mijn paard heeft geen respect wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjeldfelien

mijn paard heeft geen respect wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:12

Ik heb een paardje van 5 jaar het is een Fries x fjord
Hij heeft geen respect voor me voorbeeld:
- als ik hem uit de wei haal lukt dat me niet hij is te sterk om zich om te draaien en weer bij zijn vriendjes te gaan staan ook gaat hij dan stijgeren .
- met het hoofdstel in doen keert hij zijn kont mij kant op in de stal waardoor ik het bit niet in krijg ik ben een klein meisje met een groot paard hij doet zijn hoofd omhoog zo weet hij precies dat ik er niet bij kan.
- bij de hoefsmid probeert die ook zoveel mogelijk te stijgeren.
- hij loopt dwars Door me heen zo sterk als hij iets ziet moet hij daarheen

Met rijden is het een top paard lekker ontspannen zijn bezig om met hem naar het bos te kunnen maar kleine wandelingetjes langs de weg doet hij goed. Ook heeft hij zijn dagen dat het een super braaf paard is.
Wie tips?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: mijn paard heeft geen respect wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:12

VSW -> OPG

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:16

Misschien les nemen in grondwerk
En ik weet niet of je goede begeleiding hebt? Dat is ook wel verstandig

kjeldfelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:18

Les nemen voor grondwerk ben ik inderdaad naar opzoek thanks voor je tips

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:42

les nemen, is het enige wat werkt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:13

Welke omgeving zit je? :)

kjeldfelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:15

Kaatsheuvel

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:49

Je Fjord heeft duidelijk in de gaten dat hij de baas is wanneer je niet op hem zit en hij kan gaan en staan waar hij maar wil... Misschien dat lokken met eten beter gaat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:08

Klinkt alsof hij erg weinig opvoeding heeft gehad. Zoek iemand die je helpt om die opvoeding op de rit te krijgen en te houden.
Even voor de duidelijkheid, opvoeden betekent niet een paard dwingen tot een bepaald gedrag, maar uitleggen wat je van hem verwacht en het juiste gedrag belonen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:32

Wat ik opvallend vind, is dat het probleem altijd bij het paard gezocht wordt: paard heeft geen respect voor mij. Deze uitdrukking zou eigenlijk standaard anders moeten zijn: wat doe ik verkeerd, geef ik niet op de juiste manier leiding?

Een paard heeft geen baas (= geweld), maar een leider (= regels). De punten die jij noemt, TS, hebben alles te maken met hoe er leiding gegeven wordt. Je zult met dit paard helemaal vanaf het begin opnieuw moeten beginnen wat betreft regels stellen. Dat begint al met het uit de stal halen (of in dit geval de wei). Direct duidelijk maken dat hij niet harder mag lopen, door te stoppen en hem desnoods een paar passen achterwaarts te laten gaan of - als hij ineens te hard gaat - stoppen en een rondje draaien. Net zolang blijven stilstaan tot jij aangeeft wanneer er weer gelopen wordt. Hetzelfde met poetsen, opzadelen, rijden, enzovoorts en zo verder. Voer het paard nooit uit de hand, maar leg het in zijn voerbak. Veel oefenen in de bak met de regels. Ga ernaast staan en laat je paard volgen. Hij moet stoppen als jij stopt. Het punt is dat veel mensen er te makkelijk over denken. Een simpel iets als stoppen als jij stopt, kan soms heel wat uurtjes geduld nodig hebben. Dat hangt ervan af hoe jij als leider duidelijk bent en blijft. Als hij één keer iets niet mag, dan mag hij dat een volgende keer ook niet. Als je één keer te makkelijk bent door iets toe te staan, dan kun je in no-time weer helemaal opnieuw beginnen. Wees dus heel bewust van je eigen handelen en vooral ook je lichaamstaal. Paarden zijn daar heel gevoelig voor. Blijf dus niet als een klein poppetje ingedoken staan als hij dwars door je heen wilt rennen, maar maak je groot. Wil je dat hij naar je toe komt, maak je dan juist niet groot, maar toegankelijk (open handen, schouders naar beneden, niet strak aankijken, lichaam ontspannen).

Dit is natuurlijk grondwerk in een notendop en dus is mijn dringende advies om je hier meer in te gaan verdiepen door veel video's te kijken en vooral hulp daarbij te krijgen. Een hulp kan namelijk direct aangeven of jouw lichaamshouding op dat moment juist is. Zo word je zelf steeds meer bewust van je eigen handelen en zul je zien dat je een steeds betere verhouding met je paard krijgt. ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:34

@Shenavallie wat een duidelijke en heldere uitleg. Ik sluit mij hier volledig bij aan. Je paard pakt de rol op die jij laat liggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:58

Dank je wel! Ik hoop dat TS op termijn weer een leuke band met haar paard krijgt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:00

Patricia78 schreef:
Je Fjord heeft duidelijk in de gaten dat hij de baas is wanneer je niet op hem zit en hij kan gaan en staan waar hij maar wil... Misschien dat lokken met eten beter gaat?

Dus je denkt dat TS de baas over haar paard wordt als je gaat lokken met voer?
Sorry maar dit is echt wel een heel slecht advies, dan word hij juist alleen maar opdringeriger en krijgt hij zijn aandacht voor het voer en niet voor TS.