Hallo, Mijn paard is 12 jaar en ik heb hem jaarhalf geleden gekocht Hij is nooit aangeleerd geweest om op wandeling te gaan Dit werd mij nooit verteld dus wou ik vorig jaar eens op wandeling gaan En dit was een ramp, ze was onrustig, bang, en trippelde heeld weg,
Zou ik haar dit nog kunnen aanleren? Of is ze al te oud hiervoor? ZoJa, hoe doe ik dit dan? Groetjes. E&Seajay
nooit te oud om iets te leren de truc is dat ze in de bak tijdens het grondwerk zo op jou gefocust moet zijn dat ze dit buiten ook doet zeggen ze ik zal zeggen hoofdstel aan zweepje mee goeie schoenen aan en belonen wanneer ze rustig is
Shirley
Geplaatst: 15-08-14 22:05
En met een ander paard erbij ? Dat scheelt vaak al enorm
Selina
Geplaatst: 15-08-14 22:06
Elk paard kan dit leren. Heeft ze normaal op de grond respect voor je? Als het paard het nooit doet, vindt het paard het in het begin spannend. Doe je wel eens buitenritten onder het zadel? Veel oefenen en in kleine stapjes. Eerst gewoon in de rijbak met touwhalster of hoofdstel met longeertouw. Als ze te hard gaat, halthouden. Dan weer lopen. Weer te hard? Halthouden. Als het goed gaat in de bak, dan naar buiten. Al doe je maar tot het einde van de straat en weer terug.
Chiave
Geplaatst: 15-08-14 22:06
Klinkt als niet verkeersmak. Misschien maar rustig beginnen met langs een stilstaande auto te lopen of een fiets. Parkeerplaats waar het rustig is werkte bij mijne ook.
In de pisteheeft ze respect voor me en zijn we een super team ze det alles wat ik vraag zonder enige moeite Ik ben vorig jaar met haar buiten geweest met een andere ruiter mee, Ze wou continu de eerste lopen, Dankt voor de tip slina zal deze vandaag eens uitproberen
Je moet het inderdaad opbouwen. Ga eens wandelen na het rijden als je paard minder energie heeft. En dan bv rondje om de stal en het huis en weer terug. En dat breid je uit en ga ook met andere paarden die wel rustig zijn. Ik heb toen alles wat beter ging ook tik spelletjes gedaan. Snoepje of wat biks mee en als afleiding van alles laten aantikken onderweg.
Bomen, borden en paaltjes enz enz. Geduld moet je echt hebben en bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander.