Buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nien73

Buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:25

Hallo,
Ik had een vraagje hoe weet je waar je overal met je paard buiten mag rijden?.
/3

kasanova

Re: Buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:27

Gewoon overal, tenzij er een bord staat dat je er helemaal niet in mag, of geen ruiters. En gezond verstand gebruiken, een mooi grindfietspad met hoefafdrukken is niet zo leuk:P

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:28

Je bedoeld wat betreft de bossen? Over het algemeen staat bij de ingang van het bos een bord waarop staat wat wel en niet mag en wanneer een bos eigendom is van staatsbosbeheer is het 9 van de 10 keer op hun site te vinden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:28

Bovenstaande inderdaad.
Je mag niet op het voetpad, je bent geen wandelaar, ook niet als je er naast loopt.

Al loop je met een mini veulen van 30 cm, en je buurman loopt met een hond van 1 meter, is hij alsnog voetganger en jij bestuurder.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:31

Je mag op de openbare weg overal rijden waar langzaam verkeer is toegestaan (dus op iedere weg die geen auto of snelweg is en waar geen verboden voor trekkers bord staat), niet iedere weg is echter veilig in de berm of op het fietspad rijden is vaak verstandiger ook al mag je op een fietspad officieel niet komen. Bij bossen worden ruiterpaden meestal aangegeven met een hoefijzer over het algemeen mag je als ruiter ook op een menpad dat is aangegeven met een wagenwiel, maar niet op andere bospaden.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:22

Ik ga er zelf altijd vanuit dat als het niet mag, dat het aangegeven staat (in een bosomgeving dan, een autoweg lijkt me vanzelfsprekend).

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:35

CanisVeka schreef:
Ik ga er zelf altijd vanuit dat als het niet mag, dat het aangegeven staat (in een bosomgeving dan, een autoweg lijkt me vanzelfsprekend).

Dat is in sommigen bossen ook zo ja, is denk ik afhankelijk van de regio.
Eerder woonde ik in het westen en daar stond echt aangegeven waar je mocht rijden en op andere plekken mocht het niet.
Waar ik nu woon staat vooral aangegeven waar het niet mag doormiddel van een paaltje met een paard erop met een rondje erom en een streep erdoor. (zo`n verboden bordje zeg maar)

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:35

http://www.ruiterenenmennen.nl/
Op deze site staan alleen routes aangegeven waar paarden toegestaan zijn.
Hopelijk staan er in de buurt van jou stal héél véél van die blauwe lijntjes op die routeplanner :D .

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:43

Ik zou ook even kijken of je in een gebied zit waar je zonder ruiterbewijs mag rijden als je die nog niet hebt :)

SophieMitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:03

Als ik jou was zou ik in het bos op de ruiterpaden blijven of als het staat aangegeven. Buiten het bos mag het overal. Ook zou ik idd even checken waar je mag rijden zonder ruiterbewijs (ik dacht dat er 3 plekken in NL waren waar een bewijs verplicht is)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:05

SV -> BRT