pony kopen in belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schuttertje

pony kopen in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 10:12

we hebben een leuke pony op het oog in belgie.
Maar waar moeten we rekening mee houden.
en wat moet je doen regelen. Wij wonen in nederland.
Er zit een soort van paspoort/entingsboekje bij de pony.

schuttertje

Re: pony kopen in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 08:04

is er niemand die me kan vertellen waar ik rekening mee moet houden of op moet letten???

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:38

Ik geloof niet dat NL en B erg van elkaar verschillen. Elke (huis)dier hoort een paspoort te hebben, en verder natuurlijk keuren.
heb je al gezocht of er niet meer topics zijn hierover? lijkt me niet moeilijk.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:43

Je hoeft niets te regelen, pony kopen, en pony en paspoort mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:51

Klinisch en/of rontgenologisch laten keuren door een DA van jouw keuze.
Aankoopcontract opstellen. Voorbeelden daarvan vind je op de site van http://www.uwpaardverzekeren.nl onder "overige formulieren". Daarin kun je vermelden voor welk doel je de pony hebt gekocht (recreatie/sport: springen, dressuur, endurance) en laat de vekoper verklaren dat de pony geschikt is.
Daarin verklaart de verkoper bijvoorbeeld ook dat hij geen stalondeugden heeft, makkelijk te laden is of verkeersmak (als je dat belangrijk vindt).
Let erop dat je een aankoopbewijs krijgt. Papieren/paspoort zijn geen eigendomsbewijzen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:56

Ik ben belgische en heb mijn paard in Friesland gekocht, gewoon kopen, hij heeft een boekje van het KHNS, mijn naam er in laten overschrijven en in België moest ik voor hem een mutatiedocument aanvragen, maar naar het schijnt is deze sinds dit jaar afgeschaft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:57

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:35

Manadeluca schreef:
Ik ben belgische en heb mijn paard in Friesland gekocht, gewoon kopen, hij heeft een boekje van het KHNS, mijn naam er in laten overschrijven en in België moest ik voor hem een mutatiedocument aanvragen, maar naar het schijnt is deze sinds dit jaar afgeschaft.

Is NIET afgeschaft, heeft alleen een andere naam gekregen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:40

Vorig jaar ook een pony gekocht in belgie. Als hij gechipt is en een geldig paspoort heeft kun je hem gewoon meenemen. Het mutatiedocument kun je opsturen en dan wordt de pony als export geregistreerd. Het paspoort kun je op je naam laten overschrijven. Ik heb toen gewoon een verkoopcontractje laten opstellen, mutatiedocument was zoek dus verder niks mee gedaan. Paspoort uiteindelijk ook niet opgestuurd om te voorkomen dat ie zoek raakt, daarbij i het geen eigendomsdocument.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:55

nu staat me wel bij dat je dan zijn chipnr hier in nederland moet laten registreren...