Graag zsm hulp gevraagd ivm schadevergoeding trap paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Graag zsm hulp gevraagd ivm schadevergoeding trap paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:21

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die mij wat advies kan geven over een conflict wat zich heeft afgespeeld bij mij op stal. Ik begreep namelijk dat er wel wat mensen zitten op bokt die verstand hebben van het hippisch recht danwel schadevergoedingen.
Helaas doe ik alleen in een pb, aan iemand die mij mogelijk kan helpen, het verhaal.
Het heeft in ieder geval te maken met het feit dat mijn paard beschuldigd word van het trappen naar een ander paard wat dus niet het geval is.

Ik hoop dat iemand mij advies hierin kan geven!

Liselot

Re: Graag zsm hulp gevraagd ivm schadevergoeding trap paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:27

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kan je hiervoor namelijk ook bellen :j Of het juridisch loket in jouw woonplaats

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:57

Rechtsbijstandsverzkering heb ik nog niet, net gaan samenwonen en dat moest nog geregeld worden. Gelukkig wel een aansprakelijkheidsverzekering. Juridisch loket idd ook een goed idee. Het is alleen zo lang ingewikkeld verhaal :')

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:32

ED -> TAO

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:35

Wie heeft er schade? De verzekering van de schadehebbende zal door hem/haar moeten worden ingelicht, zij gaan dan verder bekijken hoe of wat. Mochten zij van mening zijn dat jouw verzekering moet uitbetalen, zullen ze die benaderen, en die zal op zijn beurt dan weer verhaal komen halen bij jou. Als jou verhaal en die van de schadehebbende niet overeen komen, zoeken de verzekeringen onderling verder uit hoe of wat.

(en als de schadehebbende toevallig all risk verzekerd is, dan keert zijn/haar verzekering sowieso uit)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:36

Iedereen kan een ander paard wel de schuld geven van trappen naar ander paard,maar zolang er geen bewijs van is? Daarbij weet iedereen toch dat je paard getrapt kan worden als je hem in een weiland zet met meer paarden? eigen risico.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:38

Dat kan volgens mij gewoon via je wa verzekering opgelost worden, was bij mij ook toen mijn paard een ander paard had getrapt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:25

Ik kan helaas niet het hele verhaal hier op internet plaatsen maar het zit allemaal wat ingewikkeld in elkaar. Verzekering heb ik uiteraard al aan gedacht mits het ook echt de schuld van mijn paard zou zijn maar dat is het dus niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:26

Al heeft jouw paard schuld, dan nog hoef jij jouw verzekering niet te bellen oid. Dan moet alsnog de schadehebbende bij haar verzekering aan de bel trekken, die dan bij "jouw schuld" naar jouw verzekering zal stappen, en niet anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:32

Caily schreef:
Al heeft jouw paard schuld, dan nog hoef jij jouw verzekering niet te bellen oid. Dan moet alsnog de schadehebbende bij haar verzekering aan de bel trekken, die dan bij "jouw schuld" naar jouw verzekering zal stappen, en niet anders.

Je kunt voor advies altijd even bellen en het is netjes om het sowieso even te melden, zodat haar verzekering weet dat er evt een claim aankomt en dan al weet wat er (vanuit TS haar beleving) gespeeld heeft.

Daarnaast hoeft de tegenpartij het helemaal niet via hun verzekering te spelen, zij kan TS gewoon aansprakelijk stellen voor de schade.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:04

Tegenpartij heeft wrs gegevens niet van haar verzekering. Ik heb twee weken terug met een soort gelijk probleem te maken gehad en toen heb ik mijn verzekering gebeld voor wat te doen, en die vertelde mij bovenstaand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:08

Bij welke verzekering moet zij aan de bel trekken dan?
Haar eigen AVP verzekering (tenzij het een rechtsbijstand is) zal niets voor haar kunnen betekenen.
Zij zal zelf een claim bij TS moeten neerleggen, en dat kan gewoon privé zonder een brief van de verzekering.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:14

Wacht even je bent toch gewoon wa verzekerd.
De eigenaar moet je dan wel eerst aansprakelijk stellen tot die tijd hoef je niets te doen.
Daarna zoekt de verzekering wel uit of er inderdaad terecht geclaimd word.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:21

lady62 schreef:
Wacht even je bent toch gewoon wa verzekerd.
De eigenaar moet je dan wel eerst aansprakelijk stellen tot die tijd hoef je niets te doen.
Daarna zoekt de verzekering wel uit of er inderdaad terecht geclaimd word.

Het heet al jaren geen WA meer (dat is voor de auto) maar AVP.
En nee dat is niet verplicht in Nederland (wel heel verstandig om te hebben natuurlijk).

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:22

Dit soort geneuzel is precies de reden waarom mijn paard niet met een ander paard staat. Er kan altijd een ongeluk gebeuren en dan krijg je dit soort financieel getouwtrek..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:23

Ik kan je misschien niet verder helpen maar ben wel nieuwsgierig naar je verhaal. O:)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:25

sanne1221 schreef:
Dit soort geneuzel is precies de reden waarom mijn paard niet met een ander paard staat. Er kan altijd een ongeluk gebeuren en dan krijg je dit soort financieel getouwtrek..

Als je gewoon een AVP verzekering hebt is dat helemaal geen gedoe hoor. Je geeft het op bij de verzekering en dan is het voor jou redelijk klaar.
Ik snap dan ook niet waarom mensen soms zo ontzettend moeilijk doen bij aansprakelijkheid als er een AVP verzekering is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:31

brainless ik ben ook al antiek hoor.
Maar als je verzekerd bent dan zou ik me niet druk maken.
als de schade terecht is dan keren ze uit anders niet daar heb je zelf geen omkijken naar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:33

sanne1221 schreef:

Juist met een AVP is het ontzettend makkelijk, die lossen het onderling op.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:02

@TS: heb je wel een APV? Zoek dan contact met hen en regel het. Als ik tussen de regels door lees, heb jij het gevoel dat jij of jouw paard de schuld krijgen. Schuld of onschuld is voor mensen. Er kan altijd wat gebeuren, zelfs als paarden in aparte weides staan (over of onder de draad heen trappen of bijten en bingo). Het gaat er eigenlijk om dat de eigenaar van het geblesseerde paard niet met schade blijft zitten. Hij of zij kan er namelijk ook niks aan doen maar zou er wel voor opdraaien. Of het dan paard A, B of C is geweest, doet er niet zoveel toe. Er is een paard dat schade heeft toegebracht. Eigenlijk is wie alleen voor de verzekeraar van belang want afhankelijk van bij wie de eigenaar verzekerd is, moet die betalen. Mijn ervaring is dat verzekeraars niet moeilijk doen bij uitkeren van de schade, maar je moet uiteraard geen twijfels uitspreken dat jouw paard de veroorzaker is.

sanne1221 schreef:

Arm dier. Ik heb me verzekerd tegen ongelukken. Kost wat premie maar levert een veel leuker leven op.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:13

lady62 schreef:
als je verzekerd bent dan zou ik me niet druk maken.
als de schade terecht is dan keren ze uit anders niet daar heb je zelf geen omkijken naar.

Precies! Zo is het.

Als ze je terecht aansprakelijk hebben gesteld zal de verzekering betalen en anders niet.

Ik heb nu hetzelfde met mijn buurman, deze stelde mij aansprakelijk voor schade aan zijn motor omdat wij er met onze auto tegenaan hebben gereden (dit is ook zo, maar hij claimt imo schade die hij al had, beetje jammer, maar goed, de verzekering zal iemand sturen om de schade te beoordelen), het is verder ons "pakkie an" niet meer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:00

batje schreef:
sanne1221 schreef:

Als je gewoon een AVP verzekering hebt is dat helemaal geen gedoe hoor. Je geeft het op bij de verzekering en dan is het voor jou redelijk klaar.
Ik snap dan ook niet waarom mensen soms zo ontzettend moeilijk doen bij aansprakelijkheid als er een AVP verzekering is.

Precies! Gewoon je AVP inlichten en relevante info verstrekken. De rest is hun probleem, zij zijn degenen met de kennis in huis en weten welke vragen ze aan wie moeten stellen. Daar betaal jij voor en als je verzekerd bent bij een fatsoenlijke clubg, nemen ze dat gewoon van je over.

Wat Bokt denkt en vindt is niet relevant; jouw verzekeraar is degene die je kan helpen.......

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:46

Bedankt voor alle reactie's. Gelukkig heb ik idd een apv. Ik heb al via de pb contact gehad met iemand die mij goed heeft kunnen informeren.