Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:41

Hoi allemaal,

Mijn paard staat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten. Alleen in de zomer. Er is geen schuilmogelijkheid.

Kort de achtergrond van mijn paard: toen ik haar vijf jaar geleden kocht stond ze 24/7 in een 3x3 stal. Ze kon nog geen vijf minuten in een paddock staan zonder te flippen. Ik heb haar langzaam aan van alles laten wennen en steeds meer en langer buiten gedaan. In de zomer van 2012 voor het eerst snachts buiten gezet, dit ging niet. Ze werd ziek, geen energie meer en constant koud, ook met deken.
Ik heb een 18 jarige arabier met een dun vachtje.

Deze zomer (andere stal) opnieuw snachts buiten geprobeerd. Dit is de maanden juni en juli prima gegaan. Nu is het koeler en meer regen. Vorige week maandag nacht regende het zo lang en hard dat ik haar dinsdagochtend helemaal stijf van het land haalde, ondanks haar waterdichte deken.

Nu staat ze een aantal nachten op stal, maar liever doe ik haar weer snachts naar buiten.

Wat ik me afvraag: gaan paarden met dit weer wel liggen in het natte gras om uit te rusten/te slapen? En als ze dat doen, worden ze daar dan niet juist heel stijf van (koude, natte grond)
Wat zouden jullie doen?

Bijkomend probleem is dat ik elke dag zelf buiten en binnen moet zetten (en ik woon niet naast de stal helaas) en dat in het weekend de stal om 18.00 uur dichtgaat, dus dan staat ze echt lang op stal tot de volgende ochtend.

Lang verhaal. Bedankt voor het lezen!

Angela

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:49

Je paard niet zonder schuilmogelijkheid buiten zetten. Niet ieder paard is geschikt om zonder schuilmogelijkheid buiten te zetten. De vacht is te dun en zonder deken gaat het niet. Met deken gaan ze ook vaak liggen, en worden alsnog stijf. Ze moeten ALTIJD een droge plaats hebben om te liggen, kun je dat niet bieden, zet je paard dan niet 24/7 buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:52

Okee... duidelijke mening :) Alleen, van 14 uur op stal staan wordt ze ook niet beter ben ik dan bang?
In de buurt staan heel veel paarden 24/7 zonder schuil en zonder deken. Die lijken nergens last van te hebben. (Zijn wel een stuk jonger)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:55

Ik heb sinds begin juni een kwpn merrie.
Zijn stond jarenlang meer binnen als buiten en in mijn beleving nooit 24/7.
De eerste week was het wennen en toen stond ze 24/7 buiten zonder schuil.
Ze heeft allerlei stormen zonder een bibbertje doorstaan en voelt zich prima.
Verschilt echt van paard Tot paard denk Ik.
In de winter wil ik haar wel snachts op stal of met schuil omdat ik wel vind dat ze dat moeten kunnen.
Maar zolang mogelijk buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:57

Tja niet elkaar paard is geschikt om 24/7 buiten te staan. Ik weet dat dat voor bokt de meest ideale omstandigheden zijn, maar buiten je box denken en naar je paard kijken is belangrijker. ;)

Met het extreem natte weer gaan paarden niet liggen slapen. Ik vind dat persoonlijk wel een must voor paarden en heb er altijd rekening mee gehouden met het trainen. Ik heb zelf mijn paard twee jaar 24/7 buiten gehad voor ik besefte dat het niet voor mijn paard ging werken. Die is gezond, fit en blij als hij s;nachts op stal staat.

Tussen 24/7 buiten en 14 uur op stal zit een groot verschil, vergeet dat niet. Als je het idee hebt dat je paard het niet 24/7 buiten gaat uithouden zul je een andere oplossing moeten vinden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:58

10 uur buiten lijkt me alsnog prima. Ene paard kan er gewoon beter tegen..
Tuurlijk heb je het liefste je paard 24/7 buiten, meest natuurlijke voor je paard. Maar als dit paard dat niet gewend is, is het al gauw teveel.
Hebben ze wel bomen om onder te schuilen?
Laatst bijgewerkt door Selina op 17-08-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:58

Zelfs mijn keiharde shetlanders en andere sobere paardjes krijgen het op den duur toch echt te kwaad als dit weer lang aanhoudt :j

De onze staan overigens ook dag en nacht buiten, maar wel met voldoende schuilgelegenheid waarvan dagelijks en bij elk weertype graag gebruik wordt gemaakt, door iedereen !

