Shetland moeder bijt dochter zodra ze te dichtbij komt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Shetland moeder bijt dochter zodra ze te dichtbij komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:16

Mijn Shetlander van 21 kreeg toen ze 15 was een dochtertje, en tegenwoordig merk ik dat ze het niet leuk vind als haar dochter dichtbij komt. Ze legt haar oren plat in haar nek en probeert te bijten.
Is dit omdat ze hoger in rang staat dan het dochtertje? Of is ze echt pissig op haar dochter?

Margadi

Re: Shetland moeder bijt dochter zodra ze te dichtbij komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:54

Doet ze dit ook als je het dochtertje bij je aan de lijn hebt?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:56

Paarden kennen verder nauwelijks familiebanden, dus ik denk niet dat ze bewust is dat het haar dochter is... Maar is er iets veranderd in de samenstelling van je groep de laatste tijd? Qua eten? Iets anders?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 13:04

Margadi schreef:

Wel als ik ze samen vast heb en naar het weiland breng, dan gaat ze zodra ze naast haar loopt happen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 13:05

EskeGirl schreef:
Paarden kennen verder nauwelijks familiebanden, dus ik denk niet dat ze bewust is dat het haar dochter is... Maar is er iets veranderd in de samenstelling van je groep de laatste tijd? Qua eten? Iets anders?

Ja er is niks veranderd, en dat vind ik nou juist het rare. Normaal doet ze dit nooit, en haar dochter staat toch al 6 jaar aan haar zijde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:16

Kan het zijn dat de dochter wat mankeert? Paarden verstoten van nature groepsgenoten die ziek zijn. Misschien doet moeder dat wel?

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:43

Mischien even de da bellen net zoals joolien al zei mischien markeert je pony iets

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:56

OneAndOnlyx schreef:
Margadi schreef:

Wel als ik ze samen vast heb en naar het weiland breng, dan gaat ze zodra ze naast haar loopt happen.

En wat doe jij dan?

Ik loop altijd met twee paarden naar de wei en ik wil niet hebben dat als ik ze vast heb of bij ze in de buurt ben, dat er dan gehapt, getrapt of anderszins dat ze vervelend doen tegen elkaar. Vind ik voor mezelf te gevaarlijk. Dat vechten ze maar uit als ik er niet bij ben. Dus ik corrigeer altijd. Het gebeurt dan ook zelden of nooit.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:37

pien_2010 schreef:
En wat doe jij dan?

Ik loop altijd met twee paarden naar de wei en ik wil niet hebben dat als ik ze vast heb of bij ze in de buurt ben, dat er dan gehapt, getrapt of anderszins dat ze vervelend doen tegen elkaar. Vind ik voor mezelf te gevaarlijk. Dat vechten ze maar uit als ik er niet bij ben. Dus ik corrigeer altijd. Het gebeurt dan ook zelden of nooit.

Doe ik ook, met stemhulp of een corrigerende tik. Maar ze blijft nijdig.

@ joolien

Ze is niet ziek, wel lager in weerstand

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:51

Als je het echt wil vermijden en je weet geen manier zou ik een muilkorfje aanschaffen , deze zijn te koop bij divoza voor 30 euro een beetje prijzig maar het wel waard , hij kan er gewoon mee grazen en drinken, maar je moet wel een bijtmuilkorf halen geen graasmuilkorf :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:58

Een paard is niet 'pissig op iemand' of op een ander paard, dat zijn enkel menselijke emoties.
Wellicht probeert dochterlief de rangorde weer eens uit, of vertoont irritant/vervelend gedrag, is lomp of reageert niet op waarschuwingen?

Wat ze in de wei naar elkaar doen en in hun vrije tijd moeten ze lekker zelf weten, maar zodra er iemand naast/tussen/bij loopt en al hélemaal als dat 'baasje/vrouwtje' is, dan hebben ze écht niet naar elkaar te klieren.

