, bezig houden onderweg. Kleine dressuur oefeningetjes doen met overgangen en ophoudingen.

Ik zie liever een paard lekker ontspannen aan een lange teugel rondstappen met een plukje gras in zijn mond dan een paard op korte(re) teugels.
De meeste mensen maken buitenritten om lekker te ontspannen en niet om dressuuroefeningen te rijden :=

Maar ik vind het wel een goede tip om 5 minuten ofzo te doen. Gewoon elke keer als ze gras begint te eten, rukje geven zodat ze haar hoofd omhoog doet en goed been geven. Normaal zou ze dan wel na een paar keer moeten luisteren, maar ik weet niet hoe jouw paard hierop reageert.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:12

Ik zie ook graag een paard met langere en ontspannen teugeltje, maar deze moeten ze eerst verdient hebben, door respect te hebben voor de ruiter en diens hulpen.

Eerder verdienen ze het niet, de manier waarop je dit wel krijgt kan op verschillende manieren, ligt aan het paard waar zijn voorkeur naar uitgaat.

Het ene paard zal sneller reageren op grondwerk en het andere paard op dressuurmatig aan de slag gaan.
Er zijn meer wegen die naar Rome gaan, dus wat bij de één werkt, hoeft bij de andere niet te werken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:17

NatasjavE schreef:

Leuke typo, autocorrect?

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:29

je moet haar voor zijn, als je voelt dat ze wil gras eten, geef je haar een opdracht of spoor je aan. Ze moet dat gras eten dan even aan de kant zetten

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 18:28

Vandaag had ik het met graskap geprobeert, en het werkte uitstekend *\o/* prima (tijdelijke) oplossing. Het was heerlijk om een keer niet de teugels uit je handen gerukt te worden en het schilde me heel veel energie _/-\o_

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:14

lekker doorrijden, en haar goed bezig houden. ook echt streng zijn als ze het probeert te doen, en als ze het dan niet doet overdreven belonen. succes!

mokzalfJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:22

Teugels korter nemen? Straffen als ze het probeerd? Werken is werken, eten kan ze de rest van de dag nog!
Streng wezen en evt een graskorf aanschaffen, lijkt mij een perfecte aankoop hiervoor!