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:00

echt 24/7 buiten moeten ze wel echt robuust en hard voor zijn, die van jou heeft een dunnere vacht en is niet meer de jongste, die moet echt een plek hebben waar hij kan schuilen en droog kan liggen eventueel met regendeken op. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een stal waar je paard smorgens voor je buiten word gezet en eventueel ook binnengehaald, die van mij staat nu in de zomer24/7 buiten, maar van de winter gaat ie snachts in een loopstal, kan hij lekker droog eten en liggen, je hebt veel tussen altijd binnen en altijd buiten.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:01

Mijn beide KWPN-ers (22 jaar) staan al jaren zonder problemen dag en nacht van mei-september buiten. Wat ze nu doen? Nat worden en dromen van beter weer:) Met deze temperaturen moet je paard echt wel 's nachts buiten kunnen staan. In de winter wordt het een ander verhaal, dan staan die van mij 's nacht ook binnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:04

Slina: een rijtje hoge populieren aan de oostkant, maar regen en wind komt altijd uit (zuid) west dus daar hebben ze niet zoveel aan.

Judith: klopt dat niet elk paard het kan. Mijn paard kan echter zoveel meer dan vijf jaar geleden dat ik hoop dat ze er misschien nog meer aan went en er na verloop van tijd beter tegen kan. Ik kan haar altijd snachts op stal doen als ik wil.

Mijn da heeft haar liever ook zoveel mogelijk buiten tenzij ze het echt niet trekt. Tja dat is dus de moeilijke afweging die ik moet maken.

Miepie77: in de winter gaan ze sowieso snachts op stal. Een andere stal zoeken is geen optie want in deze regio betekent dat weer terug naar hele dagen in een 3x3 hok. Dat doe ik haar nooit meer aan.

Billy20: heb jij geen problemen dat ze staan te rillen of stijf worden?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:05

Billy20 schreef:
Mijn beide KWPN-ers (22 jaar) staan al jaren zonder problemen dag en nacht van mei-september buiten. Wat ze nu doen? Nat worden en dromen van beter weer:) Met deze temperaturen moet je paard echt wel 's nachts buiten kunnen staan. In de winter wordt het een ander verhaal, dan staan die van mij 's nacht ook binnen.

die van jou zijn het gewend en het ene paard is het andere niet

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:06

Mijn paard staat inmiddels al 5 jaar dag en nacht, iedere nacht, zonder schuilstal buiten, onze warmbloeden hebben ook altijd 24/7 buiten gestaan. Dus mijn mening is (uit eigen ervaring) dat bijna ieder paard gewoon buiten kan blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:08

Ik kijk overigens naar mijn paard :) vroeger vond ik 24/7 helemaal niks. Ik heb ook steeds mijn grenzen verlegd, net als mijn paard :j
Ik overweeg nu om haar zodra het weer wat droger is snachts weer naar buiten te doen, het weer goed in de gaten te houden en haar met regen-nachten op stal te zetten.

AlissaY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:10

Bij onze pensionstalling staan ze ook ong 8 uurtjes buiten, en ze willen altijd graag naar binnen. Is denk per paard verschillend, zet alleen graag liever mijn paard binnen met extreem regen dan buiten, dus dan zou een schuilstal ideaal zijn.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:10

Hier staan er ook 7 paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Wel kijken we per pony/paard of ze een deken nodig hebben of niet. Die van mij heeft er bijvoorbeeld wel een om maar de andere zijn het van jongs af aan gewend en zijn nooit rillerig of ziek oid. Ze maken razendsnel een wollig vachtje aan voor de nachten/koude dagen en die is ook zo weer weg als het warm wordt. Hebben ze het koud dan gaan ze bewegen. Onbeperkt hooi helpt ook!
Kortom, kijk naar je paard en hoe hij zich gedraagt/houdt als hij buiten staat. Voor de zekerheid een regendeken om kan natuurlijk nooit kwaad.

Edit: Zijn variërend 4 tot 17 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 17-08-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:11

Goudlokje1 schreef:
Mijn paard staat inmiddels al 5 jaar dag en nacht, iedere nacht, zonder schuilstal buiten, onze warmbloeden hebben ook altijd 24/7 buiten gestaan. Dus mijn mening is (uit eigen ervaring) dat bijna ieder paard gewoon buiten kan blijven.

Ja maar als jij daar nou een paard bij zou hebben dat helemaal stijf van get land komt en staat te rillen ondanks 100 grams waterdichte deken, blijf je dan bij die mening?

AlissaY: ja een schuilstal zou de perfecte oplossing zijn. Helaas hebben we die niet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:13

Mijn Shetje staat het hele jaar door 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Ben er niet blij mee maar ze trekt het prima. Ze krijgt dan ook echt wel een plof vacht in de winter, kan me voorstellen dat een vachtje van een Arabier die jaren op stal heeft gestaan daar niet toe bestand is.

