Haar gedrag veranderd als ze in de wei staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen1seajay

Haar gedrag veranderd als ze in de wei staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:50

Hallo,
Ik wil even jullie mening hoe en wat, want zelf weet ik het effe niet meer,
Ik heb 2 problemen waar ik echt geen raad meer mee weet,

Probleem 1: Als mijn paard in de winter binnen in haar stal staat en ik haal haar uit voor te rijden is ze erg rustig!
Maar vanaf ze in de zomer buiten mag in de weide is het een ramp
Eerst haar te pakken krijgen met paar wortels mee lukt dat nu wel ;-)
Maar dan vanaf ze binnen vast staat om haar te borstelen "kakt" ze alles onder,
Ze beweegt haar kont heen en weer, staat geen 2 minuten stil, zweet zodanig veel dat het van haar af drupt maar Vanaf je haar opgezadeld hebt en ze is buiten is ze super rustig!

Probleem 2: als ik haar Dan opgezadeld heb Dan moet ik haar kopstuk aan doen want een regelrechte ramp is, Ze strekt haar hoofd dan zo hoog ze kan want dan is ze meer of 2m hoog en kan ik er niet bij
Dan is het vechten om uiteindelijk haar bit in te krijgen, eerst dacht ik ze heeft eens aan de binnenkant van haar mond, veearts heeft alles gecheckt en kon niets vinden dus is ze gewoon koppig denk ik dan,
Ze doet er alles aan om haar kopstuk/bit niet aan te moeten, ik zit soms aan 15 min voor haar kopstuk alleen aan te doen :O dus denk ik zo Dit kan niet meer!!

Iemand raad of tips??
Groetjes E & Seajay

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:55

toch simpel :)

1.Buiten opzadelen (zal vast iets zijn om je paard veilig aan vast te zetten)

2. Ikea kruk. werkt goed...mijn paard probeerde het eerst ook, maar sinds ik de kruk erbij pak is de lol eraf :P

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:49

Probleem 1. Geef je grenzen aan door je ruimte in te nemen. Maak duidelijke armbewegingen om je heen en laat je armen maar tegen haar aanknallen wanneer ze in jouw ruimte komt. Niet slaan dus hè, ze loopt als het ware tegen jouw grenzen aan. Ze mag onrustig zijn (toch?) maar ze mag niet in jouw ruimte komen. Waarschijnlijk staat ze in de zomer met vriendjes in de wei? Dan mist ze die als je haar meeneemt. In de winter blijft ze dichter bij haar paardenvrienden staan en blijft ze daarom wellicht rustig. Ook kan stilstaan op stal nogal duf maken. Ik zou ook apathisch worden van machteloos stil staan in een kleine ruimte.

Probleem 2. Leer haar om haar hoofd omlaag te brengen op commando. Google op wijken voor druk.

Sowieso is het verstandig dat je wat grondwerkles neemt of een boek erover leest. Je beide problemen hebben te maken met opvoeding van het paard. Succes!

cissie

Re: Haar gedrag veranderd als ze in de wei staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:15

Vraagje,
Staat ze met meerdere paarden in de weide of alleen?

Staat ze 24 uur pd in de wei?

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:17

Het klinkt bijna alsof ze op het moment dat je haar wilt opzadelen niet meer haar weidegenootjes kan zien? Zo ja, dit kan voor veel paarden veel onrust geven. Dan zou de oplossing zijn om haar ergens op te zadelen waar ze haar weidegenootjes wel kan zien :)

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:14

Probleem 2: Misschien ook eens experimenteren met een ander kopstuk/bit?