drammen met buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

drammen met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:48

Mijn verzorgpaard heeft heel erg de neiging om te gaan drammen als ik met haar naar buiten ga.. hiermee bedoel ik, bit vastpakken en gaan. Stilstaan is een nog grotere ramp.

Ik heb mijn handen zo enorm hoog en ben zo streng in mijn handen als ik haar stop moet krijgen.. dat kan gewoon niet!!!
Heeft er iemand tips? Slofteugeltje eraan, martingaal?, thiedemann? Of gewoon heel vaak oefenen en dan maar wat hoger en strenger zijn?
Het gaat om een friese merrie, flink beestje onder me kont dus xD

bruja

Re: drammen met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:15

Ik zou eerst eens gaan zoeken naar de reden van het 'drammen'. Vind het paard het eng, is ie niet graag alleen? Streng zijn met hulpmiddelen is symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak zoeken en dat probleem oplossen. Op een gegeven moment zijn al die hulpmiddelen niet toereikend meer. Hoe doet de eigenaar van het paard het zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:27

Mijn paard kan dit ook enorm doen. Bij haar komt het omdat ze het zooooo leuk vind en enthousiast is dat de adrenaline de overhand neemt. Flink de pas erin en weinig reactie op hand en zit hulpen. Halthouden is ook een drama. Ze wordt ook zo sterk dan. Nu ze drachtig is, is ze overigens wel veeeeel fijner te rijden, ook buiten vind ze sneller een rustig tempo, zonder teveel door te drammen. Ik heb voorheen ook al vanalles geprobeerd. Constand aan het werk zetten. Schoudervoor, wijken, voltes, zigzaggen, stukje achterwaard, stukje voorwaards noem het maar op. (Wel goed op het verkeer letten uiteraard) maar dat hielp allemaal niks helaas. Om er nou allerlei hulpteugels aan te gooien, zag ik niet zo zitten maar heb het toch een paar keer geprobeerd. Zonder resultaat. Ze is wel braaf en goed verkeersmak en vind buitenrijden geweldig maar wel op haaaaar voorwaarden en in haar fanatieke stap snelheid. Maja... dat kan niet de bedoeling zijn, ik wil ten alle tijden de controle over de snelheid. Lukt me ook wel maar moet dan soms (veel te) hard doorkomen eer ik responce krijg. Dat vind ik jammer. Heb tot nog toe dus ook nog niet echt een oplossing gevonden. In de bak dooroefenen maar daar is ze stik braaf en op het juiste tempo zonder te drammen. Buiten vind ze gewoon zooooo leuk! Haar enthousiasme is een mooi iets maar ze moet wel blijven luisteren. Ik volg even, in de hoop dat er nog passende ideeen voorbij komen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:21

Mijn fjordje is eigenlijk wel heel braaf, maar zo nu en dan van die dram dagen hebben. Ik heb zoiets als ik stap, moet ze in elk geval blijven stappen, als ik draaf ook maar ze kan dan een beetje de overhand nemen en dan trek ik haar (best hard) op de rem dat ik in een keer goed duidelijk ben. Pas als ze daarin braaf is mag ze in galop en daarin gelden dezelfde regels. Maar als ze blijft drammen mag ze van mij niet in galop... Toen ik haar net had was het best wel erg dat ik ook dacht mm is dit nog wel veilig? Toen heb ik 3x met een Thiedemanteugel gereden en dat hielp goed. Steeds een lusje losser gedaan en toen zonder. Nu gaat het echt heel goed en heb ik dagen dat ik met 1 hand en een los teugeltje alle gangen kan rijden :)

Maar ieder paard is anders, misschien heb je er iets aan

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:03

Ik rij met een Pelhambit tegen het drammen, je bevestigt 2 teugels aan het bit daarbij is je bovenste teugel je gewone trens maar de onderste teugel is je hefboomwerking (met kinketting), als je paard gaat drammen pak je even wat druk op de onderste teugel en dan laat je weer los.

Je kunt zo dus gaan oefenen tegen het drammen, gaat je paard drammen dan straft deze zichzelf, is je paard rustig dan beloont ze zichzelf doordat ze op een trens gereden word.
Bella kon heel erg drammen buiten omdat ze het zo leuk vond en steeds harder wou gaan, nu kan ik haar met losse trensteugel rijden en heb ik slecht af en toe de hefboomteugel nodig.

Afbeelding

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:25

Mijn fjord kan ook van die dagen hebben, eens in de zoveel tijd dramt ze onwijs door en wil ze alleen maar hard. Ik hou hetzelfde principe aan als jendemen25. Stap = gewoon stap, pas als ze normaal kan stappen gaan we wel een stuk draven. In mijn draftempo en niet op dat van haar. In draf rij ik dan ook wel een paar tempo wisselingen en overgangen naar stap. Als ze dat allemaal braaf doet galoppeer ik pas aan buiten. Kan ze zich niet gedragen, dan maar een stap rondje. Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar het moet wel verantwoord blijven. Het is gelukkig maar een keer in de zoveel maanden, zal haar enthousiasme wel zijn. Of iets in de lucht..