Oh en ik zorg dat ze onbeperkt beschikking over ruwvoer heeft (hooi en stro)
Laatst bijgewerkt door Pacific op 17-08-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:14

lisannee93 schreef:
Hier staan er ook 7 paarden 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Wel kijken we per pony/paard of ze een deken nodig hebben of niet. Die van mij heeft er bijvoorbeeld wel een om maar de andere zijn het van jongs af aan gewend en zijn nooit rillerig of ziek oid. Ze maken razendsnel een wollig vachtje aan voor de nachten/koude dagen en die is ook zo weer weg als het warm wordt. Hebben ze het koud dan gaan ze bewegen. Onbeperkt hooi helpt ook!
Kortom, kijk naar je paard en hoe hij zich gedraagt/houdt als hij buiten staat. Voor de zekerheid een regendeken om kan natuurlijk nooit kwaad.

Met een deken staat ze sowieso. Ze heeft met drie andere paarden drie hectare weiland met veel gras en bijvoeren met hooi mag niet (als ik haar op stal zet wel, en dat deed ik ook altijd al ff een uurtje overdag)
Als het koud en droog is heeft ze geen problemen. Bij (langdurige) regen gaat het mis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:15

Pacific schreef:
Mijn Shetje staat het hele jaar door 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden. Ben er niet blij mee maar ze trekt het prima. Ze krijgt dan ook echt wel een plof vacht in de winter, kan me voorstellen dat een vachtje van een Arabier die jaren op stal heeft gestaan daar niet toe bestand is.

Ik ben bang dat dat het probleem is idd -O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:16

Vergat te vertellen dat mijn oude bokken Shetlander wel in de winter binnenkomt sinds het laatste seizoen.
Hij heeft Veel gezondheidsproblemen en moet in de winter ook geschoren worden ivm chronisch Luis oid :P
Met dit weer houd hij het nog prima.
Mijn haflinger staat ook al jaren naakt 24/7 zonder schuil.
Ze trekt standaard haar deken zelf uit en rolt overal Door.
Bij sommige anderen werk ik wel met dekens en mijn kwpn straks ook. Zo ook mijn Shetlanders :) terwijl die toch meestal hard zijn !

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:17

Maar dekens zijn imo ook niet de oplossing hoor, of je moet er continu bij blijven om te wisselen ;p. Dan liever in een (loop)stal, liefst met uitloop.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:17

Jee het is nog 18 of 20 graden en er word hier net gedaan alsof het winter is!
Ze zijn niet van suiker hoor mijn merrie stond altijd gewoon buiten hoor met dit weer. Zijn maar buien en geen deken echt niet nodig met deze temperaturen. 24 uur aan 1 stuk regen vind ik een ander verhaal dan haalde ik ze ook weleens binnen om even lekker op te drogen. Vorig jaar stond mijn veulentje er ook gewoon bij.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:21

Erg interessant topic, even een stipje, ga ik ook even volgen!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:28

Mijn merrie staat 24/7 buiten en dat 365 dagen per jaar. Het is maar net waar je je paard aan laat wennen imo :D en ze is niet een of ander stevig ras, maar een NRPS met veel arabisch bloed :D ze kan kiezen om te schuilen voor de zon en regen, onder de bomen en in een grote inloopstal, maar dat heeft ze nog nooit gedaan. De eerste paar weken in de winter heeft ze staan rillen als een rietje, maar haar wintervacht werdt al snel dikker en ze is perfect de winter doorgekomen met veel ruwvoer en zonder deken.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:30

Nikass schreef:
lisannee93 schreef:

Met een deken staat ze sowieso. Ze heeft met drie andere paarden drie hectare weiland met veel gras en bijvoeren met hooi mag niet (als ik haar op stal zet wel, en dat deed ik ook altijd al ff een uurtje overdag)
Als het koud en droog is heeft ze geen problemen. Bij (langdurige) regen gaat het mis.

Normaal gesproken lossen paarden het zelf wel op als ze het koud hebben, op welke manier dan ook. Maar kun je bij langdurige regen haar niet even zelf voor een uurtje binnenzetten om op te drogen?
Of twee regendekens om te wisselen als de ene nat is zodat ze droog en warm blijft op haar lichaam? Die van mij is een nrps die tot zijn vijfde alleen maar op stal heeft gestaan en daarna altijd buiten zonder schuilmogelijkheid. Nooit problemen mee gehad. Enige wat we wel gedaan hebben is een keer deken wisselen en verder zorgt ie voor zichzelf.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 17-08-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt