vervelende pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlies77

vervelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:49

Mijn pony word de laatste tijd steeds vervelender, hij is 6 jaar(welsh) dus ondeugend maakt af en toe niet heel veel uit maar het word steeds erger. Happen, niet stil staan, als die vast staat, achteruit lopen enz. :(
Ik pak hem dan wel aan maar het heeft geen resultaat. Ik weet niet meer wat ik nu met hem aan moed.. hebben jullie tips?

nicky_xle

Re: vervelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:13

Mag ik vragen hoe hij met rijden is?

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:21

Hoelang heb je hem al? Is er begeleiding? Ben je consequent?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:23

Timing is alles. Je kunt een pony aanpakken maar als je dat niet goed timed zal het geen resultaat hebben. Ik raad je aan om een goede instructeur te zoeken die bereid is jou te helpen vanaf het moment van uit de stal halen tot aan het rijden.
Wat je ook kunt doen is een dag of weekendtraining volgen in Nunspeet bij http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl Daar leer je in korte tijd hoe je op een respectvolle manier het gedrag van je paard kunt omzetten in gewenst gedrag.

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:42

Ik haf een Welsh als verzorpony ! Heb nu een eigen paard. Mijn verzorg pony was omzoomd vervelend ! Naar achteren lopen de hele tijdervandoor gaan bokken overal stil staan steigeren niet willen stoppen als het moet je proberen eraf te gooien dus. Ik heb toen op al mij verzorgdGen in. Een bakje gereden (hij bleef bokken, en steigeren en overal stil staan) ik ben toen gewoon gaan rijden ! En na het rijden gong ik buiten uitstappen, en met poetsen deed hij ook wel eens vervelend dan heel goed aanpakken en pas verder gaan of negeren daarna, ik zou kijken of je les kan krijgen, en wat hierboven al iemand zegt dan vanaf de stal uit halen tot weer in stakl zetten x

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:54

Ik denk zelf eigenlijk dat je niet consequent genoeg bent. Heb je ook rijlessen ? (zo niet ga dat wel doen.) Je instructrice kan je vast wel helpen. Vraag of ze wat eerder wil komen (zodat jullie samen de pony pakken) en je wil helpen met de problemen, zodat ze jou een beetje kan laten zien wat je moet doen, hoe je het moet afkeuren en wanneer. Ga er niet vanuit dat je dit zelf wel kan oplossen, als je niet consequent genoeg bent (misschien onbewust) zal je pony dit uittesten tot waar de grenzen liggen.
En je ouders? Zijn die ook paardengek of hebben ze nooit paard gereden ? hebben ze dat wel, kan je het hun ook altijd nog vragen.
Pas als het echt uit de hand loopt zou ik die lessen die fjordnina aangeeft eens proberen, want waar ik aan denk is een pony die kijkt hoever hij bij jou kan gaan (aangezien het steeds erger wordt).

marlies77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:17

MyHu schreef:
Hoelang heb je hem al? Is er begeleiding? Ben je consequent?

Ik heb hem 4 jaar, een vriendin die meer ervaren is helpt mij.

marlies77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:23

Een antwoord op jullie vragen:

Hij is geen stalpony hij was het wel maar is nu een weidepony(hij staat met andere shetjes) met een inloopstal.
hij heeft 1/2 jaar stilgestaan omdat ik toen nog niet op les zat. Daarna ben ik met een vriendin hem bitloos gaan rijden omdat hij het bit echt niet in wilde. Dat ging redelijk. Pas geleden zijn me nichtjes geweest en wilden hem met bit rijden. Ze kregen het bit in en ze zat net en hij begon te bokken, ze viel er af en hij rende weg. We vingen hem en ze ging er op nieuw op. Hij ging bokken en steigeren hij sloeg bijna over. Ze viel eraf, toen gingen we op ze rug leunen en hij ging dribbelen en raar doen. Toen hebben we hem afgezadelt.
sinds dien rij ik niet meer op hem, alleen nog verzorgen met een vriendin. Ik merk wel dat hij zich verveelt maar ik kan niet op hem rijden en hij word steeds vervelender..
ik weet niet wat ik nu met hem moed..
helaas houden me ouders totaal niet van paarden dus hun om hulp vragen heeft niet veel nut..

marlies77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:37

nicky_xle schreef:

hij bokt/steigert je der af

marlies77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:39

laraxXxemma schreef:
Ik denk zelf eigenlijk dat je niet consequent genoeg bent. Heb je ook rijlessen ? (zo niet ga dat wel doen.) Je instructrice kan je vast wel helpen. Vraag of ze wat eerder wil komen (zodat jullie samen de pony pakken) en je wil helpen met de problemen, zodat ze jou een beetje kan laten zien wat je moet doen, hoe je het moet afkeuren en wanneer. Ga er niet vanuit dat je dit zelf wel kan oplossen, als je niet consequent genoeg bent (misschien onbewust) zal je pony dit uittesten tot waar de grenzen liggen.
En je ouders? Zijn die ook paardengek of hebben ze nooit paard gereden ? hebben ze dat wel, kan je het hun ook altijd nog vragen.
Pas als het echt uit de hand loopt zou ik die lessen die fjordnina aangeeft eens proberen, want waar ik aan denk is een pony die kijkt hoever hij bij jou kan gaan (aangezien het steeds erger wordt).

nee ik heb geen rijlessen, me moeder heeft vroeger gereden en eigen shetje gehad maar die vind paarden niet zo geweldig meer.. en me pa die houd helemaal niet van dieren:(

marlies77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:39

fjordnina schreef:
Timing is alles. Je kunt een pony aanpakken maar als je dat niet goed timed zal het geen resultaat hebben. Ik raad je aan om een goede instructeur te zoeken die bereid is jou te helpen vanaf het moment van uit de stal halen tot aan het rijden.
Wat je ook kunt doen is een dag of weekendtraining volgen in Nunspeet bij http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl Daar leer je in korte tijd hoe je op een respectvolle manier het gedrag van je paard kunt omzetten in gewenst gedrag.

klopt maar na nunspeet word niks, we hebben geen trailer.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:40

Ben je consequent genoeg? Is de pony juist ingereden? Heeft hij een goede "opvoeding" gehad?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:43

heeft deze pony een rugprobleem aangezien je er eerst wel op kon en nu niet meer?
Is er een manege in de buurt? Misschien toch een lesje volgen of een les grondwerk dat is ook erg leuk om te doen en heel leerzaam

Wat versta jij onder aanpakken?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:45

Je hebt echt les nodig in het omgaan met je pony en ook rijden,maar de omgang is nu even het belangerijkste!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:53

Ik denk dat het ook met opvoeding van de pony en consequentie te maken heeft. Als ik je een tip mag geven. Kijk altijd eerst naar jezelf voordat je je pony de schuld geeft (niet: hij is vervelend --> maar: wat moet ik anders doen om gewenst gedrag bij mijn pony te krijgen). Ik denk dat begeleiding in de vorm van "grondwerk"les heel veel goed kan doen voor jullie samen. Succes

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:01

Misschien is het verstandig om een tandarts te laten kijken. Omdat hij zo fel reageert op het bit. Misschien heeft hij wel last van zijn tanden.

Ik denk dat het een respect/ plaatsbepaal probleem is. Ik zou begeleiding zoeken in het grondwerk. Om het respect van je pony te verdienen en zijn plaats te bepalen. Verdiep je maar eens in pat parelli, marijke de jong, enz. Heel leuk en leerzaam.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:01

Wat ligt er allemaal wel binnen de mogelijkheden TS?
Denk aan budget voor lessen, hulp van je ouders, een ponyclub in de buurt etc.?
En, misschien nog belangrijker: wat wil je bereiken? Welke moeite wil je er allemaal in stoppen?

Probeer eens buiten de hokjes te denken... Als je ouders je willen ondersteunen zou je er aan kunnen denken om een paardentaxi te huren om je zo naar Nunspeet te rijden. Je zou een trailer kunnen lenen van een buurt, je zou een instructeur aan huis kunnen laten komen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:20

marlies77 schreef:

Hij is geen stalpony hij was het wel maar is nu een weidepony(hij staat met andere shetjes) met een inloopstal.
hij heeft 1/2 jaar stilgestaan omdat ik toen nog niet op les zat. Daarna ben ik met een vriendin hem bitloos gaan rijden omdat hij het bit echt niet in wilde. Dat ging redelijk. Pas geleden zijn me nichtjes geweest en wilden hem met bit rijden. Ze kregen het bit in en ze zat net en hij begon te bokken, ze viel er af en hij rende weg. We vingen hem en ze ging er op nieuw op. Hij ging bokken en steigeren hij sloeg bijna over. Ze viel eraf, toen gingen we op ze rug leunen en hij ging dribbelen en raar doen. Toen hebben we hem afgezadelt.
sinds dien rij ik niet meer op hem, alleen nog verzorgen met een vriendin. Ik merk wel dat hij zich verveelt maar ik kan niet op hem rijden en hij word steeds vervelender..
helaas houden me ouders totaal niet van paarden dus hun om hulp vragen heeft niet veel nut..

Waarom liet je toe dat die nichtjes plots met bit gingen rijden als ie dat niet gewoon is? Normaal dat het paard hierop moeilijk doet, met iets nieuws is het natuurlijk niet direct opstappen en wegwezen.

En hij heeft geleerd dat ie onder het werk uit komt door te gaan bokken, aangezien jullie hem dan gewoon afgezadeld hebben, dus heropvoeden onder begeleiding is hier de boodschap denk ik, eerst op de grond en dan onder het zadel.

annelies01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:55

hwn schreef:
marlies77 schreef:

Waarom liet je toe dat die nichtjes plots met bit gingen rijden als ie dat niet gewoon is? Normaal dat het paard hierop moeilijk doet, met iets nieuws is het natuurlijk niet direct opstappen en wegwezen.

En hij heeft geleerd dat ie onder het werk uit komt door te gaan bokken, aangezien jullie hem dan gewoon afgezadeld hebben, dus heropvoeden onder begeleiding is hier de boodschap denk ik, eerst op de grond en dan onder het zadel.

heej ik ben een van de nichtjes en mijn andere nichtje rijd al heel haar leven en ik al bijna 4 jaar /3 hij had al eerder het bit in gehad maar omdat zij het bit niet in kreeg wilden wij het proberen wij denken inderdaad dat hij rugproblemen heeft omdat hij ons er 2 x er af heeft gegooid met bokken steigeren :(:)
wij stapten zo voorzichtig mogelijk maar hij liet ons nog niet eens 1 stap op zijn rug zitten en gooide ons er al af :( wat hadden we dan moeten doen het laatste wat we wilden dat wij ons rug breekten..hopelij k begrijp je dat? gr, de nichtjes van marlies77

nicky_xle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:55

marlies77 schreef:
nicky_xle schreef:

hij bokt/steigert je der af

Ja dat deed mijn verzorgpony ook ! Maar ik weet niet pressies hoe ik net heb opgelost! Ik moest er wel om lachen en ik was hee, consequent tegen hem ! Als hij niet braaf was met rijden niet buiten uitstappen, en dan door gaan tot dag hij het goed doet, en ald hij raaf was buiten uitstappen of iets doen waar je pony lol in heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:01

ik denk dat je hem moet na laten kijken door de dierenarts, voor eventuele rugproblemen!