Waterdichte en ademende regenjas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Waterdichte en ademende regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 14:14

Met het regenachtige weer van de laatste dagen en de voorspellingen voor de komende dagen, heb ik mijn zoektocht maar geopend naar goede waterdichte en ademende(!) regenjassen. Wij hebben bij stal alleen een buitenbak. Op zich niet erg, maar ik heb toch zo'n hekel aan rijden met een regenjas! Ze plakken, worden vochtig en je wordt er al gauw heel klam en warm onder. Bah. Vandaar mijn zoektocht naar dé perfecte paardenregenjas *D

Heeft er hier iemand nog tips voor échte waterdichte en échte ademende regenjassen? Die niet plakken?

Klasien

Re: Waterdichte en ademende regenjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:35

Gewone regenjassen ademen niet.
Ik weet wel dat die jassen die bij het zijlen gebruikt worden wel ademen en echt waterdicht zijn. Die zijn gemaakt voor zijlers, die moeten hard werken en zitten dan ineens stil. Met een niet ademende jas wordt je dan ziek. Alleen, dit zijn wel dure jassen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:47

Ik rijd paard in een ski-jas. Echt pérfect.

EstherA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:22

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:23

EstherA hoe val de maat? groot of klein

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:28

Die zelfde jas die EstherA ook heeft heb je ook van QHP en die is een stukje goedkoper!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:37

kijk eens bij een outdoorspeciaalzaak of de ANWB

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:38

Zelf gebruik ik een hardloop-regenjasje dus die ademt goed. 15 euro bij de HEMA :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:39

Een goede regenjas koop je bij een buitensportzaak. Gewoon even investeren in een The North Face of iets dergelijks.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:41

Als regenjas heb ik nu een icepeak. Fijne jas en niet duur.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:36

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga ze allemaal eventjes kijken!

Pion: ik rij in de winter ook met een skijas, maar voor nu is dat toch wat te warm..

EsterA & aniquegraaf: ademen die ook enigszins? Of word je daar ook snel klam onder?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:37

Ik haal dat soort spullen tegenwoordig bij een hardloopwinkel: www.hardloopaanbiedingen.nl. Daar hebben ze veel ademende spullen. Ideaal!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:39

Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:43

Inderdaad, een regenjas die ademt koop je bij de outdoorspeciaalzaak (Bever bijvoorbeeld). De meest ademende is een regenjas met een Goretex Active laag, maar dan zit je al snel aan een paar (drie, vier) honderd euro.

Goedkoper is een jas van The North Face met hun eigen HyVent membraan. Rond de 200 euro.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:55

zeeman in de gaten houden voor de kleine buien hebben zij zo nu en dan lange regenjassen. en voor de grote buien en als het wat kouder wordt zo`n lange waxjas, heerlijk warm rond de 100 euro

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:56

Ik heb een regenjas van adventure line van de welkoop, echt heerlijk en nog leuk qua kleur!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:27

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:40

EstherA schreef:
Ik heb een regenjas van divoza, hij is heel fijn met rijden en ziet er niet heel lelijk uit!
dit is de link:
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... enjas.html

Maar die ademen echt voor geen meter. Daar word je echt klam onder want het is plastic. Ik zou eerder naar iets anders kijken. Ik rij met een skijas, die zjn heel goed waterdicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 03:47

Bekend probleem; of je bent nat van het zweet of nat van de regen.

Vroeger gebruikte ik vooral een oud fietsregenpak maar daar krijg je het zo snel warm in (niet ademend en met minimale ventilatie). Hetzelfde probleem krijg je waarschijnlijk ook met die doorzichtige regenjassen van paardrijmerken. Volgens mij zijn die alleen voor wedstrijden gemaakt.

Goede ademende regenkleding gaat al snel erg duur worden. Goretex en andere outdoormerken vragen gerust honderden euros voor een jas. De tip om bij een hardloopwinkel te kijken vind ik wel een goede tip, pas alleen op met zwaar werk in zo'n jas omdat ze vaak zo dun mogelijk zijn voor het hardlopen en dus minder geschikt voor in de stal.

Laatste tijd in Nederland was ik overgestapt naar een zware regenjas van PVC (gemaakt voor de visserij; niet vergelijkbaar met die logge PVC regenpakken die je in een doe-het-zelf winkel koopt voor een tientje). Dit ademt totaal niet maar omdat het geen strakke pasvorm heeft heb je wel luchtventilatie en ik zweet er totaal niet in. Idee kwam uit IJsland waar ze deze jassen vaak gebruiken voor trektochten te paard. Makkelijk schoon te maken en er trekt geen paardenlucht in.

Voorbeeld foto:
Afbeelding
(ook verkrijgbaar in andere kleuren ;) )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 04:11

iemand legde mij ooit vakkundig uit (bij een outdoorshop) dat waterdicht en ademend twee tegenstrijdige zaken zijn.. als het kan ademen is het niet meer waterdicht.. ik voelde mij eerlijk gezegd tamelijk blond, het is zo logisch lol.. maar gelukkig blijk ik toch niet de enige.

waar je naar zoekt is water werend.. Dit laat weinig tot geen water door (tenzij het hoost) maar laat wel enige lucht door.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 05:47

LuckyThor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:41

Als je stijl niet te belangrijk vindt: flexothane jassen zijn betaalbaar, waterdicht, rekken wat mee en worden niet klam. Ook de regenbroeken kan je goed met rijden want ze geven dus wat mee, je moet er wel rekkers voor je voeten aanmaken tegen het naar boven kruipen. Ook veel minder fragiel dan de buitensportzaakjasjes. Maar je ziet er dus wel uit als een boerin of wegenwerker want dat is het doelpubliek.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:43

Ik draag een waxjas, die kun je in outdoorzaken vaak ook wel vinden. Is van katoen, maar ik blijf er absoluut droog in.

Edit: deze bedoelt Klasien waarschijnlijk ook. Ik heb de mijne voor 40 pond kunnen kopen in Engeland, dus ze zijn niet altijd duur en kunnen best leuke modelletjes zijn :j
Laatst bijgewerkt door Kesje op 31-08-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:44

Ik heb altijd zeiljassen. Die zijn niet snel te warm of koud en goed water- en winddicht! Zijn niet de mooiste dingen, maar ik vind een jas sowieso al lelijk.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:58

Ik heb me deze onlangs gekocht in de decathlon:
http://nl.decathlon.be/damesjas-tosca-bruin-id_8312498.html

Die oranje/grijze fluoband kan je naar beneden doen zodat het ook een gewone jas is hoor.
Is zeer winddicht en ademend genoeg voor mij! Heb er vorige week in de gietende regen nog mee buiten gelopen, eens binnengekomen kon ik de regen van me afschudden (leek wel zoals een natte hond dat het water uit zich schudde :D )
En is ook nog es ideaal voor buitenritten lijkt me :D

Wanneer het écht vriest durf ik ook es rijden met met ski jas :o