Ik heb een vreselijk asociale shetmerrie, die kan echt alleen samen met pony's die zij kent en dan nog vertoont zij asociaal gedrag. Die heeft het eens geflikt om, terwijl ik 2 pony's vast had, enorm gericht uit te slaan naar de Ijslander van een vriendin van mij, die op dat moment met ruim 3 meter afstand ruimte er tussen 'naast' ons wandelde, aan de andere kant van het pad. Merrie stoof echt opzij om de Ijslander een flinke klets te geven, gewoon uit het niets, zonder enige reden.
Mijn vriendin kon nog net wegspringen en ik werd meegetrokken.

Nou, ze heeft het geweten hoor, die hééft me toch een paar flinke schoppen van mij gehad! Ze zal maar net 'perongeluk' mijn vriendin of mij raken!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:07

Margadi schreef:
Als je het echt wil vermijden en je weet geen manier zou ik een muilkorfje aanschaffen , deze zijn te koop bij divoza voor 30 euro een beetje prijzig maar het wel waard , hij kan er gewoon mee grazen en drinken, maar je moet wel een bijtmuilkorf halen geen graasmuilkorf :))

Zo erg is het nu ook weer niet haha :p. Als het echt heel erg word ga ik dat ga ik er zeker een halen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:09

JoyCiej007 schreef:
Een paard is niet 'pissig op iemand' of op een ander paard, dat zijn enkel menselijke emoties.
Wellicht probeert dochterlief de rangorde weer eens uit, of vertoont irritant/vervelend gedrag, is lomp of reageert niet op waarschuwingen?

Wat ze in de wei naar elkaar doen en in hun vrije tijd moeten ze lekker zelf weten, maar zodra er iemand naast/tussen/bij loopt en al hélemaal als dat 'baasje/vrouwtje' is, dan hebben ze écht niet naar elkaar te klieren.

Ik heb een vreselijk asociale shetmerrie, die kan echt alleen samen met pony's die zij kent en dan nog vertoont zij asociaal gedrag. Die heeft het eens geflikt om, terwijl ik 2 pony's vast had, enorm gericht uit te slaan naar de Ijslander van een vriendin van mij, die op dat moment met ruim 3 meter afstand ruimte er tussen 'naast' ons wandelde, aan de andere kant van het pad. Merrie stoof echt opzij om de Ijslander een flinke klets te geven, gewoon uit het niets, zonder enige reden.
Mijn vriendin kon nog net wegspringen en ik werd meegetrokken.

Nou, ze heeft het geweten hoor, die hééft me toch een paar flinke schoppen van mij gehad! Ze zal maar net 'perongeluk' mijn vriendin of mij raken!

Dat ben ik ook van mening hoor, je moet bij mij echt geen trap flikken. Mijn Welsh heeft het ook al een keer geprobeerd, ze rende weg, nou dat heeft ze geweten. Flinke trap terug gekregen.

Dat van de rangorde uitproberen klinkt erg herkenbaar, dat kan het absoluut ook zijn.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:21

Als je paard uithaalt kun je naar mijn mening best een klap geven, maar als hij wegrent heeft dat volgens mij totaal geen nut, omdat je dan al meer dan 2 seconden later bent dan het moment waarop hij besloot uit te breken, en buiten dat denkt hij bij wegrennen niet aan een gerichte aanval doen op iemand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:26

Waarschijnlijk wordt de merrie wat ouder en ziet de dochter kansen om de leiding over te nemen wat nog niet geaccepteerd wordt. Dochters hebben uiteindelijk doorgaans dezelfde positie in een groep als hun moeder.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:27

Arc_En_Ciel schreef:
Als je paard uithaalt kun je naar mijn mening best een klap geven, maar als hij wegrent heeft dat volgens mij totaal geen nut, omdat je dan al meer dan 2 seconden later bent dan het moment waarop hij besloot uit te breken, en buiten dat denkt hij bij wegrennen niet aan een gerichte aanval doen op iemand.

Tja, jij hebt ook weer erg gelijk. Volgende keer alleen roepen dan maar.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:28

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk wordt de merrie wat ouder en ziet de dochter kansen om de leiding over te nemen wat nog niet geaccepteerd wordt. Dochters hebben uiteindelijk doorgaans dezelfde positie in een groep als hun moeder.

Klopt, merrie is 21. Oh oké, wist ik nog niet! Bedankt voor je info!