Ik pak hem dan wel aan maar het heeft geen resultaat. Ik weet niet meer wat ik nu met hem aan moed.. hebben jullie tips?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
laraxXxemma schreef:Ik denk zelf eigenlijk dat je niet consequent genoeg bent. Heb je ook rijlessen ? (zo niet ga dat wel doen.) Je instructrice kan je vast wel helpen. Vraag of ze wat eerder wil komen (zodat jullie samen de pony pakken) en je wil helpen met de problemen, zodat ze jou een beetje kan laten zien wat je moet doen, hoe je het moet afkeuren en wanneer. Ga er niet vanuit dat je dit zelf wel kan oplossen, als je niet consequent genoeg bent (misschien onbewust) zal je pony dit uittesten tot waar de grenzen liggen.
En je ouders? Zijn die ook paardengek of hebben ze nooit paard gereden ? hebben ze dat wel, kan je het hun ook altijd nog vragen.
Pas als het echt uit de hand loopt zou ik die lessen die fjordnina aangeeft eens proberen, want waar ik aan denk is een pony die kijkt hoever hij bij jou kan gaan (aangezien het steeds erger wordt).
fjordnina schreef:Timing is alles. Je kunt een pony aanpakken maar als je dat niet goed timed zal het geen resultaat hebben. Ik raad je aan om een goede instructeur te zoeken die bereid is jou te helpen vanaf het moment van uit de stal halen tot aan het rijden.
Wat je ook kunt doen is een dag of weekendtraining volgen in Nunspeet bij http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl Daar leer je in korte tijd hoe je op een respectvolle manier het gedrag van je paard kunt omzetten in gewenst gedrag.
marlies77 schreef:Een antwoord op jullie vragen:
Hij is geen stalpony hij was het wel maar is nu een weidepony(hij staat met andere shetjes) met een inloopstal.
hij heeft 1/2 jaar stilgestaan omdat ik toen nog niet op les zat. Daarna ben ik met een vriendin hem bitloos gaan rijden omdat hij het bit echt niet in wilde. Dat ging redelijk. Pas geleden zijn me nichtjes geweest en wilden hem met bit rijden. Ze kregen het bit in en ze zat net en hij begon te bokken, ze viel er af en hij rende weg. We vingen hem en ze ging er op nieuw op. Hij ging bokken en steigeren hij sloeg bijna over. Ze viel eraf, toen gingen we op ze rug leunen en hij ging dribbelen en raar doen. Toen hebben we hem afgezadelt.
sinds dien rij ik niet meer op hem, alleen nog verzorgen met een vriendin. Ik merk wel dat hij zich verveelt maar ik kan niet op hem rijden en hij word steeds vervelender..
ik weet niet wat ik nu met hem moed..
helaas houden me ouders totaal niet van paarden dus hun om hulp vragen heeft niet veel nut..
hwn schreef:marlies77 schreef:Een antwoord op jullie vragen:
Hij is geen stalpony hij was het wel maar is nu een weidepony(hij staat met andere shetjes) met een inloopstal.
hij heeft 1/2 jaar stilgestaan omdat ik toen nog niet op les zat. Daarna ben ik met een vriendin hem bitloos gaan rijden omdat hij het bit echt niet in wilde. Dat ging redelijk. Pas geleden zijn me nichtjes geweest en wilden hem met bit rijden. Ze kregen het bit in en ze zat net en hij begon te bokken, ze viel er af en hij rende weg. We vingen hem en ze ging er op nieuw op. Hij ging bokken en steigeren hij sloeg bijna over. Ze viel eraf, toen gingen we op ze rug leunen en hij ging dribbelen en raar doen. Toen hebben we hem afgezadelt.
sinds dien rij ik niet meer op hem, alleen nog verzorgen met een vriendin. Ik merk wel dat hij zich verveelt maar ik kan niet op hem rijden en hij word steeds vervelender..
ik weet niet wat ik nu met hem moed..
helaas houden me ouders totaal niet van paarden dus hun om hulp vragen heeft niet veel nut..
Waarom liet je toe dat die nichtjes plots met bit gingen rijden als ie dat niet gewoon is? Normaal dat het paard hierop moeilijk doet, met iets nieuws is het natuurlijk niet direct opstappen en wegwezen.
En hij heeft geleerd dat ie onder het werk uit komt door te gaan bokken, aangezien jullie hem dan gewoon afgezadeld hebben, dus heropvoeden onder begeleiding is hier de boodschap denk ik, eerst op de grond en dan onder het zadel.
hij had al eerder het bit in gehad maar omdat zij het bit niet in kreeg wilden wij het proberen wij denken inderdaad dat hij rugproblemen heeft omdat hij ons er 2 x er af heeft gegooid met bokken steigeren
wat hadden we dan moeten doen het laatste wat we wilden dat wij ons rug breekten..hopelij k begrijp je dat? gr, de nichtjes van marlies77 marlies77 schreef:nicky_xle schreef:Mag ik vragen hoe hij met rijden is?
hij bokt/steigert je der af